"Koker" over under stormgjæring

Jeg har satt en Nøgne Ø Porter sett og opplevde at stormgjæringen blåste vannet ut av gjærlåsen, så til og med brunt skum som så ut som det var sprayet på veggen i gjæringsskapet.
Mener jeg har gjort dette etter "boka" men brukte 2 pk tørrgjær istedet for fersk gjær.
Gjæringstemperatur er ca 20 grader, styrt via STC-1000, tempføler teipet på gjæringskaret.
Dette er mitt 4 brygg så jeg er litt fersk i bryggegamet. Etter 3 døgn gjærer det mere normalt.
Er det vanlig at stormgjæringen kan bli så kraftig eller har jeg gjort noen tabber et sted jeg ikke har oppdaget ?
 
Det er lurt å starte på det laveste nivået, og så gå opp mot slutten av hovedgjæringa. Nottingham tåler godt lavere temperaturer, også. Jeg ville ha tilsatt gjæren på 17, latt det gjære ned i alle fall 2/3 av veien mot FG på 18, og så latt det stige til 20/21. Men vil du ha et veldig "reint" øl, kan du godt gjære Nottingham ned mot 14 grader.
Når du har latt hovedgjæringen skje på såpass høy temperatur - ingen krise på noen måte, for all del - ville jeg gitt gjæren relativt god tid til å "rydde opp" etter seg, dvs. gå løs på acetaldehyd, diacetyl, fusel og ymse ting du ikke vil ha i det ferdige ølet. Mao., la det gjerne gå til sammen tre uker fra du satte ølet til du tapper opp. (Det skader uansett aldri - mulig unntak for weissbier?)
 
Det er lurt å starte på det laveste nivået, og så gå opp mot slutten av hovedgjæringa. Nottingham tåler godt lavere temperaturer, også. Jeg ville ha tilsatt gjæren på 17, latt det gjære ned i alle fall 2/3 av veien mot FG på 18, og så latt det stige til 20/21. Men vil du ha et veldig "reint" øl, kan du godt gjære Nottingham ned mot 14 grader.
Når du har latt hovedgjæringen skje på såpass høy temperatur - ingen krise på noen måte, for all del - ville jeg gitt gjæren relativt god tid til å "rydde opp" etter seg, dvs. gå løs på acetaldehyd, diacetyl, fusel og ymse ting du ikke vil ha i det ferdige ølet. Mao., la det gjerne gå til sammen tre uker fra du satte ølet til du tapper opp. (Det skader uansett aldri - mulig unntak for weissbier?)

Når du sier "tilsatt på 17 grader", da mener du at jeg burde ha kjølt vørteren ned til 17 grader og tilsatt gjæren ? Gjæren skal såvidt jeg husker re-hydreres med 34? grader. Fulgte oppdkriften på pakken.
 
Når du sier "tilsatt på 17 grader", da mener du at jeg burde ha kjølt vørteren ned til 17 grader og tilsatt gjæren ? Gjæren skal såvidt jeg husker re-hydreres med 34? grader. Fulgte oppdkriften på pakken.

Rehydrer gjerne etter oppskriften, men avkjøl så til temperaturen vørteren har når du skal tilsette gjæren, i dette eksempelet 17 grader.
 
Gå inn på datarket til Nottingham, så finner du en en mer detaljert oppskrift på hvordan du skal gå fram. Det er en del styr - men du kan nok styre unna mulig trøbbel ved å følge den. Dumper du den rett fra 30 og ned i 17 grader, får gjæren et slemt sjokk. Den kan oppgi ånden, mutere, produsere usmaker og i det hele tatt gjøre slikt som du ikke vil den skal gjøre.

Nå malte jeg visst Fanden på veggen i svært grelle farger. Du får sikkert et godt øl:).
 
Bedre med en jævel klistra til tapetet enn 10 i kjelleren. Men som Finn sier, ølbrygging er en hobby med mange variabler og mye blir tilgitt. Håper du får et supert øl! The devil lies in the details !
 
