Kompakt / mikrobryggeri: 5 liter gjør-det-selv (evighets) prosjekt

Etter å ha prøvd BB30 med begrensa plass starta jakten på noe vesentlig mindre. Foreløbig funnet vannkoker tilsvarende BB30, men i 6.8 liter størrelse. 240mm høy, 220mm bred (+ håndtak, lokk, base m.m.) Oppi denne passer ikeas OLEBY vinkjøler med en fingers margin på det bredeste. Satser på å få laget en rustfri kjølespiral som går oppi.

Ikea solgte også termokanner, på salg, som eg tenkte å oppbevare skyllevann i mens mesking pågår, og kan oppevares i maltrøret når ting skal stues bort. To sett kostet til sammen ca 1600, før en skal begynne med automasjon..

Har håp om å isolere kokekar med glava/rockwool, og kle den opp med eik som blir vanntettet med epoksy og evt glassfiber.

Har kjøpt epoksy som var nokså temperaturbestandig som eg har brukt til å forsterke bunnen av kokeren fra 0.5mm? til 5mm med lag av epoksy og aluminium og jernpulver for å etterligne en sandwich bunn fra vanlige gryter. Hvor bra det blir gjenstår å se.

Veieceller itegrert i bena som et forsøk på å overvåke nivå under koking, solenoid/motorstyrte ventiler til kjøling/påfyll og mye morro planleges, en vakker dag ... men ting tar tid, 6 mnd siden vannkokere kom i hus, og kjøler ble bestilt denne uka. Legger allikevel ut her om det skulle være til inspirasjon for andre som har det trangt om plassen eller bare som bare syntes at 5 liter bryggeri hørtes artig ut..
 
Reservert til deleliste/bilder

Høytemperatur (200'c) epoksy: http://www.ebay.com/itm/EPOXY-RESIN...NG-/310219575780?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160
Aluminiumpulver: http://www.ebay.com/itm/MOULDCRAFT-...S-/251215811192?ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
Jernpulver: www.ebay.com/itm/MOULDCRAFT-500g-IRON-POWDER-Cold-Cast-Metal-Wood-Filler-POLYURETHANE-MOULDS-/261207400484?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Siden eg hadde tilgang til det, ble epoksyen satt under vakum før og etter blanding og herding foregikk under vakum i en ovn (for å unngå luftbobler). Spent på å sjå kor bra det evt blei med å støpe på en sandwich bunn mtp brent vørter. Desverre ingen bilder fra prosessen, kanskje eg klarer bilder om eg gjentar det med kjele nr 2.
 
Sist redigert:
Foreløbig sketchup skisse:
2015-01-14%2014_00_46-6.8lwaterurn.skp%20-%20SketchUp.png
 
Da har eg somla meg til å støpe på bunnen i kjele nr 2 og tok noen bilder av prosessen. Skulle egentlig ha et termokamera tilgjengelig og filme spredningen av varmen parallelt i den modifiserte og originale kjelen, men det gikk sånn passe dårlig. Men det er ingen tvil om at varmekapasiteten har økt betydelig så det må bety bedre spredning av varme også (håper eg).
Her er det uventende offeret på operasjonsbordet:
2015-02-20%2021.50.32.jpg

Kjapt bilde av innsiden med dagens gjennomføringer:
2015-02-20%2021.52.00.jpg

Kran og nivåglass demontert. 3/8" kran og tja, mindre nivåglass..
2015-02-20%2021.57.02.jpg

Termostater og varmeelement. 950w + 180w til å holde varmt.
2015-02-20%2021.59.53.jpg

Her står epoksy og aluminiumspulver i ovnen for å få det litt mer flytende ved høyere temperatur
2015-02-20%2022.24.41.jpg

Fjerne noe av luften eg har rørt inn i limen i ei vakuumklokke:
2015-02-20%2022.46.39.jpg

Termostater m.m. skrudd av, glassfiberarmering og maskering på plass:
2015-02-20%2022.48.16.jpg

Noen hadde lånt varmluftpistolen så tyngekraften måtte gjøre all jobben med å fordele massen ved romtemperatur:
2015-02-20%2023.12.27.jpg
 
Litt usikker på om eg kommer til å gå videre med vinkjøler fra IKEA som maltrør. Blei nesten ferdig å merke av hull med automatkjørner mens eg hold på med kjelen. Men det ble et par hull som skulle merkes av gitt; og de skal borres ... og så skal det kanskje gjentas; vi får se!

