Kompressorforsinkelse på STC-1000

Amarillo

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet hvordan kompressorforsinkelsen på STC-1000 virker?
Noen ganger slår kjølingen inn direkte uten forsinkelse, andre ganger slår forsinkelsen inn.

Det virker som at forsinkelsen bare slår inn hvis det reléet som var koblet inn forrige gang var varme-reléet. Hvis bare kjøle-reléet slår inn hver gang kobler det seg inn uten forsinkelse.

Forstår jeg det riktig?

Det er forståelig hvis det er sånn det virker, for da vil en varme-overshoot noen minutter ikke koble inn kjøling.


Red. Nei, det kan ikke være på den måten det virker. Testet nå og første gang etter at varme-relé var koblet inn koblet kulde-reléet direkte inn. Andre gang slo forsinkelsen inn. Er det en timer som måler hvor lenge det er siden forrige gang kjøle-reléet var koblet inn?
 
Sist redigert:
Er det noen som vet hvordan kompressorforsinkelsen på STC-1000 virker?
Noen ganger slår kjølingen inn direkte uten forsinkelse, andre ganger slår forsinkelsen inn.

Det virker som at forsinkelsen bare slår inn hvis det reléet som var koblet inn forrige gang var varme-reléet. Hvis bare kjøle-reléet slår inn hver gang kobler det seg inn uten forsinkelse.

Forstår jeg det riktig?

Det er forståelig hvis det er sånn det virker, for da vil en varme-overshoot noen minutter ikke koble inn kjøling.


Red. Nei, det kan ikke være på den måten det virker. Testet nå og første gang etter at varme-relé var koblet inn koblet kulde-reléet direkte inn. Andre gang slo forsinkelsen inn. Er det en timer som måler hvor lenge det er siden forrige gang kjøle-reléet var koblet inn?

Jeg testet akkurat. Jeg har riktignok 1000+. Men det var delay etter at kjøle var koblet inn.

Kjølereleet kobles ikke inn mer enn en gang pr den tiden du har satt.
 
Vil ikke forsinkelsen kun være minimumstid fra kuldereleet ble deaktivert til det så blir aktivert igjen. Eksempel på 10min forsinkelse: kuldereleet slår inn, 4min etterpå slår varmereleet inn(kuldereleet slår seg da av), da kan ikke kuldereleet slå inn Før om 10minutter, uavhengig om varmeelementet slår seg av og den trenger kjøling

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Har vel ingenting med varme utgangen å gjøre,den bare passer på at kjøling ikke kan starte 2. gang før det har gått x. min..

Får du varme-overshoot så har du plassert føleren feil..
 
Editert innlegg,
Så at det jeg skrev ble helt galt.

Trå varsomt på forum uten en flaske hjemmebrygg i hver fot.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ok, så dere mener at hvis forsinkelsen er satt til 3 minutter, så vil reléet slå inn direkte hvis det er over 3 minutter siden forrige gang kulde-reléet slo inn, er det under vil forsinkelsen på 3 min starte?

5 min, så må det gå 5 min osv?
 
Hovedsaken med forsinkelse er at kjøl ikke starter med trykk på stempeltoppen men at det er utlignet for det greier ikke kompressoren (gjelder alle typer kompressoranlegg), kjøleanlegg er sikret mot slik start men det er en fordel om det ikke prøver i det hele tatt som det vil gjøre fx. etter et "blink" på strømnettet, STCen fikser dette.
 
Har ikke selv testet siden jeg har + versjonen, men jeg vil anta at det kun er en nedtelling på når kjøling sist var aktiv. Dette er en kompressorforsinkelse, så det er lite trolig at varme endrer denne nedtellingen. Rent programmeringsmessig vil det også være lettest å kun kjøre nedtelling på ett relé uten å ta hensyn til det andre.
Et siste argument for at det er / burde være slik er i tilfeller hvor det er liten temp diff mellom kulde/varme. Dersom du får en jo-jo effekt hvor de skruer seg på fortløpende annenhver gang, vil du slite ut kompressor dersom varmereleet overstyrer nedtellingen.
Oppsummert vil jeg anta at kuldereleet ikke slår seg på før det har vært avslått i oppgitt tid uavhengig av alle andre faktorer
 
Oppsummert vil jeg anta at kuldereleet ikke slår seg på før det har vært avslått i oppgitt tid uavhengig av alle andre faktorer

Det tror jeg også, men det er litt uklart hva 'oppgitt tid' er. Vi snakker om to tider her, den vi legger inn er hvor lang tid det tar før kuldereléet skulle slått inn til det virkelig slår inn. Den andre er tiden siden forrige gang reléet var på. Sannsynligvis blir begge programmert likt, selv om det er mulig at det er en fast tid når det gjelder hvor lenge det er siden reléet sto på.
 
forstår ikke halt hva dere lurer på og hvorfor. denne tiden dere stiller inn er "compressor protection", den skal sørge for at kompressor ikke starter for tidlig etter at den har vert i gang som jeg forklarte i forriege posten min.
Når denne tidsforsinkelse er igang blinker lysdioden for kjøling.
 
det har forøvrig ingen betydning for ølet vårt om den stilles på de ferdig innstilte 3 minutter eller om vi velger 10 minutter.
 
Kun om kompressoren skulle ryke pga for hyppig start/stopp. Jeg setter alle mine kontrollere til 10 min for å få mest mulig levetid ut av kjøleskapene.
 
forstår ikke halt hva dere lurer på og hvorfor. denne tiden dere stiller inn er "compressor protection", den skal sørge for at kompressor ikke starter for tidlig etter at den har vert i gang som jeg forklarte i forriege posten min.
Når denne tidsforsinkelse er igang blinker lysdioden for kjøling.

Dette skjønner vi. Spørsmålet er hva som trigger forsinkelsen, den ikke slår inn hver gang. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal programmere noe som har samme funksjon.
 
Kun om kompressoren skulle ryke pga for hyppig start/stopp. Jeg setter alle mine kontrollere til 10 min for å få mest mulig levetid ut av kjøleskapene.

Det blir ikke færre start/stopp av det, hvis 3 minutter er nok for og utligne trykket hjelper det ikke med 10 minutter, men et annet anlegg trenger kanskje 10 minutter.
Men det gjør aldri noe om du setter 10 minutter, ølet blir ikke dårligere av det.
Skjønner ? :)
 
Dette skjønner vi. Spørsmålet er hva som trigger forsinkelsen, den ikke slår inn hver gang. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal programmere noe som har samme funksjon.

Skal du programere selv må du sørge for at kompressor ikke starter før det har gått noen minutter etter "power on", da vil ikke kompressoren heller starte etter et blink i nettet. du må sørga for at kompressor ikke starter før temperaturen har steget noen tideler av en grad, en hel grad gjør neppe noe for ølet. her må det også legges inn tid, uansett skal ikke kompressor starte like etter at den er stoppet..
Kanskje litt mindre tempdifferanse på et gjæringsskap.

Høres ut som at STCene deres har fjusket litt ?
 
Fant ikke ut av det, men godt forslag @Oberstbräu
Har bestemt meg for å starte en timer når kulderelé slår seg av, og ikke tillate ny start før det har gått x antall minutter. Det må bli riktig, ihvertfall ikke feil. :D
 
Tilbake
Topp