Konservering av vørter

Riis'en

Dommer
Er det noen som har formening om hvor lenge vørter vil holde seg når jeg fyller flasker med kokende vørter og korker dem?
Tappa en sixpac med 2. runnoff vørter som jeg kokte ned til 1.030 sammen med humle jeg brykte som Aroma. Hellte dette på rene flasker og korka dem med sterile korker. Ville tro dette holder seg rent rimlig lenge?
 
Da jeg brygget et lite ekstraktbrygg til en tv-reportasje, endte jeg opp med å ha kokt vørteren i bare 10 minutter. Jeg kjølte ned vørteren til ca 35 grader og helte det over i en glassflaske som holder 5 liter. Så satt jeg en ballong på toppen (som lokk) og lot det stå i ca en uke, uten gjær.

Etter en uke kokte jeg vørteren opp igjen og tilsatte mer ekstrakt og humle, kjølte ned på vanlig måte og satt den til gjæring. Sluttproduktet har ikke noe usmak så det ser ut som om vørteren holdt seg bra.

Jeg er også temmelig sikker på at vørteren din nok holder seg en stund fremover, i og med at den havnet i flaskene i tilnærmed kokende tilstand. Hva tenkte du egentlig gjøre med vørteren? Den vil ikke ha kullsyre og vil altså smake nokså flat hvis du tenkte å drikke det som vørterøl.
 
Tenkte det egner seg bra som Starter. Det er jo ikke vits i å bruke penger på spraymalt når man har så rik tilgang på vørter.
Tror ikke den egner seg særlig bra til drikking iom. at den er så bitter og som du sier tam.
 
Mange hjemmebryggere (særlig i Tyskland) bruker vørter til gjærstartere. Oftest så tar de litt kjølt vørter i en plastboks, som de så legger i fryseren. Når de så lager starter så koker de opp vørteren igjen, for så å kjøle det ned til egnet temperatur til gjærstartere. Frosset vørter har sikkert en lengre holdbarhet enn vørter oppbevart i flasker ved over frysepunktet.

Uansett, dersom du er litt i tvil så kan du jo også koke opp vørteren igjen, så lenge vørteren ikke åpenbart er blitt dårlig (og dermed vil gi dårlig smak til det nye ølet uansett).
 
Det var noe i den retningen jeg forestilte meg det :) Og store startere blir det, med riklig beluftning!  :ilike:
 
Tilbake
Topp