Kan vi snakke om Kölsch?

Du har et poeng der, det tenkte jeg ikke på.
Ser på White Labs sider at den normalt ligger mellom 72 og 78%, så da kan jeg kanskje ikke forvente så mye mer.
 
Får ikke så bra utgjæring med den. Har hatt OG rundt 1.050 og FG 1.014.
Mesker og gjærer nesten likt men de får gå opp to-tre grader etter fire-fem dager.
Smaker for søtt og angerer på at jeg ikke brukte mer bitterhumle og at jeg bare ristet og ikke brukte ren O2.
Hadde ca 10l overskytende vørter med OG 1.057 som fikk 06 tørrgjær istedenfor 029.
Denne gikk ned til 1.008.
 
Vet ikke om det ble litt risting av dunken da jeg målte SG sist som satte i gang gjæren igjen, men i dag var SG på 7,5sih brix som jeg får til å bli 1.012 ved hjelp av NothernBrewers kalkulator: Det sier jeg er bra og har nå senket tempen til 6 grader. Noen formening om hvor lenge den bør/kan så der før jeg fyller på fat?
 
Jeg har lest gjennom tråden her, og ikke funnet noen antydninger om problemer med karbonering etter lagring. Nå har min stått vel en måned i kaldt kjøleskap, og jeg skal ha den over på flaske. Det er første gang jeg har drevet med denne typen kald lagring før flasking, og er livredd for at det ikke skal være nok gjær igjen i suspensjon til å drive karboneringen. Er det bare tull?

Tenker å ha i 5 gram sukker pr. liter. OK?
 
Jeg har lest gjennom tråden her, og ikke funnet noen antydninger om problemer med karbonering etter lagring. Nå har min stått vel en måned i kaldt kjøleskap, og jeg skal ha den over på flaske. Det er første gang jeg har drevet med denne typen kald lagring før flasking, og er livredd for at det ikke skal være nok gjær igjen i suspensjon til å drive karboneringen. Er det bare tull?

Tenker å ha i 5 gram sukker pr. liter. OK?
Visste ikke at man burde/skulle/kunne kaldlagre den FØR karbonering. Jeg har ikke gjort det, men den har måttet lagres 4-5 uker etter karbonering før den ble på høyden.
 
Fra Zainasheffs kølschoppskrift : "Allow the beer to lager for at least 4 weeks before bottling or serving" (Brewing Classic Styles, s.100). Og "lager" betyr vel lagring ned mot 0 grader?

Nå er det rapport fra andre her i denne tråden som har droppet det der, og det har gått bra, så vidt jeg forstod.
 
Tolker det dithen at det er det samme om den lagres på gjæringsfat, eller på flaske så lenge den lagres i ca 4 uker før servering

Hvis du bruker fat, kan du jo karbonere og servere direkte etter de fire ukene (Du kan vel lagre på fatet, også, for den sakens skyld). Jeg forstår det som om det er det andre alternativet. Så vidt jeg forstår er det ikke det samme om du lagrer på flaske eller på dunk/fat - uten at jeg husker teorien bak det. (Jeg ville bli rimelig lykkelig om noen kunne fortelle meg at jeg tar feil:).)
 
Hvis du bruker fat, kan du jo karbonere og servere direkte etter de fire ukene (Du kan vel lagre på fatet, også, for den sakens skyld). Jeg forstår det som om det er det andre alternativet. Så vidt jeg forstår er det ikke det samme om du lagrer på flaske eller på dunk/fat - uten at jeg husker teorien bak det. (Jeg ville bli rimelig lykkelig om noen kunne fortelle meg at jeg tar feil:).)

