Konisk debut endte med fiasko...

Har gått til anskaffelse av konisk gjæringskar og har vasket og desinfisert etter alle kunstens regler for å få et bra førsteresultat. Satte til og med min første gjærstarter med wlp007. Brygget har stått en uke og jeg fikk perfekt utgjæring på 80%. Jeg skulle sjekke gravity i dag og vurderte å tørrhumle. Når jeg åpner mitt temperaturstyrte kjøleskap ser jeg at det flyr flere fluer av type banan inni skapet, noe som ikke har skjedd før. Så oppdager jeg til min forskrekkelse at gjærlåsen ligger løst ved siden av gjæringskaret. Gjæringskaret har stått i 3 dager uten gjæringslås og det kryr av fluer der. Jeg har glemt å sette gjærlåsen tilbake etter en gravitysjekk. Da er det bare å telle til ti og puste med magen. Ligger vel an til min første infeksjon ser det ut til. Er det i det hele tatt noe poeng å flaske dette? Regner med at det flyter masse fluer rundt i karet og fluer er vel en bakterie-garantist? RDWHAHB funker vel ikke denne gangen:)
 
Det er dessverre umulig å si.
Har lyst å gi deg et svar ala: antall fluer ganger 2 er sjansen for at det blir infeksjon....
Men i disse 'Forum kutyme' tider, velger jeg heller å si at du ikke har så mye og tape på å la det gjære ut.
Havner du på FG 1.000, har du infeksjon
Lukter det pyton, har du infeksjon
Får du ikke ut fluene - kast allerede nå...
 
Sett en lav skål med eddik inni der nå og vent og se om øllet blir bra. :) husk gjærlås btw.
 
Har gått til anskaffelse av konisk gjæringskar og har vasket og desinfisert etter alle kunstens regler for å få et bra førsteresultat. Satte til og med min første gjærstarter med wlp007. Brygget har stått en uke og jeg fikk perfekt utgjæring på 80%. Jeg skulle sjekke gravity i dag og vurderte å tørrhumle. Når jeg åpner mitt temperaturstyrte kjøleskap ser jeg at det flyr flere fluer av type banan inni skapet, noe som ikke har skjedd før. Så oppdager jeg til min forskrekkelse at gjærlåsen ligger løst ved siden av gjæringskaret. Gjæringskaret har stått i 3 dager uten gjæringslås og det kryr av fluer der. Jeg har glemt å sette gjærlåsen tilbake etter en gravitysjekk. Da er det bare å telle til ti og puste med magen. Ligger vel an til min første infeksjon ser det ut til. Er det i det hele tatt noe poeng å flaske dette? Regner med at det flyter masse fluer rundt i karet og fluer er vel en bakterie-garantist? RDWHAHB funker vel ikke denne gangen:)
Kan godt hende det er helt fint. Under gjæringen ligger det konstant et lag av CO2 på toppen av vørteren, noe som tar livet av det meste. Ville stukket om og flasket. Er det ødelagt, så er det bare å slå det ut senere.
 
Under gjæringen ligger det konstant et lag av CO2 på toppen av vørteren, noe som tar livet av det meste.

Stemmer virkelig dette? Hvis gjæringskaret ikke er lukket vill väl co2 blande seg med luften?

Men uansett om det er et lokk med co2 som dreker ting så faller jo som regel døde ting rett ned, i ølen. Vil väl tro at det ikke har noe forskjell på infeksjon om bananfluen er død eller levende når den tar seg en svømmetur? ;)
 
Stemmer virkelig dette? Hvis gjæringskaret ikke er lukket vill väl co2 blande seg med luften?

Men uansett om det er et lokk med co2 som dreker ting så faller jo som regel døde ting rett ned, i ølen. Vil väl tro at det ikke har noe forskjell på infeksjon om bananfluen er død eller levende når den tar seg en svømmetur? ;)

"CO2-teppe" er vel en liten myte og man skal nødvendigvis ikke stole alt for mye på at CO2 vil beskytte ølen under gjæring.
Det skal dog sies at øl under gjæring er ganske robust, men litt CO2 er ingen stopper for bananfluer. Hvis bananfluer har fri tilgang inn til gjæringskaret så har de også fri tilgang til ølet i mitt perspektiv.

http://beerandwinejournal.com/can-co2-form-a-blanket/
 
Sist redigert:
La ølet gjære ut.... :) Smak, smaker det ok, tapp på fat, og inviter på fest :) Sannsynligvis eitt øl som ikkje vil utvikle seg særlig positivt ved lagring :D
 
Stemmer virkelig dette? Hvis gjæringskaret ikke er lukket vill väl co2 blande seg med luften?

