Kortslutter sikring

Hogne W Helgesen

Norbrygg-medlem
Har brygget 20+ batcher på min BB30 ver 3 og alt har gått smertefritt så langt. Men i dag gikk sikringen mens meskevannet ble oppvarmet. Jeg mistenkte først fuktighet i luften (regn), men den står under en parasoll og er i så måte tørr. Men da jeg tømte den og forsøkte inne på kjøkkenet gikk sikringen der også. Selv om alle brytere står av går sikringen når jeg stapper inn stikket.
Jeg har skrudd opp bunnen og det lukter en blanding av svidd og parafin(!?) men jeg klarer ikke se noen kortslutninger (med mine ufaglærte øyne).

Noen som har vært borti noe liknende eller har råd av noe slag?

Sent fra Tapatalk
 
Nå er jeg faglært avioniker (helikopter-elektriker) og ikke vanlig huselektriker, men det er i bunn og grunn to ting som kan gå skikkelig galt i bunnen av en BB30. Det er pumpen og varmeelementet.

Varmeelementet er på 3000(?) watt, men er designet for å tåle høy varme. Det er vel heller usannsynlig at det er selve elementet som er noe galt med. Jeg ville sjekket forsyningen til elementet, evt kjenne på ledningene og kjenne etter misforminger.

Jeg tror jeg ville sjekket pumpen også. Hvis det først er noe galt med magnetpumpen kan den fort bygge opp mye varme.
 
Har ikke pumpe, kun basic versjonen. Da høres det ut som det kan være noe med varmeelementene. Men er det ikke litt overkill at sikringen ryker selv med elementene av?

Sent fra Tapatalk
 
kan du legge opp en bilde på innmaten?
hvis sikring ryker når du kun setter inn kontakten så har du en skikkelig kortslutting. lukter det brent så er det oftest for seint.
 
Den sikringen er det en moderne jordfeilautomat? I så fall kan det være jordfeil på den. Det er ofte da et flagg som kommer ned på sikringen. Bruk testknappen på automaten så simulerer den en jordfeil. Hvis det er likt flagg som kommer ned så er det jordfeil.
 
Har sendt melding til selger. Hvis interesse kam jeg holde forumet oppdatert på utvikling. Skal legge ut bilde av innmaten når jeg kommer hjem i kveld.

Sent fra Tapatalk
 
Vet ikke om disse bildene sier noe, men her er de i alle fall.
0f30a675230bc9aafaeb005ccef1c2b3.jpg
2ecdf40a88a9e254dc796fcbda9808be.jpg
69709c7185b3c1b35b8938872349b464.jpg
0ba90e67815bfedaa3b84759e5a141a7.jpg
d3355aa6c85fbcd694a3d6fdca101eed.jpg


Sent fra Tapatalk
 
Ser du har litt rust her og der. Kommer det mye vann inn her når du vasker? Rust kan sørge for kortslutning selv om det kanskje ikke er så tydelig.
 
Det som slo meg først var bunnen på bryter huset(?), den rosa. Det er brunfarge i spalten. Og ledningen under (den som er kveila opp) ser ut som den har dårlig isolasjon, men vet ikke om det betyr noe...
 
Det som slo meg først var bunnen på bryter huset(?), den rosa. Det er brunfarge i spalten. Og ledningen under (den som er kveila opp) ser ut som den har dårlig isolasjon, men vet ikke om det betyr noe...

Brunfargen er mest sannsynlig rust. Ledningen som du prater om tipper jeg er jord. Hvis det er like mye rust på innsiden som på utsiden kan det fort hende vi snakker om jordfeil.
 
Det som slo meg først var bunnen på bryter huset(?), den rosa. Det er brunfarge i spalten. Og ledningen under (den som er kveila opp) ser ut som den har dårlig isolasjon, men vet ikke om det betyr noe...
Det lukter litt svidd gummi også, så jeg mistenker vel at det har skjedd noe inni huset der.


Sent fra Tapatalk
 
Ser du har litt rust her og der. Kommer det mye vann inn her når du vasker? Rust kan sørge for kortslutning selv om det kanskje ikke er så tydelig.
Tror ikke det kommer så mye vann inn. Spyler den alltid med bunn ned, nettopp for ikke å få vann inn i elektronikken. Den stpr ute npr jeg brygger, og dette er vestlandet, så det er jo kontinuerlig høy fuktighet i lufta, men trodde ikke det var verken lenge nok eller mye nok til at det skulle ruste.

Sent fra Tapatalk
 
Tror ikke det kommer så mye vann inn. Spyler den alltid med bunn ned, nettopp for ikke å få vann inn i elektronikken. Den stpr ute npr jeg brygger, og dette er vestlandet, så det er jo kontinuerlig høy fuktighet i lufta, men trodde ikke det var verken lenge nok eller mye nok til at det skulle ruste.

Sent fra Tapatalk

Sjansen er vel for at du har fått en bryggekjele som egentlig ikke burde passert kvalitetstest.
 
Sendte den inn igjen til ølbrygging.no og har fått bekreftet at de mottok den den 4. oktober. Fikk tidligere i ula lovmad om at de skulle se på den til torsdag, men jeg har ikke hørt noe mer til tross for purring i morges. Er særs utålmldig siden mange lesige dager grunnet høstferie går bort. Er jeg urimelig som syns dette begynner å ta veldig lang tid?

Sent fra Tapatalk
 
Sendte den inn igjen til ølbrygging.no og har fått bekreftet at de mottok den den 4. oktober. Fikk tidligere i ula lovmad om at de skulle se på den til torsdag, men jeg har ikke hørt noe mer til tross for purring i morges. Er særs utålmldig siden mange lesige dager grunnet høstferie går bort. Er jeg urimelig som syns dette begynner å ta veldig lang tid?

Sent fra Tapatalk

Ikke urimelig, nei. Men du kan ikke forvente at de bryr seg så mye om det heller. Bryggselv rotet med en sending til meg som sørget for at den var tapt i postgang i flere uker. Jeg hadde betalt for et fraktalternativ som skulle lande pakken hos meg innen 4 dager da jeg hadde litt dårlig tid. Ble ikke noe brygging for å si det sånt. Slike ting skjer, og som regel er aktørene villige til å løse det, men de tar på ingen måte hensyn på din tid og planlegging.
 
Skjønner at de ikke kan ta hensyn til mine bryggeønsker, men syns at over en uke etter at de fikk den burde jeg hørt noe i alle fall. Og ettersom de sa de skulle se på den i går syns jeg det er rart jeg ikke har hørt noe i dag, særlig etter en hyggelig forespørsel om mer info idag morges.

Sent fra Tapatalk
 
Tilbake
Topp