Kommer ikke øl fra corneliusfat

FrodeTo

Norbrygg-medlem
Jeg har invistert i et corneliusfat, men sliter litt med å få det til å fungere. Ølet har stått i flere uker med 1 bar og en temp på 10 grader, men det kommer lite og ingen øl ut av tappekranen. Har nå økt trykket til 4 bar og satt det i kjøleskapet er døgn uten noen endring. Sjekket også stigerøret og det var ikke tett. Hva kan være galt og hva kan jeg gjøre?

Kan det være så mye grums i bunn at nesten ingenting går gjennom? Bør jeg tappe ut litt med en hevert eller har jeg gjort en eller annen tabbe?
 
Det burde ihvertfall være godt karbonert. Fikk du igjennom starsan før du fylte øl i det? Hva skjer hvis du kobler til en slange uten kran i enden?
 
Jeg har invistert i et corneliusfat, men sliter litt med å få det til å fungere. Ølet har stått i flere uker med 1 bar og en temp på 10 grader, men det kommer lite og ingen øl ut av tappekranen. Har nå økt trykket til 4 bar og satt det i kjøleskapet er døgn uten noen endring. Sjekket også stigerøret og det var ikke tett. Hva kan være galt og hva kan jeg gjøre?

Kan det være så mye grums i bunn at nesten ingenting går gjennom? Bør jeg tappe ut litt med en hevert eller har jeg gjort en eller annen tabbe?

Blås CO2 ned stigerøret. Sjekk om du får åpna det då.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er fremdeles litt liten info til å kunne konkludere, men ... hvordan sjekket du stigerøret? Dersom du tok det ut, kunne du da spyle gjennom det? Dersom du spylte gjennom det, kom det da ut grums? Sjekket du ballock kopblingen også. Den kan være tett selv om røret ikke er det? Siden du er ny med Corneliusfat. Skrudde du ut begge kopblingene, eller bare den ene?
Kommer det ut 'høyt' trykk når du drar i sikkerhetsventilen? Dersom du ikke hører det suser kraftig, får du ikke co2 inn...
Dersom det er mye grums i bunnen, vil det alltid bli tett. Da legger du fatet på siden, og tapper av det liggende over på nytt og rengjort (O2-tømt) fat. Når du ser i røret mellom fatene at det kun kommer gass, reiser det sakte opp - litt etter litt - til det går tett....
 
Takk for svar. Det suser bra når jeg drar i ventilen og selve røret er ikke tett. Kjørte vel ikke starrsan gjennom når jeg desinfisert første gangen. Men det var mye grums i ventilen. Har kun det ene fatet så eneste alternativ er vel å tappe over i et midlertidig kar. Er juleøl og regner med det forsvinner i løpet av kort tid så sant jeg får tappingen til å fungere
 
Dropp tømming i midlertidig fat.
Slipp ut trykket, ta ut stigerør (øl-ut) og rengjør både rør og ballock kobling.
Legg det på siden og tapp.
Stigerøret er sentrert i bunn, så det er likegyldig hvordan du legger det.

Dersom heller ikke det fungerer, finnes trix med å tappe ut gass-inn røret, men da blir det hurtig litt komplisert.

Anbefaler at du kjøper et ekstra fat i morgen og tapper over som jeg beskrev i forrige post. Alt annet vil irritere deg og ødelegge gleden av øl på fat lille julaften :)

Mulig du har bryggere i nabolaget som eventuelt kan låne deg et fat
Vil derfor anbefale deg å oppdatere profilen din med bosted
 
Kom øl når jeg la ned fatet så det er nok mye grums i bunn. Rekker nok ikke å få tak i et nytt fat i løpet av kort tid. Vil det ikke fungere å ta opp bunngrunset med en hevert?
 
Tilbake
Topp