Kommentarer og innspill til Imperial IPA

Heisan.
Da er det endelig på tide å brygge igjen og jeg og noen kompiser skal brygge et kraftig øl til minne om en kompis.
De som skal drikke ølet er ikke spesielt utpreget ølentusiaster (bortsett fra at alle liker vanlig pils godt og kan drikke store mengder av det, hehe).
Jeg tenkte at de skulle få en innføring i skikkelig kraftig øl og da med en tydelig humle profil. Tenkte vi skulle brygge to brygg; en vanlig pale ale og en kraftig Imperial IPA.
Det er Imperialen som skal brygges først.

Her er oppskriften som jeg har tenkt å bruke:
Batch size: 30 liter
Boil size: 34.34 liter
Boil time: 60 minutter

5.0 kg  Munich Malt (15 SRM)
4.0 kg  Pale Malt (3 SRM)
0.5 kg Brunt sukker

70 gr. Amarillo Golf (8.5%) - 60 minutter
50 gr. Cascade (5.5%)       - 15 minutter
50 gr. Cascade (5.5%)       -  5 minutter

Muntons gold tørrgjær (2 pakker a 11 gr.)

Bitterness: 53,7 IBU
Color: 13,4 SRM
Est. org. gravity: 1.072 SG
Est. fin. gravity: 1.018 SG
Est. alc.% : 7%

---
Hva tror dere om dette?

Tar imot innspill med takk
 
Jeg ville ikke brukt munich i en amerikansk IPA. Et greit utgangspunkt er 90-95% pale og resten crystal/karamellmalt.

I en amerikansk imperial/double IPA må du ha mye aromahumle og helst også tørrhumling. Flytt siste humletilsetning til null minutter og ha også i noe tørrhumle.

Cascade er ei veldig klassisk humle til IPA, men jeg synes den kan bli litt kjedelig alene. På aromahumle og tørrhumlig ville jeg vurdert å blande i litt amarillo, chinook eller simcoe.
 
gustavf skrev:
Jeg ville ikke brukt munich i en amerikansk IPA. Et greit utgangspunkt er 90-95% pale og resten crystal/karamellmalt.

I en amerikansk imperial/double IPA må du ha mye aromahumle og helst også tørrhumling. Flytt siste humletilsetning til null minutter og ha også i noe tørrhumle.

Cascade er ei veldig klassisk humle til IPA, men jeg synes den kan bli litt kjedelig alene. På aromahumle og tørrhumlig ville jeg vurdert å blande i litt amarillo, chinook eller simcoe.

Enig med Gustavf her. Min tanke er at i en IPA og IIPA trenger ikke maltprofilen være så kompleks, kun palemalt og krystallmalt. Kombiner heller to-tre humletyper. En til bitring (first wort hop kan anbefales), en ved f. eks 15, 5 og null min. Like mengder av de forskjellige humletypene ved null min og tørrhumle kan fungere fint. Jeg brukte columbus, cascade og amarillo på denne måten i min hittil beste IPA.

Ellers ville jeg ha jekket opp IBU til 60-70, og siktet på en FG mellom 1012-1015. Og bruk masse humle de siste 15 min!
 
Da er brygget kommet i gjæringskaret.

Takker for innspillene og endte opp med å bruke 80% pale malt og 20% munchener (type I)
Dro på litt ekstra med humle og fikk en IBU på ca 68% pluss at jeg humlet med 60 gram i aroma (15 minutter) og 60 gram i smak(0 minutter).
Brukte da Amarillo som smakshumle og Centennial som aromahumel.

Endte opp med OG på 1070 og håper den gjærer ned mot 1016.

Er det mulig å tilsette humle (tørrhumling) etter brygget er utgjæret? Ut i fra smaken på vørteren kunne jeg godt ønsket meg noe mer humle preg.

RD
 
Ja, det er fullt mulig, det er det som er tørrhumling. La ølet gjære i 10-14, og så tilsetter du humlen i primærgjæringskarret. Jeg bruker en en humlepose (bruker mest blomst) og legger med noen rustfrie spiseskjeer som vekter får å få posene godt ned i ølet. La det stå i 5-7 dager og stikk om på fat eller flasker. Du kan fint bruke 60-70 gram til 30 liter. Amarillo er knallgod som tørrhumle, men du kan fint slenge oppi litt av de andre humletypene også, hvis du ønsker det.
 
Tilbake
Topp