Koketid ved kombinert basemalt, pale/pils

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Registrerer at ein del oppskrifter på f.eks pale ale og ipa har både pale og pilsmalt. Ser også at koketiden nødvendigvis ikke er 90 min i noen oppskrifter til tross for at de inneholder pilsmalt. Hvilke erfaringer har forumets medlemmer med slik miks av basemalt og koketid?
 
Etter hva jeg har lest, så holder det normalt med 60 minutter (og sikkert kortere) med modrene pilsnermalt. 90 minutter er dog "bryggestandarden", og jeg ville nok normalt gått for det uansett, rett og slett "just in case". Liker å korte ned bryggedagen, men prøver å gjøre dette andre plasser.Gjærer også normalt ale i 14 dager, selv om deg nok holder med en uke. Igjen "just in case".
 
Er det pilsnermalt i miksen, ville jeg kokt i 90.

Det kommer vel dessuten noe an på hvor heftig du koker. Om du bare får vørteren så vidt opp i kok, ville jeg i alle fall kokt i 90 minutter. Om du har en kraftig, "rullende" koking, holder det antakelig med 60.

Men som @JEG : Better safe than sorry.

Lukta av grønnsaker i ølet er ikke så vanskelig å ta, så du finner vel ut av hvor mye som trengs etter hvert.

Vær obs på å unngå at kondensvann drypper tilbake. Det du da får i vørteren, får du ikke ut igjen.
 
Da blir det som jeg hadde tenkt, koker 90 min når det er pilsmalt i gristen. Brygger BIAB og koker ganske hardt, full "rolling boil" uten lokk, når jeg koker. Får en ganske heftig avdamping men det kompenserer jeg for når jeg beregner meskevann så det er ikke noe problem.
 
Trengs ikke koke så hardt. Og 60 minutt er nok. Sikkert 30 minutter også.

Boil Length – Pt. 2: Pilsner Malt | exBEERiment Results!

Han koker vekk 4 liter i timen; det er litt kraftigere enn syding.

Jeg har også lest rapporter om forsøk som har vist at du skal kunne greie deg med 30-40 minutter - men det stemmer ikke med egne erfaringer. Jeg har faktisk gått litt andre veien, jeg koker gjerne vanlige ale 70 minutter, og pils 90 +.

(Off topic: Artig å se fargen på de to ølene. Jeg kunne ikke se noen forskjell - hvilket bekrefter hva jeg tror om effekten av koking på fargen/maillardreaksjoner.)
 
Teste dette sist sommer. Ein kølsj som vi normalt koker 90 min. Kokte den 60 med god effekt. Var noke smaker som me ikkje har hatt i 90 minutts utgaven.
Så her vert det 90 minutter på pilsmalt.
Var det DMS då? Kok er kok, sterkere effekt gir berre farge på ølet og maillard smaker?
 
Var det DMS då? Kok er kok, sterkere effekt gir berre farge på ølet og maillard smaker?

Nei, kok er ikke kok. Charlie Bamforth er veldig streng på det der: Skal du bli kvitt DMS, må du ha "a good rolling boil". Det er bevegelsen i overflaten som sørger for god fordamping av DMS.

Derimot er det tvilsomt om du får noen særlig maillardreaksjonseffekt. Der er tidsfaktoren mye viktigere, og du skal koke en del lenger enn det vi vanligvis gjør for å se noen virkning. Den fargeforandringen som gjerne forveksles med maillardreaksjon, er rett og slett effekten av at vørteren blir mer konsentrert.
 
Skal du bli kvitt DMS, må du ha "a good rolling boil". Det er bevegelsen i overflaten som sørger for god fordamping av DMS.
Selvfølgelig skal det koke. Simring er ikke koking. Men å ha effekten på 100% altså 6kW i kjelen min så holder jeg det for å være unødvendig hard koking og da er det risk for at det skvetter over kjelekanten min selv med mye fribord.
Den fargeforandringen som gjerne forveksles med maillardreaksjon, er rett og slett effekten av at vørteren blir mer konsentrert.
Jaha? Om jeg bruker 10 kg pilsmalt til 1.050 eller 18 kg pilsmalt til 1.080 så skulle fargen være den samme selv om vørteren blir mer konsentert. Edit. Ser i brewfather at EBC endrer seg et par poeng opp ved nevnte tall.
 
Sist redigert:
Med han der som blind fasit, kan du egentlig drite i det meste av hva du har lest og blitt rådet til :D
Blind fasit var vel ikke påstått.. ;) men det er moro å se hva han tester av forskjellige bryggemyter. Mye er nok innøvd praksis som er bortlært som absolutt sannhet, uten at det egentlig er nødvendig.
 
Blind fasit var vel ikke påstått.. ;) men det er moro å se hva han tester av forskjellige bryggemyter. Mye er nok innøvd praksis som er bortlært som absolutt sannhet, uten at det egentlig er nødvendig.
Skulle likt å se noen eksperimenter der de skusla med flere ting. Mest av alt føler jeg at de har bevist at dersom du har god kontroll på prosessen din er det svært få enkeltelementer alene som kan ødelegge ølet, eller tilogmed gi en merkbar forskjell.
 
Det er så mange folk i de eksperimentene som ikke legger merke til noen forskjell mellom to ukjente øl, greit nok. Men hvis man har brygget med samme teknikk veldig lenge, og man kjenner sitt eget øl, og vet hva man skal smake etter så kan det hende man ville plukket ut den forskjellen 10/10 ganger.
 
Sist redigert:
Ta en kikk på dommerskjemaene for lys lager, og se hvor ofte DMS blir nevnt. Foreløpige resultater NM 2019 - Norbrygg
Litt DMS er ikke katastrofe, men hvorfor ta sjansen? Halveringstiden er ca 40 minutter ved rullende kok, så 90 minutter tar det verste. Jeg koker alltid pilsnermalt minst 2 timer.

Det har også noe å si ved hvilken temperatur man holder vørteren på frem til det koker. Etter utmesk/skylling f.eks.

SMM blir konvertert til DMS ved ca 70C. Hvis man har holdt vørteren over denne temperaturen over tid, så konverterer man mer, og da blir koken mer for å drive allerede konvertert DMS ut av koken.

90 minutter er nok for å være helt sikker på at man både har fått konvertert SMM til DMS , samt avdampet DMS. Har man fått konvertert mye før koking så kan man koke kortere.

Så det er en blanding av konvertering av SMM til DMS, samt å dampe av DMS. Det trengs ikke koketemperaturer for konvertering,men det går raskere jo nærmere eller ved kokepunktet.
 
Jeg ville ikke nødvendigvis tatt dommerskjemaene for god fisk når det kommer til DMS. Mange leser at tysk pils kan godt inneholde DMS, og da er det lett for dommerne å innbille seg at DMS kan være der, selv om det ikke er der. Fikk en sånn kommentar på min pils også, og den har ikke et snev av DMS.

Jeg koker svakt og i 60 minutter, ca. 8% fordamping i timen, og har ikke opplevd DMS på noen av mine øl. Med mye gjær og god gjærhelse kan en drive bort DMS om det så skulle være tilstede under gjæring.
 
Tilbake
Topp