Kan vi snakke om Kölsch?

Mi siste "Kölsch" - eg tør ikkje noko anna enn i hermeteikn sidan det tidvis er ein del puristar her på forumet.

50 liter..
7.85 kg pilsner malt
3.25 kg Kveitemalt
0.5 kg Munich
0.13 kg Caramunich
150 g tettnang - 60 minutt
80 g Hallerthauer Mittelfrüh 5 min
20 g Hallerthauer Mittelfrüh 0 min
100 g Hallerthauer Mittelfrüh - tørrhumle 8 dager
100 g Tradition - tørrhumle 8 dager
us-05.. (huttetu).

Trur denne er litt utanom Kölsch-allfarveg
 
Har akkurat nytt et hydrometerglass med 5dagerskølsch med Vienna (|1.012). Det tegner bra, men har nok en ester eller to som ville telle på linje med et Simon Amman-nedslag i en eventuell stilbedømmelse. Vi får se, det skal skje en del før vi er i mål.
Apropos det ekstreme: Jeg har tenkt å gi rolig f i lagring og denslags, og behandle det som en vanlig ale.

Katla: Vi veit hvor du bor:cool:!
 
Jeg laget en Kølsch for 2 1/2 år siden med mesteparten av humlen tilsatt seint. (hadde lest en IPA artikkel om "late hopping", og tenkte at det sikkert går fint i Kölsch også..). Min ble ikke god, altfor mye humlesmak og humlearoma. 100 gr. Tettnanger på 30 min og 100 gr. Zaaz på 10 min. IBU på 33. (var min #8) Brukte 029. 25 l. batch.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg laget en Kølsch for 2 1/2 år siden med mesteparten av humlen tilsatt seint. (hadde lest en IPA artikkel om "late hopping", og tenkte at det sikkert går fint i Kölsch også..). Min ble ikke god, altfor mye humlesmak og humlearoma. 100 gr. Tettnanger på 30 min og 100 gr. Zaaz på 10 min. IBU på 33. (var min #8) Brukte 029. 25 l. batch.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den høres ut til å være noe mer ekstrem enn min... Greit å vite hvor langt man ikke skal dra "eksperimemtet".
 
Lagde i fjor en 50l Kõlsch og skulle bruke 1 kg hvetemalt. Posen med hvete var nesten tom så jeg tok neste pose i eska. Det viste seg etterpå at det var ikke hvete, det var Weyermann Crystal EBC 200. Jeg kalte den Kõlsch Dunkel. Riktig god ble den også. Men selvsagt med Kõlsch-gjær WLP029.
 
Blir det galt å lage en altbier med kølschgjær?("Kølsch dunkel":)?)

Jeg sitter og funderer på å bruke gjæren fra den kølschen jeg satte i helga til et nytt brygg denne helga, dvs. jeg sitter og funderer på hva jeg kan bruke den til uten at det blir bare tull. Jeg har en følelse av at det kanskje ikke er så mye?
 
Blir det galt å lage en altbier med kølschgjær?("Kølsch dunkel":)?)

Jeg sitter og funderer på å bruke gjæren fra den kølschen jeg satte i helga til et nytt brygg denne helga, dvs. jeg sitter og funderer på hva jeg kan bruke den til uten at det blir bare tull. Jeg har en følelse av at det kanskje ikke er så mye?

Whitelabs gir den en firer på den ølstilen, så det går nok fint an :)

https://www.whitelabs.com/yeast/wlp029-german-ale-k-lsch-yeast
 
Det virker som et greit prosjekt, da. Ellers ser det ut som WL mener den kan brukes til det meste som ikke er gjærdrevet (weissbier, belgiske øl) - omtrent som wlp001. Men jeg er litt skeptisk; det er jo en egen kølschsmak som den gjæren produserer, og jeg er ikke sikker på at jeg vil ha den i en engelsk pale ale, f.eks.. Noen som har prøvd det?
 