Nå har min oktoberfest øl blitt til kølsch ved feiltagelse (for høy o.g. rundt 1065, slutt ved 1025 etter en 2 måneders lagring i opprinnelig gjærinings fat fra rundt 20C i sommer til rundt +5C nu), brukte whitelabs WLP820 med starter. Ikke dårlig øl, men litt for søt for min smak (nesten en skotsk øl der!), og noe for mørkt, rødt i min 1l mass nå før jeg tilsetter sukker og setter i flasker/eller 5l fat. Nu var det første gang jeg brygget med krabbekjele på gass, og første gang all-grain med brew in bag, forventet ikke så høyt conversion. Tror jeg oppnådde oppimot 80 % conversion eller noe, etter lengre mashin på 68? grader...ble ikke noe særlig mashout heller.....

Men selv om jeg failet der (ble ikke lys gul oktoberfest øl!), ølet er fortsatt veldig klart (hadde med irish moss i siste 5m) og ikke direkte dårlig...bare ikke det jeg var ute etter. Har fortsatt riktig tysk smak (skulle bare mangle med kun lys tysk malt i mashen) og ren smak fra gjæret...men i søteste laget. Tips og veiledning velkommen!

Forresten..hvorfor faen er det ingen som fører god tysk Oktoberfest øl nå om dagen....min local har for tiden, en 1l boks med mass er vel 230kr! Og polet stadig utsolgt! Bare tull....alle skal ha norske lokal brygg, som er som amerikanske mikrobryggerier for 30 år siden...alle overgjæret, med for mye humle, alle skal være IPA eller noe lignende, du får hodepine/bakrus etter 2 sånne...rett og slett mye dårlig hjemmebrygg på større skala....og de skal gjerne ha 50-65kr for en liten 330cl flaske. Fy faen det er for dårlig! Holder meg unna norsk øl for tiden! Give me a good german bayerische any time...! DAB, Hofbrau, etc etc...tyskerne kan krig og øl!
 
Hei!

Holder på å utvikle en egenkomponert IPA og RIS. Vil nå utvikle en Kölsch i tillegg og tenker å kjøre dette som første forsøk:

52% 2.7 Vienna - DE 37 4° Mash
29% 1.5 Pilsner - DE 38 1° Mash
19% 1 Carapils - DE 33 2° Mash

5.2 kg

g variety type usage time AA IBU
25 Tettnang Pellet Boil 60 minutes 4.5 11.7
10 Tettnang Pellet Boil 20 minutes 4.5 2.8
20 Hallertauer Mittelfrüh Pellet Boil 20 minutes 4.3 5.4
10 Tettnang Pellet Boil 10 minutes 4.5 1.7
20 Hallertauer Mittelfrüh Pellet Boil 10 minutes 4.3 3.2
85 g IBUs calculated using the Tinseth formula

name attenuation
Danstar Nottingham 82%

Ut fra "Homebrew Style Guide" på brewgr.com så er jeg i boks mtp verdier for Kölsch. Men har jeg ut fra oppskriften gått i noen malt(humlefeller som kan være greie å luke ut før jeg setter i gang med første forsøk?

Takker for evt tilbakemeldinger/tips!
 
Hei!

Holder på å utvikle en egenkomponert IPA og RIS. Vil nå utvikle en Kölsch i tillegg og tenker å kjøre dette som første forsøk:

52% 2.7 Vienna - DE 37 4° Mash
29% 1.5 Pilsner - DE 38 1° Mash
19% 1 Carapils - DE 33 2° Mash

5.2 kg

g variety type usage time AA IBU
25 Tettnang Pellet Boil 60 minutes 4.5 11.7
10 Tettnang Pellet Boil 20 minutes 4.5 2.8
20 Hallertauer Mittelfrüh Pellet Boil 20 minutes 4.3 5.4
10 Tettnang Pellet Boil 10 minutes 4.5 1.7
20 Hallertauer Mittelfrüh Pellet Boil 10 minutes 4.3 3.2
85 g IBUs calculated using the Tinseth formula

name attenuation
Danstar Nottingham 82%

Ut fra "Homebrew Style Guide" på brewgr.com så er jeg i boks mtp verdier for Kölsch. Men har jeg ut fra oppskriften gått i noen malt(humlefeller som kan være greie å luke ut før jeg setter i gang med første forsøk?

