korreksjonsfaktor for refraktometer

Ser at mitt refraktometer fra Brouwland gir ca 4 oechsle (1 plato) høyere måling enn mitt hydrometer. En sjekk av hydromeeret viser at dette trolig viser ca 1/2 plato for lite. Det følger så vidt jeg ser ikke noe korreksjonsfaktor med refraktometeret. Sukkervann gir en noe annen brytning enn vørter med samme sukkermengde og jeg ser at refraktometeret skal kunne brukes til andre vesker f.eks juice. Men jeg lurer på om dette refraktometeret er kalibrert for øl. Slik det ser ut for meg gir refraktometeret ca 0,5 plato for mye i intervallet 12-18 plato. Dette avviket er for lite til at det betyr noe, ser det, men det hadde vært greit om andre som bruker refraktoemteret har erfaring med avvik.

mvh
Bårdd
 
Refraktometert jeg kjøpte var det en manual som sa jeg skulle kalibrere det med vann. Fulgte med en "skrutrekker" til å gjøre dette. Vet ikke om det er noe du har prøvd? Ta vann på og se at det bli 0.

Jeg har ikke samme refraktometer som deg, så det kan jo være at ditt er ferdig kalibrert...
 
Det er vel anbefalt at man tar X antall målinger over tid for å komme frem til "wort calibration factor" for sitt refractometer, som bl.a. BF skriver om her: http://www.brewersfriend.com/2013/0...rrectly-for-maximum-accuracy-in-home-brewing/

Selv har jeg funnet at mitt refractometer noen ganger er dønn enig med hydrometer, andre ganger skiller det noen points uten at jeg vet hvorfor. Driver fortsatt og jobber meg opp en "database" over avvik så jeg med tid og stunder kan stole på refractometer alene for alle stikkprøver utenom OG/FG.
 
Kalibrering med vann for å finne 0 punktet er noe annet enn å finne korreksjonsfaktoren.

Til Sjakt. Ja jeg kjenner til det du skriver. Jeg prøvde bare å gjøre dette lettvint ved å spørre om andre hadde gjort jobben før meg :)

mvh

Bårdd
 
Tror litt av poenget (såvidt jeg har forstått i hvert fall) er at dette kan variere en del fra et refractometer til et annet, så det ikke er noen "mal" som vil funke for alle... men om det finnes en mal som funker for "alle refractometer fra produsent X" så sier jeg ja takk ;)
 
Hm du har sikkert rett. Men som BF skriver er årsaken til behovet for korreksjonsfaktor at brytningsindeksen/densiteten til vørter er noe anderledes enn sukkervann. Det er mao flere faktorer som spiller inn (kanskje proteiner hva vet jeg) og jeg tror kanskje ikke at denne forskjellen varierer fra refraktometer til refraktometer? Uansett hadde det vært greit med tilbakemeldinger fra ulike på forskjell på OG målt med hydrometer og OG målt med refraktometer ( slik jeg har fått fra deg) . Særlig refraktometer fra brouwland.

mvh
Bårdd
 
Hva med humleoljene?

Kanskje man burde lage et skjema med før kok og etter kok, og fylle ut de side om side, og se hvis avvikene blir annerledes.
 
Refraktometre er i utgangspunktet beregnet til bruk i mer eller mindre rene sukkerløsninger. Med vørter har man forskjellige sukkertyper i forskjellige mengder fra vørter til vørter. Det kan ha en del å si.
 
Mitt har iallefal oppført seg ganske stabilt ifht hydrometer, preboil. Forskjellige typer øl (altså maltsorter og mesketemperatur), har på det aller verste vært et halvt poeng unna hydrometeret. Men etter kok så er meste jeg har opplevd to poeng off. Viktig å ikke måle med luftbobler, alt ettersom hvor på glasset de er, i følge min erfaring, så blir det forskjellig avlesning. Også viktig å la temperaturen utjevne seg med godset på refraktometeret, gjør man ikke det kan det bli noen artige målinger. Min er ATC, men likevel så måler det feil.
 
Rent bortsett fra at det hadde vært "interessant å visst", i hvilken situasjon spiller egentlig noen poeng til eller fra noen praktisk rolle?
 
Rent bortsett fra at det hadde vært "interessant å visst", i hvilken situasjon spiller egentlig noen poeng til eller fra noen praktisk rolle?

Det betyr ikke all verden. Men det er i og for seg greit å vite om vørteren er på 12 eller 13 plato.

Jeg ser at en del bruker en korreksjonsfaktor på 1,04 noe som tilsvarer ca en halv plato i området 12-14 plato. Det virker som om mitt refraktometer ligger cirka der.

mvh
Bård
 
Jeg styrer litt med dette selv om dagen. Min erfaring med refraktometer så langt er at de kan vise litt forskjellig fra måling til måling på samme vørter /måletidspunkt. Jeg har funnet ut at det kan være greit å ta en fire / fem målinger og regne ut gjennomsnittet av disse. Mulig dyrere refraktometer vil variere mindre.

På brewersfriend står det at korreksjonsfaktoren vil kunne variere fra refraktometer til refraktometer. Foreløpig har jeg bare brukt regnearket fra brewersfriend på ett brygg og da regnet jeg meg frem til en korreksjonsfaktor på 1,016 på mitt refraktometer. Skal fortsette å gjøre dette på de neste bryggene for å finne "endelig" faktor.

ATC er vel forøvrig ikke en automatisk korrigering for temperaturen på vørteren, men en automatisk korreksjon for endret omgivelsestemperatur. Om jeg har tolket bruksanvisningen rett...
 
Tilbake
Topp