Kontinuerlig skylling med direkte vannvarming

HansV

 
Jeg tenker på hvordan jeg skal oppgradere bryggeriet så jeg får en løsning som er enkel å bruke og ikke tar så mye plass i kjellerboden der jeg skal ha bryggerom.
Tanken var å gå over fra partiskylling til kontinuerlig skylling med autosparge. Da bør det være mulig å droppe en stor kjele som rommer alt skyllevannet og i steden varme vannet etter hvert som det tilføres meskekaret. Kan for eksempel bruke en termos med en kobberspiral, ett varmeelement, en PT-100 på utløpet og en PID regulator. Skal jeg bruke autosparge trenger jeg også en trykkregulator på inntaket, den tåler ikke vanntrykket fra krana. Ett 3kw element skal være nok til å skylle en 25 liters batch på 30-40 minutter. PT-100 sensoren kan sikkert også monteres i meskekaret. Monterer jeg en elektrisk styrt ventil kan jeg ha en nivåsensor i kokekjelen som stopper skyllingen automatisk når jeg har har nok vørter.
Er det noen grunn til at dette ikke vil fungere? Er det noen som har ett lignende oppsett eller ideer om hvordan jeg kan løse det på en bedre måte? Det blir selvsagt litt bygging men løsningen bør bli ganske elegant.
 
Har selv skrudd opp berederen til ca 80 grader og justerer blandeventilen til å sende ut bare varmt vann. Nesten spot on.
Pass på å skru blandeventilen tilbake så ingen skolder seg når du er ferdig å brygge.
Har nytt rør-i-rør og rustfritt i hele huset.
Koster noen kroner ekstra i varmetap på berederen, men da er i alle fall vannet fritt for legionella. Varmer kjelleren da, så win/win.

Ellers ville brukt en effektregulator på x antall prosent i din løsning og stilt den inn til en jevn temperatur i vasken før du begynner selve skyllingen og når du er klar til å skylle med riktig temp blir det helt riktig hele tiden.
Tror en PID vil bli jagende over og under den temp du ønsker.
 
Eg gjorde det på sist brygg, riktig nok med vatnfrå varmtvatnkrana på ca 50º. Køyrde det gjennom hermsen som har 6kw. Hadde ingen problem med å auke til 78º. Tippar PPID'en låg på i underkant av 50% pådrag i snitt med passe fart. Brukte i underkant av ein time på skolingen. Dette var eit brygg på 80 liter med preboil på rundt 95 liter.
 
Takker for svar. Jeg skal begynne med å lage HRMS med ett 6mm kobberrør kveilet opp sammen med ett varmeelement i en ståltermos. Så kan jeg teste dette skikkelig med med PIDen før jeg begynner med autosparge. Greit at temperaturen er nokså konstant selv om gjennomstrømningen varierer.
Jeg har varmtvannstank tilkoblet varmepumpe, så jeg får ikke høy nok temperatur på varmtvannet til å kjøre skylling direkte fra tanken. Men løsningen med å bruke varmetvann på 50-55 grader inn på HRMSen kan sikkert fungere godt. Litt av motivasjonen min for denne løsningen var å unngå å bruke vann fra varmtvannstanken. Har også en alternativ løsning det jeg setter opp en ekstra varmtvannsbereder med PID styring som kun brukes til brygging og tømmes når den ikke er i bruk. Men løsningengen med direket oppvarming under skylling blir mye mer kompakt og eliminerer behovet for sirkulasjonspumpe.
 
Nå begynner det å ta litt mer form, i hvertfall på papiret og i hode.
Oppsette er nå slik:
- Kobling til kran med justerabar trykkregulator for å kunne styre gjennomstrømningen, redusere sjansene for lekkasjer og ha mulighet til å bruke autosparge
- Varming av vann i temos med 3kW varmeelement, PT-100 sensor og PID. Ikke kobberrør i termosen, bare kobling inn og ut.
- Vann inn i meskeboks styrt av en12V ventil
- Isolert meskeboks med nivåsensor. Skal monteres så høyden er justerbar. Da kan den brukes både til å styre fylling av meskevann og som autosparge sammen med bryteren.
- Liten pumpe til fylling av kokekjele
- Nivåsensor i kokekjele som stopper pumpe ved ønsket kokevolum.
Jeg setter ønsket mesketemp + litt ekstra og lar meskeboksen fylle seg med ønsket vannmengde til det stopper av seg selv. Så tilsetter jeg malt og lar det stå en og meske en time. Da trekker jeg opp nivåsensoren og starter pumpa som pumper vørter over i kokekaret. Etter litt resirkulering settes den til passelig hastighet for kontinuelig skylling ved å justere spenningen eller strype slangen. Så etterfylles skyllevannet automatisk i meskeboksen etter hvert som det tappes ut. Ved ønsket volum i kokekjelen stopper det og jeg er klar til koking.
Denne løsningen bør bli en ganske enkel måte å kjøre kontinuelig skylling uten å måtte stå å passe på hele tiden. Gjennomstrømsningsvarmeren i termos skal testes først. Målet med denne er å ha god kontroll på varmen og å spare plassen til en tredje kjele. Hvis dette fungerer ser jeg ikke noen andre store utfordringer med denne løsningen så lenge nivåsensorene ikke henge seg opp. Alt kan styres med to brytere og PIDen som bør gjøre det svært enkelt å bruke.

Meskeoppsett.jpg .
 
Sist redigert:
Jeg hadde nesten identiske planer og samlet deler til dette, men valgte å gå for en ekstra kjele istedet.
Dette bla. for å kunne gjøre vannjusteringer i skyllevannet, og at det krevde ganske mye effekt.
Har du regnet på antall kw for å varme opp kontinuerlig skyllevann? Hvis det er snakk om å bruke kaldt vann, så blir det etter min utregning for lite med 3kw hvis du skyller med 1l/min, og jeg skyller gjerrne med 1,5l/min. Jeg kommer fram til ca 5kw for 1l/min med delta temp 70 grader. Med varmt vann inn, så vil det derimot fungere.
 
Jeg testet gjennomstrømningsvarmen i går og se at dette ikke fungerer. Variasjonen på temperaturen blir alt for stor, blandt annet fordi massen til varmeelement er stort i forhold til vannmengden. I tillegg var temperatursensoren jeg har brukt alt for treg og ga mye overskyt, men det er lett å fikse.
Det er nok bare å innse at denne løsningen ikke klare å gi nøyaktigheten og responsen jeg ønsker og satse på kjele/tank istedenfor.
 
Jeg har effektregulator som jeg kan bruke, men da blir hele poenget mitt med denne løsningen borte. Jeg vil ha noe som jeg bare kan slå på og som styrer seg selv automatisk. Det blir nok heller en kjele eller tank med sirkulasjonspumpe, varmeelement og PID så jeg kan varme opp alt vannet jeg trenger på en gang. Tror nok det blir den beste løsningen og gir også muligheten til å velge mellom partiskylling og kontinuerlig skylling.Men jeg har ikke gitt opp helt, kansje jeg lager en skylleløsning koblet på varmtvannet med en raskere temperatursensor.
 
Tilbake
Topp