Konisk Gjæringstank- Fordeler.

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei!

Ser at bryggselv har fått inn en lekker konisk gjæringstank i rustfritt stål, Ser veldig profft ut. Men hva er egentlig fordelene med konisk gjæringstank?

Kenneth
 
Som innehaver av en av dem bør jeg vel skryte av den, men det er sannsynlig at du IKKE nødvendigvis lager bedre øl, selv om du har en. Det er først og fremst dumping av trub og gjærhøsting som kan sees på som fordeler i liten skala, men dette utgjør ikke det helt store. Det er vel først og fremst når du kommer opp i store volumer disse tingene virkelig begynner å telle. Men, bevares, foreløpig er jeg meget fornøyd med min (den lille 7 gallon-versjonen). Det funket fint å dumpe trub, og gjæren lot seg også lett fjerne. Men den er i alle fall fin!  ;D
 
Hei igjen!

Helt enig at den ser fin ut og kan godt se for meg å ha en slik. Dumping av trub ja når bør man gjøre dette?
Er det også en fordel å fjerne gjær når den er ferdig å gjære for å evt. Kunne lagre ølet lengere på tanken. F.eks ved pils brygging?

Kenneth
 
Jeg dumper to ganger.. ;D.

Først har jeg vørteren i tanken, så lar jeg den stå i en times tid slik at alt grums bunnfeller. Så dumper jeg det igjennom ventilen i bunnen.
Så når gjæringen er ferdig og jeg skal ta vare på gjæren så åpner jeg på nytt bunnventilen, da kommer truben først, så når den skifter farge så høster jeg gjæren som ligger i laget over..

. Det jeg også har merket som en fordel, er at metallet sin evne til å lede kulde, gjør at det ikke er så stor forskjell mellom vørter temp og temp i kjøleskapet under stormgjæring..
 
Til dere som har koniske gjæringskar:
Er det mulig å tappe ut trub/gjær etter gjæringen er over, og tilsette sukkerlaken direkte i konen, slik for å slippe å stikke om ferdig øl?
Isåfall  :skitbra:
 
magne1972 skrev:
Til dere som har koniske gjæringskar:
Er det mulig å tappe ut trub/gjær etter gjæringen er over, og tilsette sukkerlaken direkte i konen, slik for å slippe å stikke om ferdig øl?
Isåfall  :skitbra:

Det er naturligvis mulig, men uttapping av trub fjerner ikke absolutt alt, så jeg ville nok heller ha tappet om, uansett. Men fjerningen av trubet gjør det enklere å få tappet om uten at man får med særlig mye gugg.
 
Trub er det som ligger igjen i bunnen av gjæringskaret etter endt gjæring. Det inneholder diverse ting som proteiner, humlerester og gammel gjær. Dette er noe som de fleste prøver å unngå å få med seg når ølet flaskes/ fates.. Truben kan være delt inn i flere lag der bunnen består av uønskede stoffer som beskrevet over, og gjær som kan brukes igjen ligger i det renere laget ovet.. Har du tørrhumlet ølet så vil den ligge på toppen .
 
Bernts skrev:
Trub er det som ligger igjen i bunnen av gjæringskaret etter endt gjæring. Det inneholder diverse ting som proteiner, humlerester og gammel gjær. Dette er noe som de fleste prøver å unngå å få med seg når ølet flaskes/ fates.. Truben kan være delt inn i flere lag der bunnen består av uønskede stoffer som beskrevet over, og gjær som kan brukes igjen ligger i det renere laget ovet.. Har du tørrhumlet ølet så vil den ligge på toppen .

Litt flisespikkeri: Gjær og humle er teknisk sett ikke trub. Trub er en fellesbetegnelse for materiale som formes i vørteren under koking og kjøling, for et meste bestående av forbindelser mellom proteiner og polyfenoler. Når man høster gjær fra koniske tanker, kan det være ønskelig å skille trubet og humle fra gjæren, for å få renere gjær å pitche. I en konisk tank vil man gjerne dumpe trub før gjæringen har kommet skikkelig i gang.
 
2500,- er en meget god pris i forhold til tanker i stål! Noen som har prøvd de koniske fra Speidel?
 
Er det problematisk med koniske tanker fra Brouwland er sveiset fra utsiden så det blir en  skjøt på innersiden?
 

Vedlegg

  • konisk tank
    731,1 KB · Sett: 702
  • 0178023_2.jpg
    0178023_2.jpg
    7,4 KB · Sett: 776
Tilbake
Topp