Kölschoppskrift hos Eric Warner

Jeg har fått boka KÖLSCH (Eric Warner) og ser på oppskriften han anbefaler på side 121. I en 5 gallon batch (22l) er det 3,18 kg Pilsner malt og 0,34 kg hvetemalt. Ikke allverdens styrke, men så kommer humlen, som på bildet. 0,44 gram? Til sammen knapt 1 gram. Ser dere noen feil her eller er det jeg som har misforstått (ser ikke bort fra akkurat det ;) )

kolsch (1 of 1).JPG ?
 
Det var en merkelig måte å skrive det på, men jeg vil tro det menes mengde alfasyre. Hvis du f.eks. har Perle humle med 7,7% alfasyre vil det si at i 100g humle er det 7,7g alfasyre, eller 0,077g pr. gram humle.

Så når du skal ha 0,44 g ved kokestart så vil det si 0,44/0,077=5,7 g. Det virker veldig lite, Jeg ser IBU skal være 22, da holder det ikke med så lite humle, så jeg er litt usikker på om jeg tolker dette riktig. Jeg får ca. 10 IBU ved tilsetning på 90 og 50 minutter...
 
Malt som beskrevet over her, til 5 gallon 3,18 kg Pilsner malt og 0,34 kg hvetemalt. Noen ellers som har boka og kan sjekke?
 
Det var en merkelig måte å skrive det på, men jeg vil tro det menes mengde alfasyre. Hvis du f.eks. har Perle humle med 7,7% alfasyre vil det si at i 100g humle er det 7,7g alfasyre, eller 0,077 pr. gram humle.

Så når du skal ha 0,44 g ved kokestart så vil det si 0,44/0,077=5,7 g. Det virker veldig lite, Jeg ser IBU skal være 22, da holder det ikke med så lite humle, så jeg er litt usikker på om jeg tolker dette riktig. Jeg får ca. 10 IBU ved tilsetning på 90 og 50 minutter...

Uansett en merkelig måte å skrive oppskrift på..
 
Amarillo hadde rett. Det er alfasyren som er angitt. Leste visst ikke godt nok. Egentlig en ganske grei metode ettersom samme humlen kan komme i forskjellig styrke. Eksempel: Hvis oppskriften sier 4g alfasyre og syreinnholdet i Perle er 5%, skal man dividere 4 med 0,05 som da gir 80 gram. Beklager, min feil. Men det var nå lite humle uansett. Tror jeg holder meg til Gahrs oppskrift.
 
Sist redigert:
Ja, det er egentlig ikke så dum måte å skrive det på. Men allikevel stemmer det ikke med den IBU'en som oppskriften oppgir.
 
Tilbake
Topp