Kreativ måte å kjøle ned vørter på?

Nå har jeg begynt å utforske meskingens verden, og ser at hovedutfordringen per nå er å få kjølt ned vørteren raskest mulig. Det ene er jo at det er kjedelig å vente før neste steg, og det andre er jo selvsagt at dette vil beskytte ølet mot oksidering og gjøre at det blir klarere.

Uten fancy utstyr (vørterkjøler) så prøver jeg å tenke litt kreativ. Isbad har jeg prøvd, og det funket greit nok men isen smeltet veldig fort.

En annen ting jeg tenker;

Hva hvis jeg tar 0,5 liters brusflasker, vasker utsiden og fjerner etiketten. Fyller denne 80% full med springvann, og hiver dette inn i frysen. La oss jeg har 5-6 stykker av disse. 5 min før vørter skal kjøles ned tar jeg disse ut , skyller utsiden av dem kjapt i kaldt vann, og hiver dem oppi starsan blandingen min som alltid står klar når jeg brygger.
Deretter drypper jeg av dette og hiver de rett oppi i vørten for å hjelpe på kjølingen. Dette vil jeg da gjøre i tillegg til isbadet og at jeg hele tiden bytter ut vannet som skal kjøle ned vørter.

Vil det funke? Jeg ser for meg at siden plast kommer i kontakt med relativt varm veske, så kan dette kanskje frigjøre uønskede kjemikalier? Og at jeg bør nok få vørter ned i 50-60 grader først før plastflaskene med is tilsettes?

Eller kanskje enda bedre: Gjør det samme med tradisjonelle fryselementer? For å sikre seg mot bakterier i forkant av frysen kan utsiden vaskes og starsanifiseres og de kan fryses i plastposer for å ta bort litt av ulumskheter fra frysen? Men disse vil også dumpes i starsan blandet ett par minutter før de går i vørter..

Tja, det vil sikkert funke, men jeg tror heller jeg ville brukt isflaskene på utsiden av karet, enten i stedet for eller sammen med isbiter. Hvis det er plass til dem.

Høres tryggere ut. Samme kan jeg jo gjøre med kjølelementene. Fikk ikke kjølt ned raskt nok i går, endte 45-50 min så jeg trenger å pimpe opp metoden;)

Så ett klipp på youtube en gang, hvor det var en som brukte en pose i tjukk klar plast, fylt med vann og frøs dette. Denne ble rengjort og desinfisert og så satt nedi den varme vørteren (så er det jo bare dra den ut når nedkjølingen er ferdig). Om jeg ville gjort det? Neppe - men bør funke. Er det stort volum du lager?

Nei ikke stort volum. Vil maks ha behov for å kjøle ned 7-8 liter litt konsentrert vørter. Men den ideer med å lage en stor isklump var spennende ;) Er en sucker for kreative ideer. :p Vil det være en fordel å klare nedkjølingen på 10-15 min kontrakt 30 ?

7-8l?

Kanskje det enkleste bare er å sette kjelen i kummen og spe på med kaldt vann og røre en gang i blant.

Det var
7-8l?

Kanskje det enkleste bare er å sette kjelen i kummen og spe på med kaldt vann og røre en gang i blant.

Det var akkurat det jeg gjorde og jeg klarte det ikke før det var gått 45 min.. Så jeg vil gjerne ha det kjappere, er en utålmodig sjel. Kan jeg klare det på et quateh er det helt konge! Lettere å få tid til partial mash hvis jeg kan kutte noen hjørner

Ville kjørt på med is og kjøleelementer i vannbad (evt. salt), og evt. forsiktig røring (ingen plasking) / whirlpool

Hva med en bitteliten spiralkjøler, selv om du har nevnt at det er fancy? Burde ikke koste all verden. Evt kapp den i to og lag en bitteliten herms av andre delen som du har i kummen, og en bitteliten pumpe. Hadde blitt det søteste oppsettet ever. Du ville følt deg som en kjempe ved siden av det :)

Hvis man kjøper sånn luft på boks som brukes for å rengjøre tastaturer osv., så finnes det et triks med disse.
Hold sprayboksen opp ned og spray langs utsiden av kjelen. Da blir kjelen veldig kaldt, veldig fort.
Det skal sies at man for alt i verden ikke må få noe av dette stoffet oppi vørteren da, men kan kanskje være en mulig løsning hvis man rører litt innimellom.

Hva med en bitteliten spiralkjøler, selv om du har nevnt at det er fancy? Burde ikke koste all verden. Evt kapp den i to og lag en bitteliten herms av andre delen som du har i kummen, og en bitteliten pumpe. Hadde blitt det søteste oppsettet ever. Du ville følt deg som en kjempe ved siden av det :)

Midlene mine er etter eget ønske fryst i retning brygg utstyr inntil videre;) Men får se etterhvert ;)

Det var

Det var akkurat det jeg gjorde og jeg klarte det ikke før det var gått 45 min.. Så jeg vil gjerne ha det kjappere, er en utålmodig sjel. Kan jeg klare det på et quateh er det helt konge! Lettere å få tid til partial mash hvis jeg kan kutte noen hjørner

Hvordan gjorde du dette?

Har du prøvd å legge noe tungt oppå kjelen og gjøre slik at sluket drenerer akkurat så sakte at du kan la krana stå åpen og samtidig ha mesteparten av kjelen i vann?

Hvordan gjorde du dette?

Har du prøvd å legge noe tungt oppå kjelen og gjøre slik at sluket drenerer akkurat så sakte at du kan la krana stå åpen og samtidig ha mesteparten av kjelen i vann?
Gjorde dette i dusjen, med gryta delvis oppi ett gjæringskar slik at vannet kontiunerlig ble byttet ut

Gjorde dette i dusjen, med gryta delvis oppi ett gjæringskar slik at vannet kontiunerlig ble byttet ut
Viktig å gi vørteren bevegelse også og ikke la den stå stille. Poenget er å få den varmest delen av denne ut mot den kalde kjeleveggen. 7-8 liter burde ikke ta lang tid med iskaldt vann på utsiden av kjelen.

Ang is direkte i vørteren.
Har en pils på gang som fikk litt ekstra kjøling.
Kokte vann i 15 min, kjølte ned og fordelte vannet i noen rene og "starsanierte" isbokser.
Hadde disse i fryseren noen dager og brukte de til å få vørtertemperaturen ned fra 10C til 7C.
Flere tynne isklumper tror jeg er mer effektivt enn en stor.

Tilbake
Topp