Det er vanlig når man brygger noe med høy OG, som f. eks. Porter. Når jeg brygger sånne øl bruker jeg denne: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...ås/Gjærlås-stor-type-duplex400220-p0000000528. I stedet for å ha vann i den så trer jeg en silikonslange over den innerste tuten og har andre enden av slangen i en brusflaske, som jeg fyller 1/3 opp med starsan. Flasken teiper jeg fast til veggen i fermenteringskjøleskapet. Når "eksplosjonen" er over etter et par dager så skifter jeg over til en vanlig gjærlås, som denne: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...rlås/Gjærlås-med-rød-hette-400217-p0000000525. Dette gjør jeg så jeg kan flytte gjæringsbøtta uten at vann/starsan suges ned i bøtta, noe som kan skje med den første gjæringslåsen jeg linket til.
 
Rehydrer gjerne etter oppskriften, men avkjøl så til temperaturen vørteren har når du skal tilsette gjæren, i dette eksempelet 17 grader.
Hvis jeg skjønner Lallemand sin hjemmeside riktig så anbefaler de at man skal tilsette "litt", dvs stor nok mengde nedkjølt vørter i gjæren slik at slurryen får lik temperatur som vørteren før man pitcher, er det riktig forstått ?
 
Du ikke gjøre det, men du kan jo :) Personlig pleier jeg å rehydrere litt ut i bryggedagen, slik at den får stå litt og "akklimatisere" seg. Jeg synder nok litt mtp. temperaturen, og pitcher nok 20 graders rehydrert gjær i 17 graders vørter. Uten at jeg har fått noen store problemer med det :) Så muligens er metoden du beskriver en bedre tilnærming.
 
Hadde et lite bryggeuhell forrige brygg. Jeg så feil på termometeret når jeg kjølte ned vørteren. Jeg gjorde rutinen min med pitching av 2 pakker med rehydrert tørrgjær av typen US-05. Når jeg koblet opp bøtta til stc-1000 systemet mitt så var vørteren min på 32 grader!! Krise. Det tok mange timer før kjøleskapet tok ned tempen til 19 grader. Jeg så for meg at jeg måtte skylle alt ned i dass. Overraskelsen var stor når jeg lukta og smakte på ølet ved flaskingen. Det var ingenting i veien med det. Ingen usmaker eller lukter. Kom over denne artikkelen i forskninga som etterfulgte: http://brulosophy.com/2014/12/15/the-temp-at-which-we-pitch-exbeeriment-results/.

Ølet ble veldig godt, og ble veldig godt mottat på et hjemmebrygg arrangement i helgen. Muligens var det slik at de timene før gjæren begynner å arbeide for fullt var nok til at vørteren fikk komme seg til fornuftige temperaturer, hadde jeg ikke hatt kjøleskap så hadde det nok vært en reell krise.

Etter denne episoden så tror jeg ikke at pitche temp er så mye stress, det tar jo en stund før gjæren begynner å arbeide. Når det er sagt så vil jeg nok aldri pitche på 32 grader igjen heller :)
 
Hjelp, storm gjæren tar av,opp på 32 grader 1. Dag av gjæringen. Startet på 21 grader kvelden før. Romtemperatur er 21 grader, dette et en porter, og 1070.

Er alt ødelagt, har ikke kjøelskap til å sette gjær karet inn I, men Jan sette den ute I 3 grader om natta, nottingham gjær.
 
Hjelp, storm gjæren tar av,opp på 32 grader 1. Dag av gjæringen. Startet på 21 grader kvelden før. Romtemperatur er 21 grader, dette et en porter, og 1070.

Er alt ødelagt, har ikke kjøelskap til å sette gjær karet inn I, men Jan sette den ute I 3 grader om natta, nottingham gjær.
Send karet ut og la det roe seg ned. Men fra 21-32 grader på 1 dag? Skarreværra mulig?
Måler du riktig?
 
Hjelp, storm gjæren tar av,opp på 32 grader 1. Dag av gjæringen. Startet på 21 grader kvelden før. Romtemperatur er 21 grader, dette et en porter, og 1070.

Er alt ødelagt, har ikke kjøelskap til å sette gjær karet inn I, men Jan sette den ute I 3 grader om natta, nottingham gjær.
Brukte du isolasjon rundt gjæringskaret??
 
32 grader? Det hørtes mildt sagt veldig rart ut. Hvordan måler du temp? Hvis det virkelig er 32 grader etter en dag så lukter det fusel helt hit.
 
Tilbake
Topp