Krabbekoker til ølbrygging?

Tipper denne vil funke helt glimrende, i hvert fall hvis den er dimensjonert for en såpass kraftig brenner. Kjelen kan du helt sikkert bruke inne. Er du litt handy får du montert en kran på denne, og da kan du bruke den som BIAB (det kan du for så vidt uten kran også, men en kran vil forenkle mye).

Kan godt hende det finnes tilsvarende tilbud som er minst like gode, men jeg anser dette som et godt kjøp, først og fremst pga den kraftige brenneren, som vil funke også på større kjeler hvis du ender opp med å oppgradere volumet.
 
Denne er helt super til koking. Har et par brygg på en slik, men nå brukes den kun til skyllevann.
Hvordan tenker du å meske?
 
Okei. Har kjøpt en rustfri krane på Biltema og boret hull. Skal skaffe gjennomføring i morgen. Hvordan er det med vasking av disse kjelene? Aluminium, star san?
 
Har brukt en krabbekoker i 2 år nå, til vasking bruker jeg bare veldig varmt vann og en billig skuresvamp. Hvis jeg ikke skal koke med den tar jeg en skylling med star san, har ikke opplevd problemer med det. Har ikke svidd vørter i den så har vel kanskje vært heldig sånn sett.

ready-for-boil1-500x331.jpg
 
Denne er helt super til koking. Har et par brygg på en slik, men nå brukes den kun til skyllevann.
Hvordan tenker du å meske?

Tenkte og koke vannet i ti min for og vente til tempraturen er 62-67 for og drepe bakterier. Kjøper en malte pose som passer. Etter det hiver jeg grilltenner oppi til nådd temp til koking av humle, hvis jeg bruker komfyr.

Noen andre tips?
 
Sist redigert:
Har brukt en krabbekoker i 2 år nå, til vasking bruker jeg bare veldig varmt vann og en billig skuresvamp. Hvis jeg ikke skal koke med den tar jeg en skylling med star san, har ikke opplevd problemer med det. Har ikke svidd vørter i den så har vel kanskje vært heldig sånn sett.

ready-for-boil1-500x331.jpg
Ser jo ut som det funker fjell!
Gleder meg til å prøve.
 
Tenkte og koke vannet i ti min for og vente til tempraturen er 62-67 for og drepe bakterier. Kjøper en malte pose som passer. Etter det hiver jeg grilltenner oppi til nådd temp til koking av malt, hvis jeg uker komfyr.

Noen andre tips?

Hvis du skal desinfisere kjelen før mesking så ville jeg ha brukt en redusert vannmengde for å få raskere kok så tilsette resten av meskevannet etter desinfiseringen. Dette trinnet tror jeg riktignok er unødvendig om du skyller kjelen godt.

Gassbrenneren min er på 9.5kw og jeg føler ikke et behov for en ekstra varmekilde etter endt mesking av BIAB.

Ved mesking så har jeg tidligere latt kjelen miste 1-2 grader og underveis varmet opp igjen med liten flamme mens jeg rører og sørger for at posen ikke tar borti bunnen av kjelen.
 
Har ingen hensikt å desinfisere kjelen før mesking. Den malten du etterpå heller oppi inneholder mere uønskede organismer enn kjelen din. Det er koken etter mesking som blir desinfiseringen som du trenger. Rengjøring av min kombinerte alu meske/kokekjele gjør jeg rett etter brygging med varmvann og skrubb, blir rent nok. Vær forsiktig dersom du bruker sterke rensemidler, de fleste tar knekken på oksyd belegget til kjelen ganske raskt, det vil du ikke. Ikke unormalt med litt mørkere misfarving etter litt bruk, den skal isåfall ikke fjernes.
 
Fungerer glimrende. Har brygget biab i 2 år på samme oppsett nå. Veldig fornøyd. Montert kran på, bruker innersilentil biab posen, lettere å ta opp posen når det skal gjøres og unngår at posen kommer i kontakt med bunn om jeg må varme litt underveis.
 
Tilbake
Topp