Koke vørter og humle adskillt?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Noen som vet noe om eller har gjort dette før?
Har gryte som kun rommer 30l og det kan enkelte ganger bli litt lite når ønsket er ca 25l i gjæringskaret.
Er ikke spesiellt redd for å få grums i karet men grumset blir ikke flasket og opptar derfor unødig plass.
Tenker at det først og fremst kan være greit å gjøre noe slikt på øl med mye humle men som første forsøk ser jeg for meg @Gahr sin Una Blonde med OG løftet til ca 1.050 og 35-40 IBU (Tinseth).
Vil infeksjonsfaren bli mye større i nedkjølingsfasen da vørteren ikke er humlet?
Koker humla i et par liter vann og har den ferdig nedkjølt i gjæringskaret når vørteren overføres.
Vørterens OG kan justeres etter hvor mye "humlevann" det er i gjæringskaret.
Humla kan vel også kokes dagen før om det er ønskelig.

Nok en forvirret ide fra

Jo, men jeg har hatt opp mot 50/50 grums/vørter i kokekaret en time etter nedkjøling.
Effektiviteten blir lav hvis kun halve koken går til gjæring.
Må humla siles så er det greit å ikke ha så stort volum.
Uansett er det alltid spennende å forsøke noe nytt :)

Jo det finnes alternativer. Ny 40-50 liters kokegryte er kanskje det enkleste, men, da jeg har startet bygging av vvb oppsett og ønsker å gå fra kjøkken til eget bryggerom så kjøper jeg ikke ny.
Humleposer brukes noen ganger men de jeg har lekker noe over i gryta. Røring med spiralkjøler trykker nok noe humle ut.

Kjør vørteren gjennom en desinfisert sil på veg til gjæringskaret så fjerner du det meste av grums.

Jeg har kokt humle i vann flere ganger, ikke no problem
og som du selv sier, du faar bedre humle utnyttelse
men jeg har da tilsatt ekstrakt mot slutten
Koke vorteren sepparat slik du forelsaar ser jeg dog ikke no problem med

Kjør vørteren gjennom en desinfisert sil på veg til gjæringskaret så fjerner du det meste av grums.
Det gjør jeg også når det er veldig mye humle. Har en stor trakt med et dørslag nedi, og en meter eller no av voile stoff (Teresia/IKEA) som filter. Når filteret tetter seg og det gjør det jo raskt, trekker jeg 10-15 cm av gardinstoffet tilside slik at det begynner å filtrere igjen, osv. Humla ligger da oppa stoffet som går tilside.
Får opptil et par liter ekstra vørter på en 25L batch. Ser at infeksjons faren øker med prosedyren, men har alt desifinisert på forhånd, og har aldri hatt infeksjon.

Jeg fikk også et mer avslappet forhold til filtrering av humle etter å ha lest samme "exbeeriment". Men kjenner at jeg begynner å bli mere skeptisk til mer eller mindre vitenskapelige eksperiment som utfordrer etablerte praksiser. Snart kan en vel helle malten i gjæringskaret og ingen kjenner forskjell på smaken :)

Har også erfart at det er stor forskjell å vaske gjækake med og uten grums.
Uten har man kanskje vel en halv liter å vaske, med kan det lett bli rundt tre liter.
Pluss vannet som går med.
Men uansett hvordan man snur og vender på dette,
vørter uten humle i kokekaret gir mer vørter i gjæringskar enn vørter med humle.
Husk maks 28l i kokekar og ønske om 24l på flaske.

Har sluttet og vaske humlerik gjær, og kjøpte i går en 5liters Erlend Meyer kolbe for å lage ekstra store startere. Kjører halve starteren i gjæringskaret, og sparer den andre halvdelen til gjenbruk. På denne måten slipper jeg å ta hensyn til humle, høy OG / VOL, eller stresset gjær. Jeg kan trolig gjenbruke gjæren mye lenger på denne måten.

Tilbake
Topp