Men uansett om det er et lokk med co2 som dreker ting så faller jo som regel døde ting rett ned, i ølen. Vil väl tro at det ikke har noe forskjell på infeksjon om bananfluen er død eller levende når den tar seg en svømmetur? ;)
CO2 er tyngre enn luft, så det vil nødvendigvis legge seg som et lag over gjærskummet (gjærskummet er CO2 også).

Synes noe av frykten for infeksjon er overdrevet. Husk; mange bryggerier (Kinn) gjærer i åpne kar. De har sikkert kontroll på inneklimaet sitt, men heller ingen garanti for at ikke noe kommer oppi vørteren. Har brygget førti-femti brygg nå, og aldri hatt infeksjon. Eneste jeg har hørt om som har hatt infeksjon var en kamerat som fikk infisert sitt øl etter at en av ungene hadde en møkkete sokk (!) oppi gjæringsbøtta.
 
Min teori (uten enda og ha fått testet den selv), er:
CO2 og luft blander seg som saft og vann. Dersom du er ekstremt forsiktig, vil det lagdele seg, men det skal svært lite til før det blander seg. Når det har blandet seg, skiller det seg ikke i nevneverdig grad i løpet av den korte tiden det tar å brygge et øl.
Jeg har kjøpt inn forskjellige gassmålere til Arduinoen. Når jeg en vakker dag får et tomt Cornelius fat, vil jeg fylle fatet med 50/50 luft og CO2. Siden man lett kan tappe fra toppen (gas) og bunn (øl) av et Corneliusfat, håper jeg at teorien kan bevises.
 
Hvis jeg har forstått det riktig, så er vel bananfluer ofte bærere av acetobacter som er det som skal til for at det etterhvert blir eddik og det er derfor du helst ikke vil ha dem i øl. Men hvor rask den prosessen er vet jeg ikke.
 
Sure sokker i gjæringskaret er vel muligens enda verre enn bananfluer:)

Har akkurat tatt en sjekk på brygget. Fant ingen synlige fluer i vørteren, men de kan jo ha sunket til bunns. Smakte bra enn så lenge, gravity er lik som for 3 dager siden. Jeg bruker corneliusfat, så hvis det ikke begynner å bli usmak i løpet en ukes tid tar jeg sjansen å tappe over på fat. Som et eksperiment kjører jeg på videre, kan jo forhåpentligvis lære noe av dette også:)
 
@Riverside Brewery og @msevland : Gasser oppfører seg annerledes enn væsker, så den tyngste gassen vil ikke ligge nederst, men blande seg slik at konsentrasjonen av de ulike gassene i beholderen er den samme over alt. Dette tar litt tid, så så lenge det produseres CO2 nedenfra så vil nok konsentrasjonen av CO2 være høyere rett over vørteren.

Ontopic så kan det jo se ut som det ikke kom noen fluer oppi vørteren, i så fall var jo det veldig heldig :)
 
Hvis jeg har forstått det riktig, så er vel bananfluer ofte bærere av acetobacter som er det som skal til for at det etterhvert blir eddik og det er derfor du helst ikke vil ha dem i øl. Men hvor rask den prosessen er vet jeg ikke.

Acetobacter er aerob og vil ikke greie å lage særlig med eddik uten tilgang på oksygen. Dog skal det veldig lite eddiksyre til for å ødelegge øl. Så pass veldig på minimere oksygentilgang.

Ellers er også en mulighet å pitche Brett for å få en fullstendig utgjæring. Da vil det være såpass lite næring igjen i ølet at evt. basselusker som finnes der får enda dårligere vekstvilkår. Det forutsetter at det er en stil som har gått av å få litt mer hest og lær og at det er noe du synes er OK i en øl. :)
 
Litt tendenser til sur smak så her ble det infeksjon. Brygget gikk rett i sluket.

Men før den ble kassert, skulle jeg teste min nye anordning for trykksetting av min 26.5 liter SS Brewing koniske. Det jeg i allefall lærte var at når den harde proppen (gjær og trub) løsner, da må man ikke stå foroverlent mot åpningen uten beskyttelse. Skrudde opp fra 1 til 2 psi for å få fortgang i sakene. BOFF! Til og med linsene jeg hadde på meg måtte skiftes, sammen med alt av klær. Snakker om å bli spraylakkert med humletrub og vørter. Akk ja, får håpe mitt neste forsøk med konisk gjæringskar går bedre...
 
Tilbake
Topp