Krøll & Øl
Norbrygg-medlem
Skal brygge dobbel batch av Finest allgrain ølsett "Kölsch" og under planlegging av vannjusteringee, havnet jeg tilfeldigvis innom nettsiden til "bryggekalkulator.no" der det står følgende:
Tallene/kalkulatoren tar som forbehold at man anser vann i Norge som tilnærmet likt, og at alle dermed kan bruke denne uavhengig av vannkilde."
I min korte "bryggekarriere", har jeg hittil brukt BrewFather og reagerer på hvor stor forskjellen er mellom de to kalkulatorene. I begge tilfeller har jeg valgt Kölsch som målprofil, 43 liter meskevann og 23 liter skyllevann. Inkluderer normalt Epsom Salt også blant ingrediensene som BrewFather auto-justerer for meg i vannprofilen, men sløyfet dette akkurat for tilfellet, for å sjekke om dette eventuelt ville utjevne de øvrige verdiene.
1. Er det noe jeg ikke har fått med meg her ?
2. Noen med synspunkter på hvilken av disse jeg bør forholde meg til, eller eventuelt "en mellomting?"
3. Samlet sett (meske + skyllevann) er den anbefalte tilsettingen av gips for eksempel, nøyaktig tre-ganger'n i bryggekalkulator vs. BrewFather - Fint om noen kan gi en forklaring på disse relativt store forskjellene.
Selvsagt takknemlig for respons/svar !

Vannjustering
"Denne kalkulatoren baserer seg på tall som Gahr Smith-Gahrsen (bryggerimester hos 7 Fjell) har publisert på medlemsseksjonen i forumet på Norbrygg sine hjemmesider. Jeg har fått tillatelse til å bruke disse tallene for å lage denne kalkulatoren. Artikkelen til Smith-Gahrsen er dog mye mer omfattende en disse utregningene, så det anbefales å ta en titt der.Tallene/kalkulatoren tar som forbehold at man anser vann i Norge som tilnærmet likt, og at alle dermed kan bruke denne uavhengig av vannkilde."
I min korte "bryggekarriere", har jeg hittil brukt BrewFather og reagerer på hvor stor forskjellen er mellom de to kalkulatorene. I begge tilfeller har jeg valgt Kölsch som målprofil, 43 liter meskevann og 23 liter skyllevann. Inkluderer normalt Epsom Salt også blant ingrediensene som BrewFather auto-justerer for meg i vannprofilen, men sløyfet dette akkurat for tilfellet, for å sjekke om dette eventuelt ville utjevne de øvrige verdiene.
1. Er det noe jeg ikke har fått med meg her ?
2. Noen med synspunkter på hvilken av disse jeg bør forholde meg til, eller eventuelt "en mellomting?"
3. Samlet sett (meske + skyllevann) er den anbefalte tilsettingen av gips for eksempel, nøyaktig tre-ganger'n i bryggekalkulator vs. BrewFather - Fint om noen kan gi en forklaring på disse relativt store forskjellene.
Selvsagt takknemlig for respons/svar !