Kølch-oppskrift gjæret med kveik.

Satte for 1,5 døgn siden en 25 liters batch med kølch til gjæring. Ut av det blå fant jeg ut at jeg ville prøve noe nytt, og heiv gjernes-kveik i batchen. Er det noen som har erfaring med å bruke kveik i en slik oppskrift?

Videre har jeg et stort ønske om å smaksette ølen enda mer, gjerne i form av frukt/bær.
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med kombinasjonen frukt/bær + kveik?

Oppskrift som følger:

64C i 60 min
75C i 10 min

4,5 kg Pilsnermalt
0,5 kg Hvete
0,5 kg Vienna malt
1 kg spraymalt

koketid 90 min
15g Hallertau Magnum 90 min før kokeslutt
25g Hallertau Tettnang 10 min før kokeslutt

OG endte på 1.068.
Ikke foretatt SG-måling enda.
 
Sist redigert:
Satte for 1,5 døgn siden en 25 liters batch med kølch til gjæring. Ut av det blå fant jeg ut at jeg ville prøve noe nytt, og heiv gjernes-kveik i batchen.

Hei Joakim.
Hvordan ble dette ølet?
Jeg vurderer å brygge en lys øltype med kveik (Gjernes).
 
Bare en liten kommentar: Du kan ikke brygge kølsch med noe annet enn kølschgjær. Det er den som skaper egenarten til dette ølet. Så med en hvilken som helst annen gjær blir det noe annet enn kølsch.

Gristen til en kølsch er ikke spesiell for øltypen; det kan like gjerne bli en pils eller en helles eller en saison eller en cram ale eller en amerikansk blonde eller en engelsk golden ale - litt etter hvordan man varierer den, og hva slags gjær man bruker.

Nå mente sikkert ikke hverken trådstarter eller spørsmålsstiller her at det blei en kølsch av eksperimentet, heller. Men jeg synes det er et litt interessant spørsmål hva en skal kalle det ølet en får når en bytter ut den gjærtypen som er knyttet til en ølstil, med kveik. Det blir jo et helt nytt øl.
Det trenger et navn:).

@Olav Njaastad Hvis tanken din er å brygge noe kølschlignende med kveik, så har denne oppskrifta altfor høy OG. Du skal ikke mye over 5% ABV før du er ute av kølsch'en. Men det veit du sikkert.
 
Tilbake
Topp