Korleis bruke effektfunksjonen på BB60

Hei!


Me har no brygga tre rundar på vår BB60. Me har berre brygga med full effekt, og kun regulert temperaturfunksjonen. Antar vel at effektfunksjonen kan brukast meir aktivt, men på kva måte?

Einaste problemet me har hatt til no er at temperaturmålaren ved forrige batch kobla heilt ut. Ved nedkjøling, stoppa den omtrent opp på 50/60 grader, medan det var 20 grader i vørteren.
 
På BB30 skrur jeg effekten ned på ca. 20% når mesketemp er nådd og malten er helt oppi, så unngår man for hurtig oppvarming (overshoot) og svidd vørter.
Etter vørten er nådd full kok skrur jeg også ned til ca. 70/80% for å bare vedlikeholde 'rolling boil' og ikke fosskoking.
 
Jeg har BB60 og gjør vel som dere, full guffe elller null. Jeg bruker elementet lite under mesking; har isolert kjelen med liggeunderlag og sovepose, og stegmesker ved hjelp av å tilsette kokende vann.
 
Takk for svar! Under mesking har me foreløbig latt den stå på vanleg, sidan temperaturen har holdt seg relativt jevn der. Men skal prøve å skru ned effekten som du Rune føreslår. Det må jo vere ein grunn til at dei har satt inn den funksjonen.
 
Jeg gjør som Rune. Mellom 20 og 40% under mesk, med termostaten over meksetemp, da jobber den jevnt og trutt. Og den holder temp godt ved sirkulering.Har også isolert med liggeunderlag. Når det gjelder kok så setter jeg den på 70-80% mens silkaret renner av seg og under skylling. Tar av karet når termostaten bikker 90-92 grader. Holder den på samme effekt gjennom koken.
 
Skyller du litt manuelt undervegs òg? Me driv og vurderer kva vårt neste innkjøp skal vere, og sirkulasjonspumpe er føreslått. Me burde nok fått ein form for temperatursregulator for gjæringsprosessen, men det er ikkje så enkelt med plassmangel.
 
Jeg bruker bare pumpa, det funker helt fint for meg. Vil si at det er en investering som er verdt å tenke på.
Temperatur kontroller for gjæring er også greit å tenke på. Og er vel en av de viktigste faktorene når det gjelder brygging. Det trenger ikke nødvendigvis å ta så stor plass, kommer litt ann på hva dere bygger denne inn i.
 
Sirkulerer noe undervegs også (vorlauf), men det er ikke skylling (sparge). Dette kan jo gjøres manuellt ved å tappe av i et litermål og helle tilbale i mesken.
Men å få satt opp et kontrollert gjæringsmiljø vil nok være første prioritet fremfor en sirkulasjonspumpe.
 
Takk for svar! Ja, er fleire som har sagt at miljøet er viktigare enn sirkulasjom umder mesking,

Me har for så vidt eit relativt kontrollert gjæringsmiljø. Ingen av oss har plass til verken ekstra frysarar eller kjøleskap, men me brukar eit tomy klesskap i ein mellomgang som stort sett held mellom 18 og 20 grader. Er det slik at temperaturen bør helst ligge på eksakt same nivå heile tida? Ville det holdt med berre ein frostvakt inni der?
 
18-20 grader (og opp mot 25) er jo greit nok for de fleste Ale's (og andre overgjærte typer), men for Pilsner vil det bli for høy temp.
 
Helt riktig det. Halv effekt blir 1500.
Dette kan være en sannhet med modifikasjoner. Jeg er enig i at på 50% er effekten 50%. Men strømkilden er jo det vanlige lysnettet som leverer en sinusformet spenning. Formelen for effekt er jo spenning i andre delt på motstand. Dvs. at mesteparten av effekten leveres når spenninga er på topp i sinusbølgen. Et solid state relay som regulerer effekten virker på den måten at den slipper null strøm gjennom i første del av sinusbølgen, for så å åpne fullstendig i siste del av sinusbølgen. Skrur man opp effekten på en BB30 så vil SSRen slippe gjennom strøm tidligere i sinusbølgen. Om den som sitter BB30 slipper gjennom strøm proporsjonalt tidsmessig med hva man har satt effekten på så vil en innstilling på 25% gi mindre enn 25%, mens en innstilling på 75% vil gi mer enn 75%. Jeg er ikke sikker på hvordan den i BB30 virker.
Jeg har laget en liten graf over dette. Den blå streken er spenninga, mens den rød er effekten. I dette tilfellet er den satt til 75% (den vertikale streken skulle vært helt vertikal) Effekten som leveres er arealet under den rød streken.

SinusEffekt.PNG
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp