Kontinuerlig skylling

Hei,

Er det noen som har brukt en slik til kontinuerlig skylling ?
Ser at denne egentlig er ment til resirkulering av vørter, men ser for meg at denne også kunne være fin å bruke under kontinuerlig skylling for å fordele skyllevannet jevnt og rolig over maltsenga.

Bare å tilkoble feks en silikonslange mellom krana på karet hvor skyllevannet er og rett inn i senter på denne.

manifold-for-mash-re-circulation.jpg

Sjekk de nyere videoene til Tony Yates (Northern rock brewery) på YouTube. Han bruker en sånn til både resirkulering og skylling.

Synes dette virker som en fin metode å gjøre en kontinuerlig skylling på. Noen som har en formening på hvor høy temperatur jeg bør ha på skyllevannet med en slik manifold og 1 meter lang silikonslange ?

Synes dette virker som en fin metode å gjøre en kontinuerlig skylling på. Noen som har en formening på hvor høy temperatur jeg bør ha på skyllevannet med en slik manifold og 1 meter lang silikonslange ?

Du må måle utløpet på slangen. Tempen varierer etter hvis det er isolert slange, hvor mye stål som er mellom der og skyllehastighet.

Du må måle utløpet på slangen. Tempen varierer etter hvis det er isolert slange, hvor mye stål som er mellom der og skyllehastighet.
Såpass ja. Dette er noe jeg aldri har tenkt på faktisk, men det gir jo mening.
Altså ta en prøvemåling etter at skyllevannet har passert, rett før det treffer maltet

I praksis har det ingen ting å si om temperaturen på skyllevannet faller en grad eller to på vei til mesken. Du vil ikke merke forskjell på 75, 76, 77 eller 78 grader.

Jeg bruker en slik til kontinuerlig skylling. Funker fjell.
Var lei av at det ble graving i maltsengen akkurat der returvørteren kom ut, og ble som vanlig paranoid for at det kunne ha vært bedre med spredning. Det ble det.
Jeg hadde først manifoilen festet med "lang" slange og bare la den oppi, men så så jeg et bilde her inne om at dette kunne kompliseres ytterligere, så det gjorde jeg. Kjempegodt fornøyd! Poster bilde.

1FE61E0E-0461-46DD-9982-6440516D38FC.jpeg 26688F66-DDC0-4C6D-825C-4BBDA686A1BD.jpeg

Slangelengden kan varieres av meg, slik at den er ca rett over maltsengen, uansett vann/maltmengder. Måler utløpet av manifoilen med Thermapen ila skyllingen. Forøvrig går hele manifoilen rett i oppvaskmaskinen etter endt bryggedag. (det gjør mye av Tri-Clamp delene mine også)

Det der så veldig bra ut :)
Men jeg så for meg at denne kunne ligge på toppen av en "tørr" maltseng, vil det bli helt feil det ?

Det kan den, vil jeg tro, men jeg har vanligvis ikke tørr maltseng under mesking, har du det? I såfall er der noen gode grunner til det?

Har drevet med kontinuerlig skylling i et par år (plast-ring med hull som kan nivåjusteres), men sluttet med det nå, da jeg erfarte at skyllevannet som ligger over mesken blir veldig tynt (under 1.1010) og pH i denne delen steg til 6.0, som igjen sannsynligvis trakk ut tanniner i den øverste delen av maltsenga med påfølgende astringenssmak i ølet. Dersom du opplever at ølet får en uønsket bitterhet (tørr og skarp bitterhet/munnfølelse) kan dette være årsaken. Dette kan avhjelpes med å tilsette CaCl/CaSO4/laktol i meskevannet, eventuelt øke væskemengden som befinner seg over malt senga og skylle med litt mindre vann.

Jeg har stort sett den samme væskemengdeni meskegryta hele tiden under kontinuerlig. skylling. Dvs jeg prøver å ha lik flow ut til kokekjele som skyllevann inn. Så stopper jeg skyllevann inn til meskekjelen når jeg nærmer meg ønsket mengde vørter i kokekjelen, dermed blir det ikke spesielt tørt i meskekjelen før helt mot slutten. Det tar forøvrig rundt om en time +, men jeg kunne nok økt tempoet noe. Hvordan gjør dere andre kontinuerlig skylling?

Jeg bruker den til kontinuerlig sirkulasjon under mesk og skylling etterpå. Funker fjell. Men likte det @Ekornskurken gjorde der.., hmmmm
Bare så det er sagt fikk jeg ideen av en annen luring på forumet! Husker ikke tråden nå. Men jeg skal ikke stjele æren for den utsøkte løsningen!

Sist redigert:
Kontinuerlig skylling er det vel ingenting som heter. Regner med du mener sirkulering?

Tilbake
Topp