Krise?Noen som veit?

Satte første brygg i dag,våkna kl 04 i spenning. Gjekk knirkefritt heilt til eg skulle ha oppi en halv protatloc (klarningsmiddel) eg hadde delt oppå posen. Då eg skulle sleppe den oppi datt den andre halve + pluss en til oppi vørtren. En tablett skal holde til 50-100
Vil dette ha noe innvirkning på gjæring eller ølsmaken? Er det trygt å drikke med tanke på eventuelle virkemidler ?


Lys Ale,tilsatt 15 min før kokeslutt
 
Sist redigert:
Det du vil oppleve er at proteinene som felles ut ikke vil legge seg som en trub-kake i bunnen av kjelen etter nedkjøling, så det blir nok til at du får mye trub med over i gjæringskaret, men dette vil felle ut og legge seg i bunnen av gjæringskaret før du skal tappe....
 
Stemmer,ligger flere cm tykt lag på bunnen av dunken nå.
Er egentlig mest bekymret om det kan være skadelig for kroppen med så mye protatloc oppi....
 
Er egentlig mest bekymret om det kan være skadelig for kroppen med så mye protatloc oppi....
Vil tro mengdene med øl er mer skadelig for kroppen en litt klarningsmiddel, du blir nok heller ikke klarsynt vil jeg tro.... men hvem vet, venter i spenning på resultatet
 
Hahaha:) Smaken blir steike bra trur ej,lukta no heilt nydelig :)
Tusen takk for alle svar
 
Sist redigert:
Det du vil oppleve er at proteinene som felles ut ikke vil legge seg som en trub-kake i bunnen av kjelen etter nedkjøling, så det blir nok til at du får mye trub med over i gjæringskaret, men dette vil felle ut og legge seg i bunnen av gjæringskaret før du skal tappe....

Hei,og takk for svar.
Eg bruker Grainfather med motstrømskjøleren,og kjøler rett i gjæringskaret. Ville turb-kaka lagt seg i bunnen av bryggeren ved normal mengde Protafloc,sjølv om vørteren ikke blir nedkjølt i bryggeren?
 
Tilbake
Topp