Koriander - malt vs frø

Ville ikke brukt malt, syns mye av den friske aromaen blir borte og man sitter igjen med masse “parfyme“. Funker i tacokrydder, men tror ikke det blir så kult i øl.

Om noen har satt en dyppvarmer til strupen ville jeg brukt 1/3 så mye malt som knust/hele korianderfrø.
 
Det må være frø, helst indiske (som knekkes litt feks med ei kjevle). Du kjøper det på innvandrerbutikken...
 
Tidlig i min bryggekarriere brukte jeg i et øyeblikks latskap (gadd ikke å lete) malt hvit pepper i stedet for knuste hvite pepperkorn. Det var den første batchen jeg dumpa, smaken var helt dominert av hvit pepper.

Jeg slenger meg med på anbefalingen om å bruke hele korn. Hvis du absolutt må bruke pulver så start veldig forsiktig, 1/4 eller mindre, og smak. Som allerede nevnt ovenfor vil ha i tillegg til å få kraftigere smak av pulver, ikke få den samme smaken. Personlig hadde jeg nok heller droppa koriander enn å bruke pulver.

Korn fås på grønnsakssjapper, om du bor i nærheten av en sånn. Eventuelt kan du prøve en bredsortiment butikk, type Meny eller lignende. Du finner dem også på nett.
 
Noen som har erfart at koriandersmaken blir sterkere ved lagring. I min halvtår gamle wit syns jeg den overdøver andre smaker helt. I tillegg wirker det som om ølet har blitt mørkere og gyllent i fargen... Hadde humlet denne med sorachi ace, men smaken av den er såmog si borte...
 
Tilbake
Topp