Kroken Lager Ale (hjemmelaget)

Halla folkens. Vil dele denne oppskriften med dere. Den var ferdig for 1 uke siden, da satte jeg 2 flaske inn i kjøleskapet. Den siste drakk jeg i dag, og den var NYDELIG.

Hvordan dere vil klasifisere denne er opp til dere, men om dere liker lys og lett øl, så er denne noe for dere.

19L brygg

60 min
4,55kg Pilsner Belgisk
0,20kg caramunich II (Weyerman)

Humle:
60min 6g Northern Brewer
60min 20g Celeia
15min 1 tab whirlfloc \ prof (ikke nødvendig egentlig)
15min 20g Celeia
5min 10g Fuggle

Gjær:
1 rør WLP840 American Lager Yeast

Tørrhumle:
14 dager 10g Celeia

OG 1,053
IBU: 21
EBC 13,8
ABV 5,2



KONKLUSJON:
Hvorfor er denne så bra da? Ganske enkelt. Den var ekstremt lett å drikke. Og tanken på å drikke denne i sola får meg til å smile. Den hadde en lett søt smak, med en god fruktig eple smak. Den var virkelig en øye-åpner. Selv liker jeg best IPA i forskjellige variasjoner. Favoritten er vel Black IPA, men noen gang er det godt med noe annet.... Da passet denne perfekt.
Jeg lagde dette ved å bruke BIAB, men jeg er sikker på at dere klarer å finne ut av vannmengde.

Lykke til. Håper dere ønsker å prøve den.
 
meskin på 67
sparge på 76

så kok

i gjærkarr 14 daga.
på flaske mellom 19 og 22 grader i 3 3 uke.
2 daga på flaske
 
Var vel helst gjæringstemperatur og lengde på denne som var mest interessant her regner jeg med. Kan du utdype det litt? Skjønte ikke helt hva du mente med denne:

Tormod B skrev:
i gjærkarr 14 daga.
på flaske mellom 19 og 22 grader i 3 3 uke.
2 daga på flaske
 
gjæringstemperaturen lå på 21-23 grader (må bruke kontoret som gjæringsrom). kanskje litt over ønskelig, men resultetet som teller. Den lå på et 30L gjæringskarr i 14 dager før jeg tappet dem over på flaske.
 
Denne er jo noen år gammel, men håper Tormod B fortsatt er aktiv :)
Hvordan fungerer det egentlig å gjære en lager-gjær som en ale-gjær?
Har aldri prøvd selv og finner veldig lite skrevet om det, annet enn at det gir usmaker?
 
Denne er jo noen år gammel, men håper Tormod B fortsatt er aktiv :)
Hvordan fungerer det egentlig å gjære en lager-gjær som en ale-gjær?
Har aldri prøvd selv og finner veldig lite skrevet om det, annet enn at det gir usmaker?
Her er en test jeg gjorde i i fjor. Konklusjonen kommer mot slutten av tråden. Men kort og godt: Ikke så stor forskjell til å begynne med, men etter noen måneders lagring utviklet ølene seg forskjellig.
https://forum.norbrygg.no/threads/eksperiment-varmgjaering-av-lys-lager.34495/
 
WLP830 (som jeg testet) og W34/70 er i utgangspunktet samme gjær. Marshall og kompisene ville nok kjent en tydelig forskjell hadde de latt ølet modne. Ellers må jeg si at disse testene til Brülosophy virker temmelig verdiløse. Artig at de utfordrer gamle konvensjoner, men de kjenner jo aldri forskjell på smak uansett hvilke snarveier de tar?
 
God eplesmak ja. Er det fruktighet fra humlen eller acetaldehyd?

Det må vel være acetaldehyd; du er jo garantert å få ganske rikelige mengder av det i det ølet der på den temperaturen. Smaker antakelig Granny Smith-juice:). Jeg tror ikke jeg ville delt @Tormod B sin entusiasme for brygget. Acetaldehyd er noe av det mest forstyrrende jeg veit.
 
Det må vel være acetaldehyd; du er jo garantert å få ganske rikelige mengder av det i det ølet der på den temperaturen. Smaker antakelig Granny Smith-juice:). Jeg tror ikke jeg ville delt @Tormod B sin entusiasme for brygget. Acetaldehyd er noe av det mest forstyrrende jeg veit.
Litt morsomt, men de får jo nesten acetaldehyd til å høres positivt med denne gjæren: https://m.bryggselv.no/white-labs/220083/wlp840-american-lager-lager-gjær-til-ølbrygging
 
10 gram tørrhumle? Da hadde jeg ikke gidda å tørrhumle en gang. Jeg brukte nettopp 120 gram på min IPL. Er humletoleranse en reel ting?
Tror ikke jeg har brygget ett eneste India-øl det siste året uten minst 100g tørrhumle...
 
10 gram tørrhumle? Da hadde jeg ikke gidda å tørrhumle en gang. Jeg brukte nettopp 120 gram på min IPL. Er humletoleranse en reel ting?
Tror ikke jeg har brygget ett eneste India-øl det siste året uten minst 100g tørrhumle...

Har et øl jeg lager som jeg kaller for hus ølet og det tørrhumler jeg meget svakt med 20g cascade.
I fjor så glømte jeg å tørrhumle en donk og det var enormt som det forandret smak/lukt på dette ølet, det overasket meg at det kunne utgjøre så mye.
Det er jo ikke sikkert det hadde blitt samme øl om det blir droppet å tørrhumle,selv om det i oppskriften kun står at det skal tørrhumles med 10 gram på 19 liter. Det høres lite ut med 10g,men det er gjerne det som er prikken over i-en.
 
Tilbake
Topp