Koking i 160 min

jeg brygget en Stout og bommet med skyllevann, SG var alt for lav. Dette oppdaget jeg like etter at jeg hadde tilsatt bitterhumlen med 60min igjen av kok (etter planen). Da kokte jeg i 90 minutter ekstra, i tillegg til de opprinnelige 60 minuttene og tilsatte siste humle med 5 min igjen, som planlagt.

Får dette noen konsekvenser for den første bitterhumlen jeg la til? Forsvinner den, blir den mye sterkere? Osv.. Påvirker det malt smaken på noen måte? Ved å koke då lenge jeg gjorde fikk jeg den mengden jeg ønsket etter oppskriften.
 
Det blir bra. Blir fint og fyldig, og marginalt mer IBU som kanskje ikke oppfattes sånn pga mer maillardprodukter pga forlenget kok.
 
Det blir bra. Blir fint og fyldig, og marginalt mer IBU som kanskje ikke oppfattes sånn pga mer maillardprodukter pga forlenget kok.
Regner med at det gikk bra, men ble litt i tvil når det var snakk om hele 90 min ekstra(!), så i utgangspunktet kan man koke enda mer også uten store konsekvenser? Blir nok ikke et behov i fremtiden akkurat, men greit å vite.
 
Du får omtrent 10% høyere utilization av å koke 120 vs. 60
så det er jo noe
men jeg ville ikke brydd meg
 
Regner med at det gikk bra, men ble litt i tvil når det var snakk om hele 90 min ekstra(!), så i utgangspunktet kan man koke enda mer også uten store konsekvenser? Blir nok ikke et behov i fremtiden akkurat, men greit å vite.

Har kokt i både fem og seks timer selv. Snadder.
 
Tilbake
Topp