Og utskriftfunksjonaliteten til SketchUp må forøbrig brenne i he***te!

2015-02-20%2023.47.13.jpg
 
Når eg finner den mannen som har funnet ut at søyleboremaskiner klarer seg fint med chucks som går fra 3-16mm så må vi nok ha en alvorsprat, og ikkje over en øl.. 13 hull og 2 knekte 2mm bor senere tenker eg at det får vente, eller gå for 3mm hull i bunnen, men lurer på om ikkje merkene eg har laget med avstand på ca 4mm blir litt vel tette.

Men såg en annen tråd som omhandlet evt forsøk med 3mm hull og avventer litt til eg ser hvordan det gikk.

Forhåentligvis er de få hullene eg har fått ca representative for flow med fullt maltrør og eg kan fortsette med pumpestyring, sensorplasering og tuning av pid selv om det må gjentas når alt er på plass med malt og det hele.

Edit: Nøkkelfri chuck fra clas ohlson er kanskje ikkje ein ingeniørkunst i presisjon, men den den har fått meg gjennom 189 av 1066 hull uten å knekke flere bor. Nesten god stemning nå :)
 
Sist redigert:
Mener å ha sett reduksjonshylser til chuck noe sted. Fins i hvert fall til dremel og fres.

Ellers ser jo dette ut som et morsomt prosjekt. Gleder meg til å høre hvordan det fungerer.
 
1065 hull, ca 2.5t. Sikkert 1-2t timer med kjørner og helt sikkert like mye tid til å fjerne grader. Verdt det? Tja..
2015-02-21%2018.39.59.jpg

Var ikkje heilt fornøyd med mønsteret, heilt klart bomma litt med ene raden, men fordelingen var jevnere på høyre siden enn venstre side. Tilbake til tegnerettet. Tegnet først 2mm hull i senter. Kopierte dette 4mm til høyre. Kopierte dette så videre 8mm til høyre. Returnerte til senter og kopierte det 8mm mot venstre. Så nå har eg annenhver rad med hull mot høyre og venstre.

Laget et kjapt regneark som viste hvor mange grader 4mm avstand utgjorde på de ulike diameterene, og hvor mange heile hull det ville utgjøre. Bruke disse tallene til å lage ny mal i SketchUp. Såg ganske mye bedre ut! For de som ikkje bruker SketchUp så mye så er trikset å f.ex. ved første raden rotere den sirkelen som allerede nå er tegnet 60 grader,trykker først en gang på Ctrl for å lage en kopi, og skriver bare 60 på tastaturet og trykker enter. Så kan man gjenta det ytterligere 5 ganger ved å bare skrive x5 og tykke enter på nytt.

Så gjentar man prosessen med 30 grader og 11 kopier, og 20 grader med 17 kopier osv osv..
2015-02-22%2002_16_08-grain-tube-drill-template-circular-even.skp%20-%20SketchUp.png

2015-02-22%2003_01_18-Microsoft%20Excel%20-%20Book1.png

Link til mal (om noen skulle være tapper nok til å prøve selv)
 
Sist redigert:
Ikke for å ødelegge den gode stemningen, men... er ikke de hullene litt store? Vil det ikke gå en del malt gjennom så store hull?
 
Hihi, Easybrew får huske hvor du var når eg knakk 1. boret da! Kan fort bli en epokereferanse fult på høyde med staven til Oddvar Brå :):)

Helt klart ikkje de store dimensjonene ute og går, tror diameteren i bunnen er ca 13cm, og fylt med, en haug 2mm hull, noenlunde jevnt fordelt :) Planen er å bare bli småfull; så må være forsiktig med å overdimensjonere :D Og å ta bildet opp mot lyset gjør nok bare at hullene ser enda større ut også; men fant ut det var enkleste viset å få de tydelig frem på..

