Korking av Lade gaard-flasker

Har en del flasker fra Lade gaard liggende. Er jo litt snedig med skrukork på disse flaskene.

Er det noen som har erfaring med korking av disse flaskene? Det er jo gjenger på flasketuten. Fungerer det med vanlige korker? Og kan man skru dem av?
 
Har ikke fått det stabilt tett med disse flaskene og standard korker. De er også veldig tynne i godset. Jeg velger å unngå disse flaskene.
 
Kjekt å vite.. Men jeg kjenner jeg burde prøve på et par flasker for å se hvordan det blir. Alltid kjekt å høste erfaringer fra andre før man evt ødelegger en hel batch god øl på dårlige flasker/korker..
 
Det må du gjerne. Da foreslår jeg at du titter på hvor rett korken sitter i forhold til vanlig tut. Hvis jeg husker riktig er det litt vanskeligere å skru av korken også.
 
Har brukt flere flasker av denne typen uten problem. Det eneste er at det er MYE tyngre å få på korkene. Hvis du ikke har bordmodell tror jeg egentlig du bare kan glemme å få korkene skikkelig på. Test på en tom flaske først med det utstyret og de korkene du har. Korken skal ligge tett inntil gjengene.
 
Har også korket disse med bordkorker mange ganger. Det går helt fint og korken skrus lett av med neven. Men det var med hjertet i halsen hver gang på grunn av det tynne godset. Nå har jeg kastet disse flaskene av hensyn til sikkerheten. Tok rett og slett ikke sjangsen lenger.
 
Har brukt flere flasker av denne typen uten problem. Det eneste er at det er MYE tyngre å få på korkene. Hvis du ikke har bordmodell tror jeg egentlig du bare kan glemme å få korkene skikkelig på. Test på en tom flaske først med det utstyret og de korkene du har. Korken skal ligge tett inntil gjengene.

Godt å vite at det fungerer. Har bordmodell, så da er det vel bare å komme seg i kjelleren for å teste.
 
Har også korket disse med bordkorker mange ganger. Det går helt fint og korken skrus lett av med neven. Men det var med hjertet i halsen hver gang på grunn av det tynne godset. Nå har jeg kastet disse flaskene av hensyn til sikkerheten. Tok rett og slett ikke sjangsen lenger.

Jeg ser jo at flaskene er litt spinkle. Så jeg får prøve med ytterst forsiktighet.. Er jo litt synd at man plages med disse flaskene, for de ser jo ganske bra ut synes jeg. Og så liker jeg at man kan skru av korkene=)
 
Har flere ganger tenkt på om man kan teste hvor godt en flasketype kan korkes ved å teste med brus eller Farris og høre om det er trykk etter ett døgns tid.
 
Har flere ganger tenkt på om man kan teste hvor godt en flasketype kan korkes ved å teste med brus eller Farris og høre om det er trykk etter ett døgns tid.

Fulgte rådet ditt, og hadde kullsyrevann i flaska før jeg korket. For meg virket det som om korka satt på plass uten lekkasjer. Eneste ulempen (tror jeg) var at korka kunne skrus av litt for lett. Det skulle altså ikke mye til for å skru den opp.
 
En annen mulighet for å teste (som riktignok trenger litt mer tid) er jo å bare fylle flaska med vann, så har du i 3g sukker og bittelitt gjær
 
Vi har prøvd de flaskene nok ganger. Har sluttet. Lekkasje en gang i blant er nok for meg til å slutte. Blir så bråkete i heimen når en flaske har veltet i bagasjerommet og det økte trykket pga bilturen lar det piple øl.
 
Jeg hørte med Bryggeland om de hadde noen korkinnordning for flasker med skru på, men det hadde de ikke hørt om.

Jeg har for øvrig korket en skruflaske ved en feil en gang. Kan ikke huske selve korkingen, men det er alltid noen flasker som er mer vriene - og dette var sikkert en av de. Mener å huske at 0²-mengden ikke var spesielt mye mindre enn vanlig.

Uansett kaster jeg fortsatt Ladegaards m.m. rett i glass/metall. Vil ikke risikere lekkasje/tapt øl.
 
Jeg hadde vel 20 av disse i bruk en stund, men stadig problemer med at korkene ikke blir skikkelig tette har fått meg til å kaste de.
 
Jeg har korket 4 batcher à 25L med Lade Gaards Flasker. Skal ikke gjøre det igjen da 4-10 flasker pr brygg ikke karbonerte. Min anbefaling er å bruke de uten skrukork.
 
Jeg kaster også lade gaards flaskene. Jeg måtte ta så hardt i at jeg følte at både korkemaskin og flaske skulle gå i stykker.
 
Hadde og endel slike flasker. Følte de ble for risky med hensyn til korking og flasketykkelse. Gikk til gjenvinning!!
 
Tilbake
Topp