Kölsch på den "ekstreme" siden

Marius K.

Norbrygg-medlem
...vel, det var kanskje å dra den vel langt ;)

Men, etter å ha brygget Kölsch etter rettningslinjene et par ganger har jeg lyst til å gjøre noen små endringer. Kölsch skal jo i utgangspunktet ha en rimelig begrenset humlesmak og -aroma, samt at det skal benyttes tysk nobelhumle. I de fleste typeriktige oppskriftene jeg har sett er det gjerne benyttet kun bitterhumle, og i noen tilfeller også en liten dæsj på 15 minutter. Denne gangen kunne jeg tenke meg å kjøre på med litt mer humle enn "anbefalt" på 15 minutter og i tillegg legge til en tilsvarende humletilsetning på 2 minutter. Jeg tenkte også slå ut håret (det lille som er igjen) å bytte ut den tyske Hallertauer Mittelfrüh med tsjekkiske Saaz. Jeg har ikke testet Saaz før, så syntes dette kunne være en fin anledning til å stifte et nytt bekjentskap.

Hva tror dere om noe sånt?

Data:
OG: 1,046
FG: 1,009
IBU: 30 (Noonan)
BU:GU: 0,65
Sluttvolum (kokeslutt): 22 liter

Malt:
Pilsner 95 %
Hvetemalt 5 %

Humle og øvrige tilsetninger:
50 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 60 min
25 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 15 min
25 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 2 min

0,5 tablett Whirlfloc @ 15 min
1 kapsel gjærnæring (WLN3200) @ 10 min

Vannjusterer iht Gahrs tabell.

Mesker på 65 grader i 90 minutter, utmesk på 78 grader i 10 minutter.

Gjær

WLP029

Tilsetter ren oksygen, 1 liter per minutt i 1 minutt.

Gjærer på 16 grader i 14 grader.

Finn Berger

Moderator
Tror ikke det blir så ekstremt - men kanskje ekstremt godt;)?
Jeg har ingen erfaring med saaz, jeg heller, men Urquell er da ikke vondt? Gir mer snert enn Hallertauer?
Har en småekstrem Kølsch gående siden fredag, jeg også. 5% Vienna oppå pilsen, og gjæring på 18/19 grader. Det blir litt sånn andre veien enn din. WLP029 jeg også + Hallertauer Mittelfrüh ved 60 til 26 IBU.

Har egentlig mer tro på prosjektet ditt. tror du får noe som smaker som en ekstremt god pils med nogo attåt:).

kokkenrolv

Fylkesstyre
Har lekt litt med Kölsch det siste året, min foreløpige favoritt har litt vienna i tillegg til pils og hvete, og Mandarina Bavaria på 10 og 0 minutter, gjæret med US-05 på 15grader. Ikke helt innafor stil, men helt innafor min smak :)

Finn Berger

Moderator
Blir ikke det der mer noe i retning american blonde eller? Jeg mener: Kølsch lages med kølschgjær:). (Og noen vil si: i Køln, jada. Men det påvirker ikke smaken.)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Det høres ut som om at det bare er til å kjøre på med dette elleville eksperimentet :p

Angående maltbase og vienna så har jeg i mine to tidligere versjoner brukt 90 % pils, 5 % hvete og 5 % vienna i den ene, og 95 % pils og 5 % vienna i den andre. Synes i grunn begge har blitt fine, men tenkte i utgangspunktet teste med kun hvete denne gangen i tillegg til pilsener. Håper ikke savnet etter vienna'en blir for stort :)

katla

Mi siste "Kölsch" - eg tør ikkje noko anna enn i hermeteikn sidan det tidvis er ein del puristar her på forumet.

50 liter..
7.85 kg pilsner malt
3.25 kg Kveitemalt
0.5 kg Munich
0.13 kg Caramunich
150 g tettnang - 60 minutt
80 g Hallerthauer Mittelfrüh 5 min
20 g Hallerthauer Mittelfrüh 0 min
100 g Hallerthauer Mittelfrüh - tørrhumle 8 dager
100 g Tradition - tørrhumle 8 dager
us-05.. (huttetu).

Trur denne er litt utanom Kölsch-allfarveg

Finn Berger

Moderator
Har akkurat nytt et hydrometerglass med 5dagerskølsch med Vienna (|1.012). Det tegner bra, men har nok en ester eller to som ville telle på linje med et Simon Amman-nedslag i en eventuell stilbedømmelse. Vi får se, det skal skje en del før vi er i mål.
Apropos det ekstreme: Jeg har tenkt å gi rolig f i lagring og denslags, og behandle det som en vanlig ale.

Katla: Vi veit hvor du bor:cool:!

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Jeg laget en Kølsch for 2 1/2 år siden med mesteparten av humlen tilsatt seint. (hadde lest en IPA artikkel om "late hopping", og tenkte at det sikkert går fint i Kölsch også..). Min ble ikke god, altfor mye humlesmak og humlearoma. 100 gr. Tettnanger på 30 min og 100 gr. Zaaz på 10 min. IBU på 33. (var min #8) Brukte 029. 25 l. batch.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg laget en Kølsch for 2 1/2 år siden med mesteparten av humlen tilsatt seint. (hadde lest en IPA artikkel om "late hopping", og tenkte at det sikkert går fint i Kölsch også..). Min ble ikke god, altfor mye humlesmak og humlearoma. 100 gr. Tettnanger på 30 min og 100 gr. Zaaz på 10 min. IBU på 33. (var min #8) Brukte 029. 25 l. batch.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den høres ut til å være noe mer ekstrem enn min... Greit å vite hvor langt man ikke skal dra "eksperimemtet".

Lagde i fjor en 50l Kõlsch og skulle bruke 1 kg hvetemalt. Posen med hvete var nesten tom så jeg tok neste pose i eska. Det viste seg etterpå at det var ikke hvete, det var Weyermann Crystal EBC 200. Jeg kalte den Kõlsch Dunkel. Riktig god ble den også. Men selvsagt med Kõlsch-gjær WLP029.

Finn Berger

Moderator
Blir det galt å lage en altbier med kølschgjær?("Kølsch dunkel":)?)

Jeg sitter og funderer på å bruke gjæren fra den kølschen jeg satte i helga til et nytt brygg denne helga, dvs. jeg sitter og funderer på hva jeg kan bruke den til uten at det blir bare tull. Jeg har en følelse av at det kanskje ikke er så mye?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Blir det galt å lage en altbier med kølschgjær?("Kølsch dunkel":)?)

Jeg sitter og funderer på å bruke gjæren fra den kølschen jeg satte i helga til et nytt brygg denne helga, dvs. jeg sitter og funderer på hva jeg kan bruke den til uten at det blir bare tull. Jeg har en følelse av at det kanskje ikke er så mye?

Whitelabs gir den en firer på den ølstilen, så det går nok fint an :)

https://www.whitelabs.com/yeast/wlp029-german-ale-k-lsch-yeast

Finn Berger

Moderator
Det virker som et greit prosjekt, da. Ellers ser det ut som WL mener den kan brukes til det meste som ikke er gjærdrevet (weissbier, belgiske øl) - omtrent som wlp001. Men jeg er litt skeptisk; det er jo en egen kølschsmak som den gjæren produserer, og jeg er ikke sikker på at jeg vil ha den i en engelsk pale ale, f.eks.. Noen som har prøvd det?

Finn Berger

Moderator
Det ble en black IPA med s-05. Kølschgjæren står i ei krukke i kjøleskapet og håper på ny jobb - men det er foreløpig litt i det blå. Cream ale, kanskje? Det blir sikkert mye gressklipping i sommer:).

Topp