kokos??

hei, er det noen som har prøvd og tilsette kokosmelk/kokoskjøtt i øl? noen som har erfaringer der?
tenkte og forske litt snart og dermed lage en apa med en twist:) tenkte også lage en batch med chilli.
 
Det var et par kokosportere/stouter på NM sist. Overraskende gode, men det er nok greit å ikke overdrive bruken av kokos.
 
Jeg fikk denne servert under Bergen Ølfestival i fjor: Cervisiam Bryggeri Bounty Hunter, ABV8%, 32 IBU.

Beskrivelsen jeg fant på nettet: En porter brygget med rikelig flaket havre, engelsk/amerikansk humle og amerikansk gjær. Tilsatt 10 kg flaket kokos i sekundær.

Det var ingen tvil om at det var kokos i den portene. Smak og behag vil jeg tro.
 
Vi lagde en mjølkestaut med kokos for et års tid sia, eller kanskje litt lenger. Brukte tørkede kokosflak som vi rista i langpanna til de var sånn passelig lysebrune. Kjørte dem i gjæringsfatet, men jeg husker ikke helt når. Har notatene et sted hvis det er av interesse.

Dessverre hadde jeg overdrivi bruken av brent bygg ganske betraktelig, så det blei en fryktelig staut staut. Den blei bra etter et års tid på flaske, veldig avbalansert og fin, men i starten var den ganske så krass. Kokosen var ikke så framtredende, mest ga den et preg av vanilje, men som sagt hadde den ganske markante smaker å konkurrere med.
 
Jeg ser at flere har brukt kokos i mørke øl. Men er det noen som har smakt på eller forsøkt å brygge en lysere øl med kokos?
 
Har vært på bryggerisamling med uformell konkuranse det white IPA med kokos vant fortjent. Hvusker bare at set var fra Eldorado. Tror ikke vedkommende er medlem av forumet, men om du pør på gruppa "For oss som brgger selv" og tagger Atle Sjødin, så får du nok noen pointers ;)
 
Pilotbryggeriet (Aass) har en tropisk IPA som er modnet på kokos om jeg husker rett. Den får du nok over hele landet tror jeg.

EDIT: Jeg husket rett. Se bildet. Husker også at kokos var ganske tydelig både i smak og aroma.
 

Vedlegg

  • 20170602_212134.jpg
    20170602_212134.jpg
    155,5 KB · Sett: 57
Sist redigert:
Pilotbryggeriet (Aass) har en tropisk IPA som er modnet på kokos om jeg husker rett. Den får du nok over hele landet tror jeg.

EDIT: Jeg husket rett. Se bildet. Husker også at kokos var ganske tydelig både i smak og aroma.

Takk. Greit å vite hva man skal ligge unna, så man ikke kommer til å handle det inn av rein vanvare:p.
 
Tilbake
Topp