Det ble en black IPA med s-05. Kølschgjæren står i ei krukke i kjøleskapet og håper på ny jobb - men det er foreløpig litt i det blå. Cream ale, kanskje? Det blir sikkert mye gressklipping i sommer:).
 
Heisann

Ny brygger fra Elverum med ett (forhåpentligvis) kjapt spørsmål om kölsch.
Brygget en kölsch den 29.jan som ble flasket den 15. feb. OG var 1.052 og FG stanset på 1.006.
6g/ sukker pr liter ble forsiktig rørt inn i ølen mens den ble tappet over fra gjæringsfat til fat med kran og flaskefyller. Etter flasking ble flaskene satt på ett bad i kjelleren hvor de har stått i fred og ro til nå på ca 24 grader. En flaske har blitt åpnet i ny og ne og jeg har jo kjent att det har utviklet seg til noe bedre for hver gang, men det stanset på en måte litt opp. etter den 13. dagen på 24 grader syntes jeg fremdeles det er litt tamt og det lille skummet som er forsvinner nesten i løpet av tida jeg bruker på å skylle flaska (for å lette på senere rengjøring). Jeg prøvde da å vende på flaskene (på søndag) i håp om att dette skulle sette fart på sakene og det har blitt noe bedre men ikke mye. Planen var att dette ølet skulle bli ett påskeøl. Så spørsmålet er : skal jeg gi det flere dager på ca 24 grader eller skal jeg sette det i kjøleskapet?

Spørsmålet var forsåvidt kjapt, men innledningen noget lenger :)
 
Min erfaring med kølsch, dersom du brukte kølschgjær, er at den har godt av noen ukers lagring for å få roet ned pærepreget.
 
Min erfaring med kølsch, dersom du brukte kølschgjær, er at den har godt av noen ukers lagring for å få roet ned pærepreget.

Gjæren som ble brukt var en mangrove Jacks m44 som fulgte med ølsettet fra ølbrygging.no. Om dette er ett typisk kölschgjær er ikke jeg kvalifisert til å mene noe om :p. Kölschen har absolutt potensiale men jeg savner som sagt litt futt og skum.
 
Hvor lang tid tok flaskingen? Rørte du noe i ølet underveis i flaskingen? Hvis ikke kan batchen være litt ujevnt karbonert, sukkeret synker over tid. En annen ting er at 6 gram per liter er ikke spesielt mye, personlig er jeg gjerne på 7-tallet for lyse ting som pils, kölsch, etc.
 
Hvor lang tid tok flaskingen? Rørte du noe i ølet underveis i flaskingen? Hvis ikke kan batchen være litt ujevnt karbonert, sukkeret synker over tid. En annen ting er at 6 gram per liter er ikke spesielt mye, personlig er jeg gjerne på 7-tallet for lyse ting som pils, kölsch, etc.

Jeg rørte ingenting under flaskingen, jeg tappet vel en 4-5 liter fra gjæringskaret før jeg tilførte sukkerlaken og deretter rørte forsiktig til det var overført omtrent 15 av 21 liter fra gjæringskaret. Tok ikke tiden på flaskingen men fra flaskingen begynte og til jeg var ferdig gikk det i ett med kran og flaskefyller til 55stk flasker var ferdig korket. Jeg har merket korken på første og siste flaske så kanskje flaske nr.55 bør være nestemann ut i testen?
 
Synes øl som ikke har stått lenge etter karbonering kan virke flate, selv om karbonering i utgangspunktet er ferdig. Har med å gjøre at kullsyra ikke har fått satt seg skikkelig i væsken, og dermed fort forsvinner ut av løsning. 1-2 uker kaldt hjelper mye da. Husker noen linket til en video en gang i tiden, hvor en kar åpnet en og en flaske hver uke, og så på utviklingen av kullsyra. Der var det ganske tydelig forskjeller, selv mange uker ut i løpet. Får ikke til å finne den fram på mobilen nå, men om noen andre har den, gjerne link.

Etter to uker på 24 grader bør den være ferdig, tenker jeg. Forøvrig enig med Stig, none uker lagring gjør underverket for kolsch.
 
Tilbake
Topp