Kran til Speidel

marhorn

Norbrygg-medlem
Er det noen som har noe erfaring med denne krana?

$(KGrHqQOKiIE3DzvZS2IBN38E93(nQ~~_12.JPG


http://www.ebay.com/itm/360409037731?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2648

Er så vanvittig missfornøyd med orginalkrana og kunne tenke meg en kran som er enkel å demontere for rengjøring.

Er på den andre defekte orginalkran så nå gir jeg opp :attevar:
 
Sikkert grei den, men på meg virker det som litt overkill. Hvorfor ikke bare en 1/2 toms rustfri kulekran, har det selv og er strålende fornøyd med den. Plagdes aldri med originalkranen, men den hadde for liten kapasitet i og med at jeg pumper vørteren oppi gjæringskaret.
 
Fungerer utmerket. Lett å montere og demontere, enkel å rengjøre.
 

Vedlegg

  • 2013-02-02 14.09.54.jpg
    2013-02-02 14.09.54.jpg
    39,2 KB · Sett: 1.890
Rune Alm skrev:
Sikkert grei den, men på meg virker det som litt overkill. Hvorfor ikke bare en 1/2 toms rustfri kulekran, har det selv og er strålende fornøyd med den. Plagdes aldri med originalkranen, men den hadde for liten kapasitet i og med at jeg pumper vørteren oppi gjæringskaret.

Vet den er litt overkill, men jeg elsker ting som er overkill!

Fordelen med tri-clamp'en er at jeg kan ta av hele krana når jeg ikke brygger, så slipper jeg å ha hele rørleggerbutikken stående ut fra kjelen når jeg ikke bruker den!

Mulig jeg har vært veldig uheldig når det gjelder kraner, men den som fulgte med var ganske hard å vri rundt noe som resulterte i at den hvite plasthylsa begynte å vri seg.
Første brygget måtte jeg tappe med hevert  :bank2: Ikke helt idéelt...

Fikk tilsendt ny kran og denne var mye løsere å vri på.
Flott tenkte jeg, men det viser seg at den lekker som en sil uansett posisjon.
Dessuten var den faktisk så løs at jeg kunne dra opp hele håndtaket uten å bruke noe makt!

Ola B ordner opp, så det er ingen fare, men det er ganske irriterende at det skal skje noe tull hver gang!
 
Kjøpte denne krana etter å ha lest denne tråden, men hvordan  all monterer man den?
..det er jo ingen gjenger :jaha:
 
Du trenger en overgang. Men det skjønte du. Skal se om jeg har en ekstra liggende å slenge ;)
 
Jeg kan ikke se at lettere rengjøring er et godt argument her.
Med overgang, kran og gjerne et bend på utsiden blir det flere deler og i tillegg lett for at større del av gjengene blir stående uburkte og samle "dritt".
Men å ha en kran en kan stole på er et kraftig argument for utskifting.
Selv har jeg ikke hatt problemer med min fabrikkmonterte kran.
 
At det er flere deler har vel ikke noe å si på renhold? Så lenge hver enkelt del er lett å demontere og rengjøre spiller det jo ingen rolle. Jeg har bedre oversikt over innvendig kontaktflate med denne enn orginalkrana ;) Hadde nok ikke byttet hvis ikke orginalkrana hadde lekket så mye den gjorde.
 
På min Speidel har og den plast-greia begynt å vri seg rundt, ar skjedd to ganger, men jeg skrudde av hele krana, og derved tappet alt I gjæringskaret på null komma niks, men selvsagt ikke mulig å stenge heller da..

Men ska log klage til Ola B på den...
 
Jepp, fikk svar fra Ola B at det var en batch med dårlige kraner, skal fa tilsendt en ny en.. Kanon.. Da er det bare å glede seg..
 
Som tidligere nevnt så er jeg stor tilhenger av "over kill" men dette ble bare helt rått!

