krane og tilbehør fra Morebeer

Jeg har kjøpt krane og 'nippel' fra Morebeer. Når jeg setter nippel på kranen (skruer inn i kranen) da får jeg ikke engang skrud halvveis og da er det motstand. Jeg ser ikke noe rart og lurer om det er meningen at du kan ikke skrue lengre inn..

Stainless Ball Valve - 1/2" Full Port
H602


og

Stainless - 1/2" mpt x 1/2" Barb
H618

For Insertion into a ball valve for connecting 1/2" ID line.
 
Samme problemet med min fra morebeer. Kjennes ut som gjengene er feil.
Jeg bruker nå nippelen på en ventil fra biltema, og der passer den.
På ventilen fra morebeer har jeg montert standard rørdeler for en bøy, og de passer også  :jaha:
 
Røyrdelene fra US har npt-gjenger som er koniske. Ein kan sjå det på dei utvendige når sett fra sida. Dei vil bli trangare etterkvart som dei skruast saman.
Biltemagjengene er "norske" røyrgjenger og er kansje rette og litt rommslege i forhold til npt.
 
protto skrev:
Røyrdelene fra US har npt-gjenger som er koniske. Ein kan sjå det på dei utvendige når sett fra sida. Dei vil bli trangare etterkvart som dei skruast saman.
Biltemagjengene er "norske" røyrgjenger og er kanskje rette og litt rommslege i forhold til npt.

Skjønner ikke hva dette betyr for problemet mitt. Har begge deler kjøpt fra USA.

EDIT skal det være slik?
 
Tror ikke det Huub, men jeg og kjøpte begge deler på morebeer.
En annen sak er at mange rørdeler på biltema faktisk er NPT gjenger.... (billig innkjøp fra asia?)
Tror rett og slett det er forskjell på gjengetypen på ventiler og nippler fra morebeer jeg.
(nippelen min er garantert NPT. Har ikke sjekket ventilen enda)
 
Sitter med de samme delene som du har kjøpt i hånda nå!

De passer sammen!

I USA brukes tapperte gjenger! Det vil si at gjengene blir bredere og bredere hvor mer du skrur de sammen! Mens i Norge brukes gjenger som er lik hele veien! Det er derfor markedet for 100cm lange gjengestag er rimelig lite i USA!
(http://en.wikipedia.org/wiki/National_pipe_thread)

Enkelte primuser har det samme systemet. Fordelen da er at du kan klare å få primusen til å virke uten pakning eller gjengetape. Dette gir større driftssikkerhet! På disse primusene bare drar du sammen delene og så er det tett! Men jeg vil anbefale deg at du bruker en form for gjengetape eller locktite!

pål
 
Pål_M skrev:
Sitter med de samme delene som du har kjøpt i hånda nå!

De passer sammen!

I USA brukes tapperte gjenger! Det vil si at gjengene blir bredere og bredere hvor mer du skrur de sammen! Mens i Norge brukes gjenger som er lik hele veien! Det er derfor markedet for 100cm lange gjengestag er rimelig lite i USA!
(http://en.wikipedia.org/wiki/National_pipe_thread)

Enkelte primuser har det samme systemet. Fordelen da er at du kan klare å få primusen til å virke uten pakning eller gjengetape. Dette gir større driftssikkerhet! På disse primusene bare drar du sammen delene og så er det tett! Men jeg vil anbefale deg at du bruker en form for gjengetape eller locktite!

pål

Så klart de passer sammen her også men du kan altså ødelegge gjenge om du skruer for hardt?

Hvorfor selger Morebeer teflontape dersom disse deler blir helt tette uansett?
 
Huub!

Prøv å skru delene sammen med håndmakt!

Åpne krana!

Sett tommelen for hullet der du kobler på slangen!

Blås alt du kan inn i den andre enden av ventilen!

Det ble tett!

Forstår hva du snakker om. Jeg kjøpte også en 1/2" female-female coupler (H631).  Gjengene passer bedre til hverandre her, lugger liksom litt mindre! Det kan ha noe med produksjonsmetoden til krana å gjøre!

Men delene dine er laget til hverandre og de passer sammen.

Nå forstår du kanskje hvorfor amerikanerne bruker tapperte gjenger!
 
Om du klarer å øydelegge gjengene er du flink  :) . Alle mine barb som eg hadde før eg fikk QDs var slik du beskriver, brukte gjengeteip og skrudde dei fast, og det funka som bare det.
 
At du fikk en flott melodi var ikke noe hyggelig å høre!

Jeg har nå prøvd på de to kranene som jeg har her nå! De ble tette ved kun håndmakt!

Det betyr at dine deler ikke er like nøyaktig laget siden de lekker luft, men gjengetape fikser dette!
 
magne1972 skrev:
Tror ikke det Huub, men jeg og kjøpte begge deler på MoreBeer.
En annen sak er at mange rørdeler på Biltema faktisk er NPT gjenger.... (billig innkjøp fra asia?)
Tror rett og slett det er forskjell på gjengetypen på ventiler og nippler fra MoreBeer jeg.
(nippelen min er garantert NPT. Har ikke sjekket ventilen enda)
Det er nok ikkje npt dei frå Biltema, det tvilar eg sterkt på. Men i størrelsane 1/2" og 3/4" er røyrgjenger og npt så like at dei gå om eit anna.

Det er heilt normalt at ein ikkje får skrudd saman npt meir en halvveges. Er maskineringen av gjengene litt slurvete vil det ha betydning iom gjengene et taperte.
 
protto skrev:
magne1972 skrev:
Tror ikke det Huub, men jeg og kjøpte begge deler på MoreBeer.
En annen sak er at mange rørdeler på Biltema faktisk er NPT gjenger.... (billig innkjøp fra asia?)
Tror rett og slett det er forskjell på gjengetypen på ventiler og nippler fra MoreBeer jeg.
(nippelen min er garantert NPT. Har ikke sjekket ventilen enda)
Det er nok ikkje npt dei frå Biltema, det tvilar eg sterkt på. Men i størrelsane 1/2" og 3/4" er røyrgjenger og npt så like at dei gå om eit anna.

Det er heilt normalt at ein ikkje får skrudd saman npt meir en halvveges. Er maskineringen av gjengene litt slurvete vil det ha betydning iom gjengene et taperte.

Det forklarer mao. hvorfor jeg ikke får skrudd Morebeer-coupleren særlig langt inn på nippelen på Blichmann Autospargeren min. Det snåle er at jeg får skrudd på skruer fra Norge uten problemer i det hele tatt...Men coupleren sitter og det er tett, uansett.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Skruer eller røyrdeler? Om det er røyrdeler er det ikkje så rart sidan dei "norske" er rette gjenger, som aldri vil klype mot taperingen til npt-nippelen på autospargen
 
Tilbake
Topp