Takker for evt tilbakemeldinger/tips!
Er ikke maltsammensetningen helt utypisk? Jeg ville gått for:

90-95% Pilsner
0-5% Vienna
0-5% Hvete
(0-2% Carapils hvis du er bekymret for skum men kan fint droppes)

Ca 25IBU med Mittelfrüh. 60 min + 15-10min for klassisk humling.

WLP029 Kölsch
 
...vel, det var kanskje å dra den vel langt ;)

Men, etter å ha brygget Kölsch etter rettningslinjene et par ganger har jeg lyst til å gjøre noen små endringer. Kölsch skal jo i utgangspunktet ha en rimelig begrenset humlesmak og -aroma, samt at det skal benyttes tysk nobelhumle. I de fleste typeriktige oppskriftene jeg har sett er det gjerne benyttet kun bitterhumle, og i noen tilfeller også en liten dæsj på 15 minutter. Denne gangen kunne jeg tenke meg å kjøre på med litt mer humle enn "anbefalt" på 15 minutter og i tillegg legge til en tilsvarende humletilsetning på 2 minutter. Jeg tenkte også slå ut håret (det lille som er igjen) å bytte ut den tyske Hallertauer Mittelfrüh med tsjekkiske Saaz. Jeg har ikke testet Saaz før, så syntes dette kunne være en fin anledning til å stifte et nytt bekjentskap.

Hva tror dere om noe sånt?

Data:
OG: 1,046
FG: 1,009
IBU: 30 (Noonan)
BU:GU: 0,65
Sluttvolum (kokeslutt): 22 liter

Malt:
Pilsner 95 %
Hvetemalt 5 %

Humle og øvrige tilsetninger:
50 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 60 min
25 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 15 min
25 gram Saaz (3,3 % alfa) @ 2 min

0,5 tablett Whirlfloc @ 15 min
1 kapsel gjærnæring (WLN3200) @ 10 min

Vannjusterer iht Gahrs tabell.

Mesker på 65 grader i 90 minutter, utmesk på 78 grader i 10 minutter.

Gjær

WLP029

Tilsetter ren oksygen, 1 liter per minutt i 1 minutt.

Gjærer på 16 grader i 14 grader.
 
Tror ikke det blir så ekstremt - men kanskje ekstremt godt;)?
Jeg har ingen erfaring med saaz, jeg heller, men Urquell er da ikke vondt? Gir mer snert enn Hallertauer?
Har en småekstrem Kølsch gående siden fredag, jeg også. 5% Vienna oppå pilsen, og gjæring på 18/19 grader. Det blir litt sånn andre veien enn din. WLP029 jeg også + Hallertauer Mittelfrüh ved 60 til 26 IBU.

Har egentlig mer tro på prosjektet ditt. tror du får noe som smaker som en ekstremt god pils med nogo attåt:).
 
Har lekt litt med Kölsch det siste året, min foreløpige favoritt har litt vienna i tillegg til pils og hvete, og Mandarina Bavaria på 10 og 0 minutter, gjæret med US-05 på 15grader. Ikke helt innafor stil, men helt innafor min smak :)
 
Blir ikke det der mer noe i retning american blonde eller? Jeg mener: Kølsch lages med kølschgjær:). (Og noen vil si: i Køln, jada. Men det påvirker ikke smaken.)
Bifaller.
Jeg er i utgangspunktet en trivelig og jovial fyr, men når det kommer til dette med å lage kølsch uten kølchgjær... vel, da må selv jeg sette ned foten.
 
Det høres ut som om at det bare er til å kjøre på med dette elleville eksperimentet :p

Angående maltbase og vienna så har jeg i mine to tidligere versjoner brukt 90 % pils, 5 % hvete og 5 % vienna i den ene, og 95 % pils og 5 % vienna i den andre. Synes i grunn begge har blitt fine, men tenkte i utgangspunktet teste med kun hvete denne gangen i tillegg til pilsener. Håper ikke savnet etter vienna'en blir for stort :)
 
Tilbake
Topp