Konsekvens av for høy temp ved gjæringsstart

/mtv

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg hadde en meget sen bryggedag igår kveld/natt, og klarte da å gjøre min første bryggetabbe. Alt gikk kjempefint igjennom hele koken, og kjølingen etterpå. Jeg bruker en hjemmelaget spiralkjøler i gryta. Målte temp og den var litt over 20 grader, overførte til gjæringsbøtta og tilsatte gjær. Begynte nå å stusse på at den kjentes litt varm ut, setter i gjærskap og fester tempmåleren og den sier ___ 30 grader __. Heldigvis hadde jeg installert stc'en min og i løpet av 6 timer (neste morgen) var jeg på 18 grader.

Hvor mye har dette ødelagt ølet mitt? Gjærer med Safale-04, brygget kittet Nøgne Ø - God Jul 08.
 
Og nå har jeg "blow-out".. Temperaturen ligger fremdeles på 18 grader. Burde jeg senke den?

På forhånd takk for all hjelp!
 
Ikke senk den. La den ri. Senker du temperaturen blir gjæren mer forvirret.

Høy temp i begynnelsen av gjæringsforløpet er som regel synonymt med fusel, i verste fall. Men siden du senket den etter 6 timer så vet jeg ikke. Kanskje fusel trenger lengre tid på komme frem, kanskje ikke. Viktigste er å ha kontroll de første 72 timene mtp estere/fusel etc.
 
Da holder jeg den på samme temperatur.

Et tilgrensende spørsmål: hvorfor får man "blow-out" av og til? Er det for mye gjær og for lite head space?
 
/mtv skrev:
Da holder jeg den på samme temperatur.

Et tilgrensende spørsmål: hvorfor får man "blow-out" av og til? Er det for mye gjær og for lite head space?

"for" aktiv fermentering og lite headspace, ja. Egentlig et godt tegn.
 
Høres ut som dette gikk bra ja. Jeg har gjort akkurat det samme selv og det ble godt øl utav det. RDWHAHB  :biersmile:
 
Tilbake
Topp