Kornabsorbasjon som ikke følger "regelen"?

Beant

Norbrygg-medlem
Hei.

For 2. gang på under ei under ei uke har vi satt opp et brygg der kornabsorbasjonen har vært ca. 1.1 ganger vekta av kornet, og ikke 1.6 som vel er det som regnes som normalt. Dette resulterte for det 1. brygget til ca 15-20% mere ferdig øl (heldigvis hadde vi et utbytte på ca 82% og ikke 77% som vi beregnet  :yes:). For det 2. brygget var jeg obs på dette og justerte skyllevannet til rett mengde.

Noen som vet hvorfor dette skjedde? Det er mulig at kornet kan være noe finmalt. Kan dette være årsaken?
Har brukt mye av det samme kornet til begge bryggene (hovedsaklig pilsmalt).

MVH
Børge
 
Hos meg absorberer en kilo malt mellom 1.0 og 1.1 liter vann. Dette har vært ganske konstant hele veien. Hvor har du funnet faktoren 1.6?
 
Er det jeg som husker feil?  :attevar:

Mener å ha både lest og erfart 1,6. Må sjekke dette opp bedre  :lese:. Har uansett ikke noe å si dersom den er konstant, da.
 
Trygve skrev:
Malten absorberer en god del vann som du ikke klarer å drenere ut igjen.  "Brukt malt", også kalt drav består av 20% korn og 80% vann, eller et forhold på 1:4.  Bare husk at malt etter mesking  ikke veier det samme som før mesking.  Ca 60 % av det opprinnelige tørrstoffet er nemlig (forhåpentligvis) blitt til vørter.  Så om du mesker 10 kilo malt, vil den veie ca 4 kilo når du er ferdig og vil inneholde 4 ganger så mye vann - ca 16 liter.

Langt kortere variant; 1 kilo malt vil ta opp 1,6 liter vann som du ikke får ut igjen.

(Fra Ray Daniels's Designing Great Beers)

Mvh Trygve

Er litt mange tall rundt å svirrer..
 
Mulig Ray Daniels der har blingsa litt på omregningene der... ca 1 liter vann per kg malt er standard hos meg.
 
"Mulig Ray Daniels der har blingsa litt på omregningene der... ca 1 liter vann per kg malt er standard hos meg."

Er det ikke ca. det han har der 10 kg malt der det er 4 kg igjen etter utvasking, med andre ord 6 kg (som er oppløst i vørteren og utgjør noen liter der) er erstattet av vann. Så med 10 kg malt, kaster du 20 kg malt og vann = 1:1.

Per
 
Aha, sånn å forstå. Men det er vel en litt meningsløs måte å måle det på. Veie den utvaska masken, liksom? Mye greiere å måle antall liter vørter, og det resterende vannet er per definisjon igjen i masken :)
 
joques skrev:
Aha, sånn å forstå. Men det er vel en litt meningsløs måte å måle det på. Veie den utvaska masken, liksom? Mye greiere å måle antall liter vørter, og det resterende vannet er per definisjon igjen i masken :)

Og det er også enklere å gå ut fra 1:1 en å begynne å rekne på det dersom man vil beregne det på forhånd  :) , men det forklarer ihvertfall hvor 1.6 kommer fra og hvorfor det også er rett dersom man tar med tørrstoffet som er vasket ut.
 
Slik jeg leser sitatet fra Trygve så sitter du igje med 4 kilo "tørrstoff" som har absorbert 4 ganger så mye vann, altså totalt 16 kilo/liter på i utgangspunktet 10 kilo malt.

Var inne på et amerikansk forum, og der regnet de med 1,66 (omregnet fra gallon/ounces).

Dette spiller for så vidt ikke så stor rolle, bare å måle opp mengden vørter på hver skylling og kompensere på siste skylling.

Bare så pussig at vi før har brukt 1.6 og det har da stemt greit. Vi har ikke gjort forandringer på meskekarene i det siste heller.
Ble mange liter forskjell på det første brygget. 38 kilo korn ble til nesten 20 liter mere vørter enn beregnet.
Satte utstyret vårt på en stor prøve. Måtte bruke 2 mesketanker og 2 kokere for å komme i mål  ;D Ble litt kaotisk, så vi kontrollerte aldri hvor mange liter vi faktisk hadde før vi tappet på gjæringsdunker.
 
Beant skrev:
Slik jeg leser sitatet fra Trygve så sitter du igje med 4 kilo "tørrstoff" som har absorbert 4 ganger så mye vann, altså totalt 16 kilo/liter på i utgangspunktet 10 kilo malt.

Selv om du mister 16 liter vann, så vil du ha 6kg forhenværende "tørrstoff" i vørteren som vil utgjør litt volum i gryta. Så dersom man går ut fra hvor mye vann man har brukt og hvor mye vørter man får ut vil ikke man mangle 16 liter væske, men 16 liter minus volumet de 6 kg tørrstoff som man har skylt ut utgjør.
 
Tilbake
Topp