Koke humle til 52 liter brygg på en 5 liters kjeler?

Hei!

Har brygget i litt over ett år nå og har brygget ca 50 batcher (veldig produktiv). Nå tenkte jeg å prøve meg på noen SMASH-IPA-er der jeg skal splitte en 52 liters kok i fire (14 kg pale-ale med OG-mål på ca 1066).

For å kunne lage 4 ulike SMASH-IPA-er a 13 liter fra dette 52 liters vørteren (skal bruke Jula-bøttene), så trenger jeg jo å koke humle i 4 forskjellige kjeler. Det jeg da tenkte på er å kjøre kok med humle på 4 kjeler på kokeplatene på kjøkkenet med ca 5 liter vann i hver (f yller på med vann dersom det koker for mye inn), mens jeg kjører kok på vørteren på min 60-liters kjele. Kjøler så ned de fire kjelene med "humle-ekstrakt" og tilsetter dem i nedkjølt vørter i de 4 bøttene som da skal ende på 13 liter vørter på ca 1066.

Det jeg lurer på da er om å koke humleekstrakt, i stedet for å koke humle i vørter, vil foringe humlekarakter og aroma/smak? I tilfelle dette kan gå fint; kan jeg koke humleekstrakt kvelden før jeg kjører mesking og koking av vørteren dagen etter? Ser i tilfelle for meg en rimelig rolig bryggedag dersom ekstraktene er klare å tilføre nedkjølt vørter...

Takker for gode svar!

Mvh
akkamannen
 
Har ikke kokt humle i vann, men div eksperter anbefaler ikke dette. Jeg har kokt humler separat i DME, f,eks 500g med 5l vann. Dette bør du gjøre kun med aroma humlen (15 min og 2min). bitterhumlen kan du ha i hovedkoken f.eks. SummIt. Det blir ikke helt smash, men 60 min humlen gir veldig lite annet enn bitterhet.
 
Hva med å bruke kun bitterhumle og tilsette det andre ved flame out?? Sett at det er noen som gjør dette med godt resultat. Du kan da koke ferdig i storkjelen, dumpe varm vørter i gjærbøttene, ha oppi humle og sette de i f.eks badekaret for så rask kjøling som mulig før du setter til gjær. Kanskje fryse ei bøtte eller 2 med is som du kan ha i badekaret. Bare en tanke.
 
Eller kanskje ennå bedre er å fylle x ant liter vann i bøttene og fryse de slik at når varm vørter kommer nedi kjøles den med en gang. Husk å beregn OG
 
Frys vann slik at det blir 80 grader i bøtta når du fyller kokende vørter. Hiv i humle med humleposer. Kjøl fyll badekaret med vann og sett bøttene i. Kanskje bytte vann ved behov. Når fu skal pitche gjær tar du humlen ut og tørrhumler som vanlig i 5-7 dager. Tror det kan bli en bra IPA og i tillegg vil du jo gå frem forskjellene i humlene.
 
Tilbake
Topp