Konsekvenser varm gjæring

Har ikke fått meg noe skikkelig opplegg for å kontrollere gjæringstemperatur enda. Brygga Pale Ale-ølsett fra olbrygging.no. Det beste alternativet var å sette gjæringsbøtta i boden. Boden holder en relativt stabil temperatur på rundt 21 grader. Er litt redd for at dette er for varmt, og kan ødelegge en del av ølet. Fusel?

Er dette krise?
 
Krisen er avhengig av gjærtypen  ;D
Noen gjær tåler og noen skal gjæres varmere, og noen kjøligere.
Hvis temperaturen er for høy i forhold til det gjærtypen er beregnet for får man i starten utvikling av estere som gir smaker som ikke er ønskelig, og man kan få mere skallebank/fyllesyke av øllet.
Ødelagdt blir det nok ikke, men heller ikke optimalt.
Mye avhenger av andre faktorer, som øltype, belufting, gjærtype, gjærmengde og smak og behag.
 
Ålrajt. :)

Det stod "Fermentis Safbrew S-33" på gjærpakken. Står for så vidt at den kan gjæres ved 18-25 grader. Men under stormgjæring vil vel kanskje vørtertemperaturen være mer enn 4 grader høyere enn romtemperatur?
 
Det finnes noen enkle triks for å kjøle gjæringen litt når du ikke har temp styring... Ikke prøvd det selv men her er ett triks:
http://www.youtube.com/watch?v=D6e5tvkyeqs
 
Testa ein SG nå. Den viste 1020. Starta med 1056 på søndag. Er det normalt, eller har ting skjedd litt vel fort her?

Det smakte forresten nokså middels. :)
 
Under den verste stormgjæringen har det kanskje blitt en grad eller så for varmt, men jeg tipper du får godt øl likevel. Ikke bedøm ølet etter et par dager, vent til 14 dager etter karbonering før du aller nådigst prøvesmaker. Ales gjærer fort, så det høres ikke så unaturlig ut at du har gravity på 1020 etter så kort tid.

Jeg har for øvrig temperaturproblemer selv.. jeg gjærer ølet mitt i et rom som er 23 grader, og bruker "håndkle-trikset". T-skjorter gjorde ikke susen for meg, jeg trengte en stor håndduk av god kvalitet. Sett bøtta i en balje som du fyller noen liter vann i, så pakker du bøtta GODT inn i håndduken slik at vannet står et stykke opp på håndduken. Det reduserte temperaturen med noen grader ganske effektivt.

En annen sak; jeg har bare satt ett brygg med tørrgjær, og der ble bøtta veldig mye varmere enn de gangene jeg har benyttet fersk gjær. Jeg vet ikke om det er noen logikk i det, eller om det bare var tilfeldig.. tørrgjæren gikk ihvertfall fullstendig bazonkers, mens den ferske gjæren har oppført seg litt mer sivilisert.
 
Tror jeg må prøve "håndkle-trikset" på neste brygg. Lar du gjæringsbøtta stå i baljen under hele gjæringsperioden? Holder temperaturen seg lav så lenge?
 
Jeg lar gjæringsbøtta stå i baljen under hele gjæringsperioden, men er usikker på hvor nødvendig dette er. Det er i starten det er viktigst, men når bøtta først står der er det jo enklest å bare la den stå. Det eneste minuset er at håndduken etterhvert blir jævlig sur..
 
MortenB82 skrev:
En annen sak; jeg har bare satt ett brygg med tørrgjær, og der ble bøtta veldig mye varmere enn de gangene jeg har benyttet fersk gjær. Jeg vet ikke om det er noen logikk i det, eller om det bare var tilfeldig.. tørrgjæren gikk ihvertfall fullstendig bazonkers, mens den ferske gjæren har oppført seg litt mer sivilisert.
En mulig forklaring kan være gjærmengden?
med tørrgjær får man som regel en god del gjærceller. mens ved fersk gjær må det brukes starter, eventuelt mnge rør/smackpacks for å oppnå tilsvarende mengder...
 
Gahr skrev:
Det er jo fullt mulig å bytte håndkle underveis...

Hehe, jepp.. men de blir sure igjen etter et døgn eller så.


magne1972 skrev:
En mulig forklaring kan være gjærmengden?
med tørrgjær får man som regel en god del gjærceller. mens ved fersk gjær må det brukes starter, eventuelt mnge rør/smackpacks for å oppnå tilsvarende mengder...

Ja, jeg tenkte på det, men jeg har jo brukt starter. Aktiviteten har virket like intens i stormgjæringen, men tørrgjær-batchen var veldig mye varmere. Det kan ha vært tilfeldig..
 
Tilbake
Topp