konisk fastferment bilder

Johnemann

Norbrygg-medlem
I dag har jeg bygget inn min lille konsike og den passet perfekt :) IKEA sine brede ivar hyller danner rammeverket og en av hyllene ble bakplate til opphenget. Måtte spikke litt på innholdet i døren for å unngå konflikt med tanken. Samtidig med byggingen brygget jeg meg en liten Pils som skal stå i tre uker og godtgjøre seg på 8-10 grader. Bilder under
 
Sist redigert:
Hei! Veldig kule bilder. Er det en stc-1000 du bruker? Hvordan passer proben i den integrerte thermowellen på fastfermenteren?
Jotakk :) Det er en stc-1000 (+) jeg bruker nå. Proben puttet jeg inn i termowellen og tettet med litt papir... ikke akkurat høyteknologi...
 
Hei. tenker litt på å kjøpe denne... er dere fornøyd med den eller er det bare å spare til en i rustfritt?
 
Jeg sliter med gjærrester som henger langs sidene i nedre del av tanken. Det virker som at det er to grunner til dette: 1) at de indre veggene i plast ikke er glatte nok, i motsetning til hva de vil være i en en rustfri konisk gjæringstank, og 2) at det tetter seg i passasjen ned til gjærbeholderen. Denne fylles bare opp 1/3 ved endt gjæring. Resten av gjæren henger langs veggene i selve gjæringstanken. Når jeg da skal tappe blir ølet derfor veldig grumsete.

Setter stor pris på tips og triks til hvordan jeg kan unngå at gjær blir hengende på siden og at det tetter seg til før gjærbeholderen. Hvis disse problemene er noe jeg må leve med, føler jeg at jeg kunne spart den 1000-lappen og heller investert i en rustfri konisk gjæringstank.
 
Jeg har også en IPA i en slik nå. So far soo good. Sansen for thermowell'n som jeg har stappet en temp. sensor oppi. I IPAen ble det faktisk to grader forskjell mellom vørter "inside" og "outside" :)

Det eneste aberet foreløpig er at den er ganske uhåndterlig, selv med bærestroppen. Du skal holde godt i den for å klare grundig risting og den føles litt som å holde en glassbalong. Speidel-type gjærkar er mye bedre slik - synes jeg.

Når det gjelder rengjæring, håper jeg at PBW gjør susen. Time will show!
 
Leste en plass at man må banke forsiktig rundt kjeglen for å få gjæren til å skli helt ned. Har ingen egne erfaringer.
 
tipper en lett vibrasjon kan hjelpe godt på å få gjæren ned i bunnen, har du den stående i et kjøleskap? de kjølekompressorene bruker jo å riste litt på skapet?
 
Jeg sliter med gjærrester som henger langs sidene i nedre del av tanken. Det virker som at det er to grunner til dette: 1) at de indre veggene i plast ikke er glatte nok, i motsetning til hva de vil være i en en rustfri konisk gjæringstank, og 2) at det tetter seg i passasjen ned til gjærbeholderen. Denne fylles bare opp 1/3 ved endt gjæring. Resten av gjæren henger langs veggene i selve gjæringstanken. Når jeg da skal tappe blir ølet derfor veldig grumsete.

Setter stor pris på tips og triks til hvordan jeg kan unngå at gjær blir hengende på siden og at det tetter seg til før gjærbeholderen. Hvis disse problemene er noe jeg må leve med, føler jeg at jeg kunne spart den 1000-lappen og heller investert i en rustfri konisk gjæringstank.
Tapper du bort truben etter en dags tid eller lar du trub og gjær stå hele forløpet ? Jeg tok bort første grumest etter ca ett døgn. Resten var mye god gjær.
 
Hvordan gjør dere det med luftbobla som jeg antar stiger opp gjennom ølet fra beholderen når dere åpner ventilen etter at beholderen har blitt satt på plass igjen etter dumping av trub?
 
Kaprer tråden litt... Jeg har to av disse, skal ordne oppheng i kjøleskap til helgen og teste ut med en pilsner. Humlerester og gjær på veggene er ganske begrenset, nesten bare en liten ring lengs opp og det blir igjen i tanken, litt grums i første og siste flasken men det kan jeg vel leve med. Vasker med PBW og sprayer med starzan før fylling.

Det jeg sliter med er dog å få topplokket tett, er kun ved stormgjæring som det bobbler litt, men ellers er det stille. Har noen funnet en god erstatningspakkning til den verdiløse pakkningen som følger med? Ser at de selger erstattningspakkninger i silikon til $10 i USA men det tar vel noen år for det blir tilgjengelig i Norge tenker jeg. Lurer på om en sukkerkakeform i silikon fra biltema vil fungere... Ytterdiameter er 150mm.
 
Luftbobla har jeg ikke gjort noe spesielt med annet enn å prøvd å åpne ventilen forsiktig. Man kunne jo evt tatt en Co2-flaske fra sodastreamern og prøvd å fylt opp oppsamlingsballen for å minimere oxygentilførsel, men har det noe å si når det er rett etter primærjæringen? Det vil vel uansett bare gi bli brukt opp av gjæren?
 
Er ikke et omstikk, bare stenger ventilen, tømmer oppsamlingsballen for død gjær og trub og så monterer tilbake. Mulig jeg missforstått noe her..
 
Kan ikke oppsamlingsballen bare fylles med gjærende vørter og lukkes til gjæren skal samles i den? Gjæra under CC synker vel uansett.
 
Jeg følger denne anvisningen, funker veldig bra. Eneste er som sagt om luftboblen i pkt 9 er et problem eller ikke. Å fylle opp ballen med vørter høres ut som et større problem, med risiko for infeksjon og sørl.

Process.jpg
 
Tilbake
Topp