Eneste som bekymrer meg litt er at krana veier totalt 2,2kg!!!

eveju6ym.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satte dette beistet sammen til helgas brygging.. Den er ENORM!
speidel_kran~0.jpg



+ Veldig god gjennomstrømming, Speidelen pisser ikke lengre som en gammel kar

- Det er ett par kilo stål skrudd fast i ett heller beskjedent sveist gjengestykke. En viss fare for å røske i stykker festet på Speidelen
- Stikker langt ut
- "Suger" nok varme. Skulle ikke forundre meg om det tar lengre tid å få kok i Speidelen.
- Justeringsnivåene fungerer ikke noe særlig. Prøvde å få mindre stråle for å treffe måleglass, men da ble det bare mer søl. Hadde nok blitt bedre med den overgangen marhorn har under vinkelrøret.. men da tipper snart Speidel'n over p.g.a vekta ;)
- Mer rengjøring/fare for infeksjon.


Funderer dessverre på om den plussen er verd minusene..
 
Jeg er ikke enig med det siste punktet ditt. Jeg ville heller sagt:

+ Enkelt å ta fra hverandre for rengjøring. Noe som muligjør enkel dypping i rengjøringsmiddel.
+ Butterfly-ventil er sikrere i forhold til rengjøring.
+ Alt som står på etter kranen, kan festes på når det trengs. Dermed står ikke dette i veien under brygging, men gjør at det blir lettere å bruke gjæringsfat med liten åpning på toppen.
 
Er egentlig mest skeptisk til om festet på Speidelen tåler den tunge kreasjonen.

Jeg er såppas klønete brygger, at jeg ville nok dunket borti krana når jeg vimser forbi med maltrør, kar med mesk, maltsekk eller annet tjafs. For andre holder det kanskje bare å droppe bryggeølen ;)
 
Jeg har tilsvarende oppsett på min, bare med kuleventil. Hatt det i kanskje et år kjempefornøyd, og hittil har Speidelen tålt vekt og påkjenning fint.
 
Hauglia skrev:
Er egentlig mest skeptisk til om festet på Speidelen tåler den tunge kreasjonen.

Jeg er såppas klønete brygger, at jeg ville nok dunket borti krana når jeg vimser forbi med maltrør, kar med mesk, maltsekk eller annet tjafs. For andre holder det kanskje bare å droppe bryggeølen ;)

Å droppe bryggeøllen er vel uansett aldri et alternativ?

Halve grunnen til å brygge er jo for å komme sammen og drikke øl!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal dere tappe øl, eller skal dere pumpe gass under trykk fra ett kontinent til et annet? :D Jeezes, for et monster.. kul, dog.
 
Nå havner jeg på Tri Clamp kjøret jeg også. Det skal inn en Butterfly kran om ikke alt for lenge, men før det må jeg få fundamentet riktig.

Jeg har lest opp og ned over alt, kan noen bekrefte hvilke typer gjenger vi Speidel 50L eiere sitter på (type 2015 utgave, dog 16 modell)?

Det jeg tror festet på Speidelen er: 3/4" - Hunn - BSPP gjenger.
Dvs at det jeg skal kjøpe som skal skrus direkte inn i det eksisterende hullet etter kranen er en: 3/4" Hann BSPP som da går til en 1,5" TC.

Håper på raskt svar fra noen "rørkyndige" eller noen med mer teknisk innsikt enn meg. På forhånd takk!
 
Nå havner jeg på Tri Clamp kjøret jeg også. Det skal inn en Butterfly kran om ikke alt for lenge, men før det må jeg få fundamentet riktig.

Jeg har lest opp og ned over alt, kan noen bekrefte hvilke typer gjenger vi Speidel 50L eiere sitter på (type 2015 utgave, dog 16 modell)?

Det jeg tror festet på Speidelen er: 3/4" - Hunn - BSPP gjenger.
Dvs at det jeg skal kjøpe som skal skrus direkte inn i det eksisterende hullet etter kranen er en: 3/4" Hann BSPP som da går til en 1,5" TC.

Håper på raskt svar fra noen "rørkyndige" eller noen med mer teknisk innsikt enn meg. På forhånd takk!
Riktig
http://www.ebay.com/itm/3-4-DN20-Sa...5mm-Ferrule-/271097558818?hash=item3f1eac7722
 
Tilbake
Topp