Nå blir det pause mens det klekkes ut en god plan for å bli kvitt gradene på innsiden enklest mulig. Takker for støtten, arti å lese :)

edit: Oh, og 2 for 12.90 2mm bor hos Biltema tåler ca 2-300 hull i ganske tynn rustfri vinkjøler; ble å bytte før 200 hull etter en stund!
 
Det blei egentlig vanske vrient å fjerne grader fra hullene på innsiden; foreløbig ser det ut som eg bare pusser ned hele bunnen. Gikk til anskaffelse av et sett med 50mm slipegreier og satte dette på den lille skrumaskina mi med en sånn der nøkkelfri borchuck* i mellom. Det beste med den små skrumaskina er begrenset batteri så pussetiden fikk en naturlig begrensning, og led lyset som hittil har vært sett på som delvis fjasete var riktig så nyttig for en gangs skyld!

Men kjøper nok en pakke med grovere slipepapir i morgen, K80 gikk det litt seint med, selv om eg kanskje fikk tatt unna ca 20% med den som fulgte med settet fra biltema. Klipper ut og limer på finere slipepapir etterhvert som eg bruker opp de grove og satser på en riktig fin finish**.

2015-02-23 21.47.03.jpg

Bilde av fremgangen, det ene hullet som ser litt større ut er ett av 4 hull som er gjenget opp med M4 og får en M4 bolt med mutter over/under som justerbare bein til maltrøret. Og så må det støpes silikonføtter til skruehodet, litt for å unngå for riper, men meste for å prøve hvordan det går... :D


*) kjøpte en ny borchuck på Jula, laget av Bosch, var mye mindre run-out på denne. (i mangel av gode norske ord). Så har trua på å lage nr 2 på samme måten, kanskje litt raskere neste gang. Og klikker det helt for meg så lager eg to nye, med samme hullmønster..

**) dvs, så fint som det blir før eg blir lei av å pusse. Går alltids ann å pusse mer siden om eg føler behovet regner eg med..
 
Ventil; ser det er 1/2" som gjelder når folk snakker om ventiler og gjennomføringer, men når eg ser bilder av 1/2" gjennomføring, t-stykke til temperatursensor og ventil stikke ut av ein kjele så er ikkje "kompakt" det første som slår meg.

Så siden eg ikkje finner noken sett med 3/8" weldless gjennomføring får eg stille noken spørsmål så eg får klarhet i ka delane i disse settene for gjennomføringer egentlig oppnår, og lufte en plan for en langt mer kompakt løsning, dog litt utradisjonell..

Den tradisjonelle utførelsen ser ut til å være som følger (minus T for temperatur probe):
2015-02-23%2023_33_21-.png


Det eg lurer mest på her er om o-ringane(2) mellom skivene(3) står for all tetting, også mot gjengene på muffen (4)? Og muffa(1) har utelukkande funksjon som mutter, evt kobling mot dip-tube/bazooka-filter?

Og etter å ha tenkt litt på saken lurer eg litt på om det kan være verdt å sjå nærmare på følgande (kaotiske) løsning bassert på 8/10mm rørdeler.
2015-02-24%2000_12_19-3mm%2018mm%20Compression%20Lever%20Handle%20Ball%20Valve%20Fitting%20Double%20Ferrule%20_%20eBay.png

Forusatt at eg finner egnete o-ringer og skiver til å ha mellom t-stykket og mutter på invendig slangestuss vil dette kunne bli ein nokså kompakt løsning. Koblingane (til metriske hydraulikk system) til høyre veit eg at Tess fører i rustfritt sjøl om det kanskje koster litt, lyktes ikkje med å finne noke tilsvarande på ebay i rustfritt. Vil og trenge ein liten rør stub mellom ventil og t-stykke, men det ordnes på jobb. Et alternativ til å kjøpe koblingane på høyre side vil være å bruke tykkveggede rør og dreie ned/slangestuss, men neppe verdt bryet.

