Koketemperatur 98,5 grader.

Jeg har Speidel 50, siste utgave, og mesketemperaturene er sjekket mot referansetermometeret, Thermapen, og viser helt riktig temperatur. Men under kok viser panelet konstant 98,5 grader. Telleren går, så jeg syns forsåvidt det er greit nok. Er dette vanlig?
 
Det kommer også an på hvor høyt over havet du holder til. Jeg tror at ved ca 400 til 500 m høyde så vil 98,5 være normal koketemperatur.
 
Jeg har Speidel 50, siste utgave, og mesketemperaturene er sjekket mot referansetermometeret, Thermapen, og viser helt riktig temperatur. Men under kok viser panelet konstant 98,5 grader. Telleren går, så jeg syns forsåvidt det er greit nok. Er dette vanlig?

Det samme er tilfelle med min nye Speidel 20. Viser fra 98,5 til 99 grader ved koking. Har målt mot et eksternt termometer (Hanna check temp) som viser 100 grader ved koking. Termometeret viser også ca. 0,7 grader høyere temperatur ved mesking enn hva Speidelen viser. Har sendt mail til Vestbrygg, hvor jeg kjøpte maskinen, med spørsmål om dette. De har henvendt seg til leverandør, men jeg har enda ikke fått noen tilbakemelding.
 
Fritt etter hukommlsen:

Bor man ca 450moh så koker vann ved rundt 98.5C. Vørter koker ved en høyere temperatur. Såvidt jeg husker så kokte en OG på 1.060 ved ca 0.3 grad høyere. Kilden er noe jeg har lest et sted da jeg prøvde å finne ut av hva termometeret mitt burde vise.
 
Tilbake
Topp