Kompakt gjæringskammer

Ole Seglem

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på om noen har prøvd å kjøle ned et lite gjæringskammer med luft fra et kjøleskap?

Plan:
Lage kegerator av et vanlig lite kjøleskap (ca 90 liter), men bygge et eller to små kammer på siden som henter kald luft fra kjøleskapet når man må kjøle ned vørteren som gjærer. Det er snakk om gjæring av ca 10l vørter.

Kunne f.eks. brukt 2 slike http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Rorvifte-o100-mm-2000028256/. En til å blåse luft inn i kammeret og en til å suge ut med.

Kunne dette fungert, eller vil det bli for varmt i kegeratoren?
 
Ja det er bra om man skal lage et stort kammer. Men jeg tenker å ha 1 eller 2 små kammer som bare veksler luft med hovedkammeret ved behov.
 
Et alternativ kan være å sirkulere væske istedenfor luft. En tank med vann (og kanskje litt glykol hvis du kan plassere den inntil fordamperen) i kjøleskapet, en pumpe og en termostat er det du trenger. Surr vannslangen rundt gjæringskaret og litt isolasjon rundt.
 
Det er en interessant løsning, men jeg hadde håpet at jeg slapp og drive med vannkjøling.

Det kan nevnes at plasseringen er bestemt til å være utendørs, så det er ikke sikkert man trenger altfor mye kjølekapasitet.
 
Jeg har lest litt om emnet, og jeg tror det blir vanskelig å få til en god løsning. Får heller se etter mini kjøleskap.
 
Jeg har tenkt litt mer på dette og jeg kunne jo skaffet meg et kombiskap og ta luft fra frysedelen, eller ha en løsning med et glykol reservoar i fryseren.
 
Tilbake
Topp