Korrosjon på tappekraner

FrankD

Norbrygg-medlem
Etter tre år fant jeg ut at jeg ville demontere kranene mine for skikkelig rengjøring. De brukes ikke jevnlig, så når fatene er tømt jeg har spylt gjennom maskinoppvaskmiddel, varmt vann og avslutter med star san. En fremgangsmåte jeg har lest meg til her og andre steder.
Det er tydelig galvanisk korrosjon der krom belegget er borte og kobberet er synlig. På mindre komponenter er også kobberet borte og man helt nede i messingen. Jeg har overganger og skjøter i 316 stål videre på linja.
Jeg la ut dette på facebook uten at jeg fikk tilbakemelding om at andre har dette problemet.
Jeg bytter ut disse med rustfrie.
304/316 stål kan også korrodere under rette forhold. Noen som har sett noe til dette? Det er ikke utenkelig at noen kommer til å anbefale kraner. Da vil jeg gjerne at dette gjøres med bakgrunn i lang tids bruk og de er nøye inspisert for slike skader.

Så jeg lurer på:
1. Det er bare jeg som har problemet?
2. Tappekraner åpner man ikke, og problemet oppdages ikke?
3. Toyota modellen. Man bytter deler og holder kjeft?

Kranene er kjøpt på Bryggeland. Tappekran krom, skumdemper,gjennomføring
Item# 3116 439,20 NOK
Mail sendt, men forventer ikke svar før helligdagene er over.

95799a06e7526e84a3068826ea8438bd.jpg




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Står kranene lenge med starsan?
Normalen er vel å vaske alt og kjøre i starsan og så tappe øl rett etter starsan skyllingen..
Etter det jeg har lest på andre forum så "spiser" starsan kromen..
 
Sist redigert:
Har kjøpt en del forskjellige kraner og noen er også krom. Kunne godt stått på hjemmesidene under den krana en kjøper om hva den tåler og hvordan en rengjør den.

Dette er i dag svært dårlig opplyst og jeg tror det er mye uvitenhet ute. Jeg har ikke peiling på hva stål, krom og kobber tåler og ikke tåler så om en blir opplyst om dette når en handler så hadde vært meget bra.

Men ble svært skeptisk til mine tappekraner når jeg såg bildene dine, jeg bruker selv starsan i linja når det er lenge mellom hver gang de brukes. Slik som på vinteren når de ikke er i bruk. Så her blir det demontering for å se om jeg har startet å få samme problem som deg.

En svært viktig tråd dette som jeg kommer til å følge med på.

Mvh
Easybrew
 
Vist du leser manual til sarsan så skal denne virke i min. et minutt før det du desinfiserer skal luft tørke..Det er tross alt en syre..
 
Vist du leser manual til sarsan så skal denne virke i min. et minutt før det du desinfiserer skal luft tørke..Det er tross alt en syre..
E338 fosforsyre. Samme som i cola.
PH i star-san er 1,8 ferdig blandet. Cola zero 2,6.
Det er en av årsakene til at jeg ikke var bekymret. Altså før jeg kikket i kranene...
 
Blåser bryggeutstyret tørt med en enkel pumpe.
Planlegger heretter å skylle tappeutstyret med StarSan og deretter vann før jeg blåser tørt
6b024d89874f1ae0c62cb093d7bcf13f.jpg
 
Blåser bryggeutstyret tørt med en enkel pumpe.
Planlegger heretter å skylle tappeutstyret med StarSan og deretter vann før jeg blåser tørt
6b024d89874f1ae0c62cb093d7bcf13f.jpg
Litt av grunnen med starsan er då at ein ikkje skal behøve å skylle vekk....




Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Blåser bryggeutstyret tørt med en enkel pumpe.
Planlegger heretter å skylle tappeutstyret med StarSan og deretter vann før jeg blåser tørt
Jeg har kjøpt rustfrie kraner (perlick). Tror jeg kommer til å desinfisere etter rengjøring ved å kjøre gjennom Starsan, deretter skylle med avkjølt kokt vann.
 
Rustfritt tåler starsan,ser ikke helt poenget med å skylle med vann etterpå da..
Skal ikke kranen brukes på en stund så holder det å vaske og bruke starsan når det skal brukes..
Tapper du en øl så er nok syren nøytralisert.
 
Cola med ph rundt 2.5 er et ok hjemmemiddel for å fjerne krombelegg. Star san med ph 1.8 er enda mer effektivt. Øl med ph rundt 4 er mindre effektivt, men dog. I USA er det forbudt å bruke messingprodukter til servering av øl og andre næringsmidler med ph under 6. Gå for rustfritt!
 
Hvem ikke om dette er relevant, men i et prosessanlegg on/offshore så males alle rustfrie rør som skal isoleres. Det er noe med at rustfri tåler ikke fuktighet når det er lite oksygen til stede. Så rustfri er ikke rustfri ser det ut som.
 
Etter tre år fant jeg ut at jeg ville demontere kranene mine for skikkelig rengjøring. De brukes ikke jevnlig, så når fatene er tømt jeg har spylt gjennom maskinoppvaskmiddel, varmt vann og avslutter med star san. En fremgangsmåte jeg har lest meg til her og andre steder.
Det er tydelig galvanisk korrosjon der krom belegget er borte og kobberet er synlig. På mindre komponenter er også kobberet borte og man helt nede i messingen. Jeg har overganger og skjøter i 316 stål videre på linja.
Jeg la ut dette på facebook uten at jeg fikk tilbakemelding om at andre har dette problemet.
Jeg bytter ut disse med rustfrie.
304/316 stål kan også korrodere under rette forhold. Noen som har sett noe til dette? Det er ikke utenkelig at noen kommer til å anbefale kraner. Da vil jeg gjerne at dette gjøres med bakgrunn i lang tids bruk og de er nøye inspisert for slike skader.

Så jeg lurer på:
1. Det er bare jeg som har problemet?
2. Tappekraner åpner man ikke, og problemet oppdages ikke?
3. Toyota modellen. Man bytter deler og holder kjeft?

Kranene er kjøpt på Bryggeland. Tappekran krom, skumdemper,gjennomføring
Item# 3116 439,20 NOK
Mail sendt, men forventer ikke svar før helligdagene er over.

95799a06e7526e84a3068826ea8438bd.jpg




Sent from my iPad using Tapatalk

Mine ser ut å være samme type, men kjøpt på Ali, ser etter 6mån bruk at noen begynner å bli svarte på enkelte deler, ikke like ille som dine ennå. Har ikke brukt annet enn pbw og vann for rengjøring men tror egentlig det er øl og ikke rengjøringsmidler som har skapt problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har også vanskelig for å tro at Sta-San med en konsentrasjon på 0,3% kan forårsake store etseskader.
Det må være galvanisk korrosjon. Så er spørsmålet om øl er god nok elektrolytt til dette. Jeg håper på flere tilbakemeldinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har også vanskelig for å tro at Sta-San med en konsentrasjon på 0,3% kan forårsake store etseskader.
Det må være galvanisk korrosjon. Så er spørsmålet om øl er god nok elektrolytt til dette. Jeg håper på flere tilbakemeldinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilke metaller er det som ville skapt et galvanisk element? Jeg har brukt rustfri skive bak gjennomføringen, ellers er det bare det som fulgte med kranene jeg brukt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og dette er en helt nyinnkjøpt veggjennomføring til Perlick. Ser ut som den alt har hatt en form for metallisk reaksjon før den er tatt i bruk. Skal tro om den bør byttes?image.jpg
 
Tilbake
Topp