Krise ? Fat uten trykk..

Det var jo svært kjekt at når jeg kom ut i garasjen i dag så stod faten mitt med påskeøl uten trykk. Flaska var også trykkløst...

Kan det skje at co2 flaska har gått tom under karbonering og at ølet har trukket til seg all co2 ??

Har fulgt med hver dag i snart 1 uke ( og med en pause på en uke da jeg har vært på jobb) og da har den ligget jevnt på 1,2 bar i 10c. Men nå viste altso regulatoren 0 bar og når jeg løfter på trykkventilen på fatet så skjer ingenting. Er alt håp ute og påskeølet klar for kloakken ???

Jeg som gledet meg som en unge å smake ølet som jeg har stelt så fint :...

Easybrew
 
Du har nok hatt en co2 lekkasje en plass. Ølet er nok ikke ødelagt, men du får fylle co2 flasken igjen og gå over slangene med såpevann for å finne ut hvor du har lekkasje.
 
Jeg liker å sette rett trykk og stenge co2 ventilen på tanken og heller åpne for å fylle på dagen etter / to dager etter. Tryggere mtp plutselig /spontan sløsing :D
 
Innimellom så kan det være greit å finne frem et vannbad og dyppe hele linjen tilsatt trykk og se etter lekkasjer på samme måte som man ser etter punktering i en sykkelslange.
 
Jeg liker å sette rett trykk og stenge co2 ventilen på tanken og heller åpne for å fylle på dagen etter / to dager etter. Tryggere mtp plutselig /spontan sløsing :D

Det er også slik jeg har gjort det tidligere, og nå går jeg tilbake til den praksisen. Har trykt opp te 1,2 bar og koblet fra CO2 flaska... Så innom i morga og gi den litt mer CO2 igjen.

Gikk over alle slanger men fant ingen lekkasje heller :( så det virker litt merkelig..

Easybrew
 
Lekkasje på fat da?

Det jeg mente var ikke bare å koble ifra, men stenge krana på tanken helt, og åpne for å fylle etter trykk igjen. :)

Litt usikker på hvilken del av co2 flaska du mener du kobler ifra :)
 
Lekkasje på fat da?

Det jeg mente var ikke bare å koble ifra, men stenge krana på tanken helt, og åpne for å fylle etter trykk igjen. :)

Litt usikker på hvilken del av co2 flaska du mener du kobler ifra :)


Stengte flaska helt også. Og trykket mellom regulator og ut slangen ligger på 1,2 bar.

Fatet ligger i dag på 1,1 bar og tapt trykk på 0,1 bar som jeg regner med at det har gått til metning av ølet.. Eller er Det tapet lekkasje på fatet ?

Fatet nytt og jeg sjekket de grundig før bruk med å sette trykk på og kontrollerte etter noeb dager at det fremdeles stod trykk på..

Easybrew
 
Høres ikke ut som lekkasje dersom du nettopp har satt dette brygget til karbonering, da er det muligens bare temperatur endringen (nedkjølt gass etc tar mindre plass enn varm), utover dette er lekkasje eneste mulighet. men 0.1 bar nedgang første døgn 1-5 av karbonering kan faktisk forekomme, særlig om co2 tanken mater inn fra varmere omgivelser (utenfor keegoratot / kjøleskap / fryser) og inn, vil det jo ta gassen pittelitt tid fra første gløtt til neste før den akklimatiserer seg og trykket synker en smule i fysisk krymp pga lav temp.

Her må du:

1. tenke

2. Sjekke alle mulige lekkasje kilder

3. Smør fatenes pakninger, nye som gamle, varer lengre.

4. Tenk mer. væsker absorberer trykk bedre på lav temp. :)
 
Det fatet jeg omtalte her har nå hatt stabilt trykk siden jeg skrev her. I mellomtiden har jeg fatet et nytt brygg også denne på et nytt fat fra bryggselv.

Fyller på med ca 0.8 bar og tar av co2 koblingen, senere på dagen så har nåla på regulatoren falt til mellom 0,2 og 0 bar. Og jeg fyller da trykket opp til 0,8 igjen og slik gjør jeg det 3 ganger om dagen.

Flasken tar jeg av hver gang og legger den fra meg på utsiden. Faten står i gjærings skap på ca 9 grader hvor jeg gjærer en pils..

Har sjekket alle koblinger ned såpevann men finner ingen lekkasje og synest det er merkelig at 2 nye fat fra samme leverandør ikke skal være tett ?

Då da må jeg gå tilbake til tenke boksen igjen...

Easybrew
 
Når du setter på lokket så gi det 4bar og spray på starsan for å se etter lekkasje. Da klemmes lokket godt på plass og blit tett. Tapp av til normalt trykk med overtrykk ventil.
 
Når du setter på lokket så gi det 4bar og spray på starsan for å se etter lekkasje. Da klemmes lokket godt på plass og blit tett. Tapp av til normalt trykk med overtrykk ventil.

Det skal jeg teste ut. Lagt meg sjøl litt i klemma da jeg har 2 cornelius fat i gjæringsskapet med 23 liter med sommerpils til gjæring oppå. Så kommer kun til inn ventilene på cornelius fatene. Så kvikk løsning er å fylle etter gass 3-4 ganger i døgnet til pilsen er ferdig... Da den står veldig ulagelig til for å flyttes...

Easybrew
 
Det fatet jeg omtalte her har nå hatt stabilt trykk siden jeg skrev her. I mellomtiden har jeg fatet et nytt brygg også denne på et nytt fat fra bryggselv.

Fyller på med ca 0.8 bar og tar av co2 koblingen, senere på dagen så har nåla på regulatoren falt til mellom 0,2 og 0 bar. Og jeg fyller da trykket opp til 0,8 igjen og slik gjør jeg det 3 ganger om dagen.

Flasken tar jeg av hver gang og legger den fra meg på utsiden. Faten står i gjærings skap på ca 9 grader hvor jeg gjærer en pils..

Har sjekket alle koblinger ned såpevann men finner ingen lekkasje og synest det er merkelig at 2 nye fat fra samme leverandør ikke skal være tett ?

Då da må jeg gå tilbake til tenke boksen igjen...

Easybrew

I fare for å ta feil, men siden du tar av CO2 mellom hver fylling av gass, så vil trykket i fatet gå ned når CO2 tas opp i ølet. Trykket over væske vil være det du tilfører, men likevekt mellom væske og gass vil innstille seg etter en tid-trykket synker over væske. Du har sannsynligvis ingen lekkasje.
 
I fare for å ta feil, men siden du tar av CO2 mellom hver fylling av gass, så vil trykket i fatet gå ned når CO2 tas opp i ølet. Trykket over væske vil være det du tilfører, men likevekt mellom væske og gass vil innstille seg etter en tid-trykket synker over væske. Du har sannsynligvis ingen lekkasje.


Det er også den konklusjonen jeg har kommet fram til da de andre fatene holdertrykket etter at jeg har mettet vesken med co2

Håper jeg iallefall

Easybrew
 
Tilbake
Topp