Konisk gjæringstank, erfaringer?

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Ser ut som det blir innkjøp av konisk gjæringstank i nær framtid. Helst over 100 liter kapasitet. Erfaringer med Blichmann (litt for liten, 102l), Cronical eller andre?
 
Jeg har en 64 liters chronical med kjølespiraler og er godt fornøyd. Jeg ser på større tanker at kan man få integrert luftestein som absolutt hadde vært et pluss. En annen ting er at dumpventil ligger helt i gulvet samtidig som tappeventil ligger for lavt i forhold til påfylling av fat så en forlengelse til føttene er nødvendig på denne. Ellers lett å rengjøre og tri-clampkoblingene er et pluss, men det går med større mengder pbw og starsan enn tidligere. Kjølespiralene er forresten ei mare å rengjøre, men jeg har en føling med at de er mer effektive enn kjølekappe.
 
Liker ikke den kjølespiralen, vil ikke ha noe ekstra arbeid, eller noe som øker sjansen for infeksjon. Ville heller hatt kjølekappe da, uansett effektivitet. Beinforlengere er nok et must ja, men med sveiseapparat i hus er det ikke lenge gjort å sette sammen noe. Er nettopp begynt å bruke vaskemidlene som melkebøndene bruker. Mye billigere, og er det greit for melk bør det gå bra i brygging også. Starsan er vanskeligere å våge seg forbi.. Og luftestein bør det også være, eller være mulig å sette inn.
 
Siden jeg er den lykkelige eier av en SS 14g konisk er jeg interessert i å høre "beste praksis" på en del ting. Dagen etter jeg startet gjæring, dumpet jeg trub, det er det eneste jeg har gjort så langt (masse trub og humle på ipa'en som gjærer, og jeg dumpet ikke så mye at det kom rent øl ut). Jeg er i min første stormgjæring (US-05) på tanken akkurat nå, og det er det jeg har gjort sålangt.

1. Når dumper dere trub? Mer enn en gang?
2. Lar dere det "renne" til det bli øl ut?
3. Når en dumper trub/gjær gjør dere noe mtp det "suget" av luft som vil komme?
4. Når dumper en gjær?
5. Etter tørrhumling dumper dere noe da?
6. Overfører dere med co2? Jeg har vanlig Cronical og ikke brewmaster edition, men det er vel bare å trykksette fordi om?
 
Jeg har en 64 liters chronical med kjølespiraler og er godt fornøyd. Jeg ser på større tanker at kan man få integrert luftestein som absolutt hadde vært et pluss. En annen ting er at dumpventil ligger helt i gulvet samtidig som tappeventil ligger for lavt i forhold til påfylling av fat så en forlengelse til føttene er nødvendig på denne. Ellers lett å rengjøre og tri-clampkoblingene er et pluss, men det går med større mengder pbw og starsan enn tidligere. Kjølespiralene er forresten ei mare å rengjøre, men jeg har en føling med at de er mer effektive enn kjølekappe.
Med enkle deler fra kina expressen kan du trykksette fatet med co2, og lett overføre til fat. Det gjør jeg hver gang, slipper løft og grising. Er på ferie nå, men kan legge ut et bilde når jeg kommer hjem.
 
1. Når dumper dere trub? Mer enn en gang?
2. Lar dere det "renne" til det bli øl ut?
3. Når en dumper trub/gjær gjør dere noe mtp det "suget" av luft som vil komme?
4. Når dumper en gjær?
5. Etter tørrhumling dumper dere noe da?
6. Overfører dere med co2? Jeg har vanlig Cronical og ikke brewmaster edition, men det er vel bare å trykksette fordi om?
1. Dumper trub når gjæring er ferdig.
2. Nei, tar bare ut på gefuhlen og øyemål.
3. Nei. Gjær det med vannlåsen på.
4. Rett før tapping. Dumper første del, og prøver å ta gjær fra midten av konen.
5. Nei
6. Ja. Helt genialt, se posten over.
 
Ser ut som det blir innkjøp av konisk gjæringstank i nær framtid. Helst over 100 liter kapasitet. Erfaringer med Blichmann (litt for liten, 102l), Cronical eller andre?
Har erfaring men chronical Fermenter 1.gen, og er fornøyd med den. Den nye utgaven ser enda bedre ut ift dumping av gjær, og tilkomst fra toppen, og mulighet for oksygenering. Ingen erfaring med blingman, men det er jo kvalitet. Dog noe dyr, hvis en tenker budsjett.
 
Har erfaring men chronical Fermenter 1.gen, og er fornøyd med den. Den nye utgaven ser enda bedre ut ift dumping av gjær, og tilkomst fra toppen, og mulighet for oksygenering. Ingen erfaring med blingman, men det er jo kvalitet. Dog noe dyr, hvis en tenker budsjett.
Har hatt 300 liter konisk (300 + litt headspace) i godt over et år nå. Det blei til at vi kjøpte fra Bratberger. Ikke trykktank, forholdsvis spinkelt materiale, men fungerer bra.
 
Tilbake
Topp