Kran vs. Hevert

Hei!

Jeg har kran på alle mine gjæringskar og har tenkt at det er den mest praktiske måten å tappe øl på fat eller flasker. Men ser jo her på forumet at svært mange sverger til hevert.
Skulle gjerne hørt litt om pros og cons når det gjelder hevert. Er vel blant annet lettere å unngå å få så mye grums med i flasker og fat?

Har brygge over 150 brygg til nå og brukt hevert på eit eller to tidleg i leiken. Såg ikkje kva fordel det var med den.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Kran er jo en ganske stor kilde til infeksjoner hvis du slurver med rengjøringen. Synes det er litt tungvindt med hevert, så bruker kun kran.

Hevert kan aldri erstatte kran, den trenger bl.a. mange meter takhøyde.
Men jeg sverger til RS kuleventiler.
Har du kran så ikke tenk mer på det. :)

Hadde autohevert i starten, første gang den trakk luft gikk den på dynga - brukt kran siden og kommer aldri til å gå tilbake. Grums er ikke noe problem imo, det ligger alltid litt i den første slanten, så den får ølguden.

Grums havner jo til slutt alltid der det hører hjemme: på bunnen. (Oj, der laget jeg visst et nytt ordtak:).)

Kan ellers ikke skjønne annet enn at hevert medfører minst like stor risiko for både infeksjoner og grums. Jeg har prøvd pumpehevert ved et par anledninger, og det er jo bare masse styr og søl. Og å reingjøre kran - og tappestav! - er ikke av det mest arbeidskrevende vi gjør.

Sant, men det verste av det klarer ofte å klamre seg fast på toppen en stund først.

Jeg har en dry stout stående nå som ser ut til å motsi meg. Satt til gjæring 14. april, men ser fremdeles ut som graut, og smågjærer stadig litt. Tviler på at jeg kommer til å gidde å flaske den.

Bruker hevert. På mine små batcher funker det fint. Hadde nok brukt kran hvis mine bøttestørrelser (10-18l) kom utstyrt med det som standard. Fordelen med hevert, ihvertfall fra primærgjæringskar (slik jeg ser det) er at det ikke er hull i bøtta på et sted der lekkasje er kjipt. Jeg vurderer likevel å installere kran i bøtta jeg stikker om til for flasking.

Hevert!
  • Enklare å stabla gjæringskara oppi kvarandre (eg brukar Europrisvarianten)
  • Ingen lekkasjemulighet med mindre karet sprekk.
  • Enkelt å styra unna grumset i botnen.
  • Mindre plasking med ølet når eg overfører det til corneliusfat og mindre lufteksponering.
Reingjering av hevert er enkelt: spyl av den - og pump frå ei bøtte og få også innsida (oppsida) rein. Set den i ei starsan bøtte og pumpar gjennom den før bruk og passar på alt ALT er dynka i starsan som får verka litt før eg brukar den.

Men - eg kunne ha tenkt meg ei skikkeleg mekanisme for å halda den i posisjon slik at ein ikkje treng å stå der medan mesteparten av tappinga foregår - har ikkje fått ordna ein slik enno men no trur eg at eg må laga noko.

Hevert!
  • Mindre plasking med ølet når eg overfører det til corneliusfat og mindre lufteksponering.
Reingjering av hevert er enkelt: spyl av den - og pump frå ei bøtte og få også innsida (oppsida) rein. Set den i ei starsan bøtte og pumpar gjennom den før bruk og passar på alt ALT er dynka i starsan som får verka litt før eg brukar den.

Men - eg kunne ha tenkt meg ei skikkeleg mekanisme for å halda den i posisjon slik at ein ikkje treng å stå der medan mesteparten av tappinga foregår - har ikkje fått ordna ein slik enno men no trur eg at eg må laga noko.
Hvordan blir det mindre plasking ved overføring? Med slange på kranen som går ned i fatet så blir det vel mye det samme?

Hevert!

Jeg har brukt en liten fjærbelastet tvingeklemme og fester heverten med åpne/lukke-strips fra Clas Ohlson. Funker bra.

Hevert!
Stable? Man tar jo av krana etter bruk, bare å stable i vei.
Grums? blir værende i bunn, kranen sitter på siden.
Mindre plasking og mindre lufteksponering? Hvordan får du til det?

Lekkasje: ja sammenlignet med et kar uten hull er risikoen høyere, det skal jeg medgi, men alle andre punkter: uenig.

Gjærer i tette kar, stikker om til kar med kran før flasking. Da får jeg riktig liter og regner ut sukkerlaken. Bruker flaskefyller på kranen så slipper jeg stress på flaskedagen. Fyller en flaske og korker, osv osv osv
Blir jo ett kar mer å vaske, men hiver dem i oppvaskmaskina så plager meg ikke.

Tilbake
Topp