Koke i 90 eller 60 min?

BjarteM

Norbrygg-medlem
Ser at noen oppskrifter skal koke i 60 min, og andre i 90 min. De som koker i 90 min har likevel ikke humlen i før det er 60 min igjen. Hva gjør egentlig de første 30 minuttene? Synes det kokte bort fryktelig mye vann. Satt igjen med 22 liter i gjæringskaret selv om jeg begynte med 31 liter vørter. (BB60 dersom det betyr noe).

Man koker gjerne i 90 minutter fordi det gir den innkokingen man ønsker. Man kan da begynne kokingen med et høyere volum, noe som betyr at mn gjerne har høyere utbytte av maltet.

Skjønner. Nå endte jeg opp med en grei OG (jukset litt med spreymalt) enda jeg begynte med 31 liter og endte opp med 22 liter i karet. Har en følelse av at jeg ikke har så god kontroll på meskingen/skyllingen. Prøver å ha riktig temperatur, og sirkulerer manuelt. Vil en pumpe hjelpe? Eller er det andre ting som er viktigere?

Resirkuleringen betyr ikke egentlig noe for utbyttet. Avsilingen er viktigst, og i den forbindelse også kverningen på maltet.

Ok. Kverningen kontrollerer jeg ikke (foreløpig). Jeg synes det med avsiling er vanskelig. Det er så mange metoder så det er ikke lett for en nybegynner å vite hva som virker best :)

Tar i mot råd med takk.

Metoden er ikke så viktig som det at du får et stabilt utbytte. I beersmith kallt brewhouse efficiency.

Har akkurat begynt å regne på dette, så da får jeg se etterhvert hvor stabilt det er (to kok på ca 70%). Men det er vel et poeng at det er stabilt på så høy effektivitet som mulig?

Nei, egentlig ikke - Stabilitet er viktigere enn effektivitet. Men kommer du høyt opp på effektivitet, så er det fint. Stabilitet gjør at du kan lage et fantastisk øl igjen og igjen. Om du da gjør det utfra 50% eller 80% effektivitet, er underordnet.

Tilbake
Topp