Innspill?
 
Da har man den ultimate planen for neste runde med boring. Freser ut en mal i tre/plas som på undersiden passen konturen til vinkjøleren og har gjennomgående hull ihht mønsteret som er tegnet. Bore senterhull, skru fast, bore ett hull på siden, skru fast. Bore resterende hull med latterlig nøyaktighet.

Desverre er ikkje cnc maskinen stor nok til å sette hele vinkjøleren under, men å frese ut en mal er nest beste alternativ. Må "bare" finne ut hvor eg har lagt freser og spennhylser så skal det bli hull gitt!
(Litt fornøyd med denne planen!=)

2015-02-24%2016_30_42-winecooler-bottom.skp%20-%20SketchUp.png
 
Stadig fremgang, fikk ordna levering av kjølere i uka som gikk. Usikker på korfor, men litt imponert over at kjølaren var så og sei identisk som tegninga eg sendte Bryggmaker! Så om du treng kjølar som ikkje er heilt standard kan eg trygt anbefala kjølar fra Bryggmaker. Er du i Bergensområdet får du ein hyggelig prat med på kjøpet!

Så då er det bare å finne ut av ventil og gjennomføring, og få på plass ei pumpe og begynne så smått med vasking og testing :)
2015-02-27%2022.57.46.jpg

Og alt passer oppi kjelen samtidig, som betyr kompakt lagring!
2015-02-27%2022.58.40.jpg
 
Første runde med termokamera og undersøkelser av effekten med aluminiumspulver og epoksy er gjennomført. Riktig nok original BB30 mot lillebror. Men for anledningen blei BB dimmet ned til å matche 950w som er effekten i lillebror. (Og eg skriver lillebror for de er latterlig like, bare ulik størrelse)

Ganske tydelig forskjell, og her har tross alt BB'en fordelen med at varmen er spredt over to elementer allerede, selv om fordelingen er 1:4, mens lillebror kun har ett element, men fordeler varmen mye jevenere og mye raskere (yay!):
2015-03-07%2002_04_08-20150307_012723.avi%20-%20VLC%20media%20player.png

Link til videon, kuttet den et stykke uti nedkjølinga, var egentlig ikkje så spennende..

Gjenstår det vel bare å blande mer epoksy og kjøre ny sammenligning før og etter, og se om det egentlig var var verdt bryet, men ser lovende ut mtp svidd vørter.
 
Ser ut som mens tanken var god så sprakk skiktet med lim langs utsiden av elementet som er hesteskoformet; så på bildet over er det grei fordeling av varme inn mot senter hvor bunnen er inntakt, mens utover er det det ikkje noe forskjell kontra BB som vises til høyre. Så epoksy har tydeligvis større termisk ekspansjon enn stål ja.

Men ser ut som eg kunne nøyd meg med å støpe opp innsiden av elementet og fått samme resultat, selv om det ser ut til at med væske i kokekarene så hjelper den tykkere bunnen på å fordele varmen allikevel; selv om det nok ikkje vil ha noe innvirkning på svidd vørter da det handler vel mest om overflate temperatur på bunnen.

Mulig eg prøver alumimiumsfyllt 2-komponent silikon som siste forsøk; men får bygge magnetrører med varmeplate først .. Der blir det (isolert) nichrome tråd lagt på glassfiber i aluminumsfyllt silikon som en krage over motoren med magnetene (en vakker dag:)..
 
Hadde 3/8" ventil, men ingen 3/8" mutter. 15 minutter med SketchUp, CamBam og Mach3 og så har man en mutter av teflon! :)
2015-03-20%2020_39_00-3_8_nut%20-%20SketchUp.png

Hadde man bare ikkje lagt hullstansen et sted man ikkje fant den hadde det blitt litt testing med vann og vasking i dag..
 
Tilbake
Topp