Kooking... uten humle?

Hei,

Jeg ser i oppskriften av Nøgne Ø sin Porter at den skal kokes 90 min mens den første humle pose tilsettes på t-60min. Det betyr at det blir 30 min koking uten humle. Er det et feil? Eller det stemmer og disse 30 min har en funksjon?

Takk på forhånd
 
Hei,

Jeg ser i oppskriften av Nøgne Ø sin Porter at den skal kokes 90 min mens den første humle pose tilsettes på t-60min. Det betyr at det blir 30 min koking uten humle. Er det et feil? Eller det stemmer og disse 30 min har en funksjon?

Takk på forhånd
90 minutters kok gjøres oftest når det er mye pilsnermalt i oppskriften (for å redusere/fjerne DMS), eller man skal oppnå en høyere OG. Når det gjelder humle, så har bitterhumle ikke noe mer positivt å bidra med etter 60 minutter - så derfor har du de første 30 minutter kok uten humle.
 
Min erfaring er at det stemmer hvis du brygger opp til 1.055-60-ish, Lallemand er en produsent du kan stole på, hadde det vært mangrove jacks så er det en annen sak. Men de gangene jeg kjører tørrgjær på den OGen så unngår jeg ikke direkte å ta opp o2 på en måte.
 
Leste ferdig siste boka til dog fish head. (Brewing up a business) og der har dei en IPA dei koker i 90 min der humlen blir tilsatt gradvis under heile kokingen. Blei forklart med at det da ikkje blei så bittert. Artig bok. Anbefaler den om du liker litt historie om bryggeri .
 
Tilbake
Topp