Krydder i brygg! Hvordan vil det smake?

Jeg tenkte folk kunne dele sine erfaringer med forskjellige typer krydder. I år eksperimenterte jeg litt med å ha litt forskjellig i juleølet og ingefrærbrusen. Resultatet har vekket et stort hat for anis. Fy fader for en framtredende og slitsom smak av helvetes kamfer alt fikk! Mulig noen liker det slik, men jeg synes det var pyton... Jeg hadde bare noen få stjerner oppi under kokinga og hadde aldri trodd det skulle sette så sterk smak! Vil det gi seg over tid? Jeg tror jeg setter hele årets brygg i kjelleren og lar det stå til neste år eller påska... Brusen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Jeg hadde tenkt å gi den til ungene i familien, men når den smaker så sterkt av kamfer som den gjør så vet jeg ikke :/

Hva slags erfaringer har dere med krydder? Jeg vil fortsette å eksperimentere, men vil minimere risikoen for å rett og slett ødelegge brygg.
 
Lite er bra.
Du er nok ikke den første som har ødelagt øl med stjerneanis. Veldig kraftig krydder. Kjenner noen som brukte noen få stjerner i en 350-litersbatch. Ga seg aldri. Den ble helt ut.
Gi den til naboungene i stedet :)
Brukte selv 1.3 mg nellik pr liter i fjorårets julewit. Passe hint etter min smak. Men mange liker mer krydder enn meg.
 
Jeg har aldri hatt dårlig erfaring med krydder i øl selv om jeg har brukt ganske drøye mengder
drakk nettopp en Lakris Porter til julegrøten, den er god,
men det som er med krydderøl er at jeg ikke så ofte har lyst på så det blir liksom bare stående
 
Krydder i øl, er for meg som dry vermouth / Noilly Prat i en dry martini - den skal føles, men ikke kjennes...
 
Når det er sagt, fikk jeg en nydelig kokos Porter av @loebrygg når vi hadde en samling hos ham på onsdag. Akkurat nok til at du kjente den, men ikke mer :)
 
Hadde 11 stk stjerneanis i batchen med juleøl på 25L, tenkte dette var kjørt men nå har det roet seg betraktelig og blandet seg greit med resten. Skal se om jeg klarer å sette av et par stykker til neste jul..

Sent fra min E6853 via Tapatalk
 
Hadde et kardemommefrø per liter en gang, i en svart saison, helt jævlig, og smaken ble ikke mindre etter seks måneder, så da gikk den i vasken. Ville brukt ett frø per 20 liter, maks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde et kardemommefrø per liter en gang, i en svart saison, helt jævlig, og smaken ble ikke mindre etter seks måneder, så da gikk den i vasken. Ville brukt ett frø per 20 liter, maks.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Var det knust eller helt? Og smakte det kun heftig kardemomme, eller fikk du en annen bismak i stedet eller i tillegg?
 
Jeg har gode erfaringer med kanel. Hver gang jeg brygger har jeg kanel i kjøkkenskapet. Der står boksen uåpnet hele dagen. Resultatet er som regel nydelig øl, med akkurat passe mye kanel.

Enkelte mener at en åpen kanelboks i et annet rom kan fungere like bra, men jeg er skeptisk.
 
Hadde et kardemommefrø per liter en gang, i en svart saison, helt jævlig, og smaken ble ikke mindre etter seks måneder, så da gikk den i vasken. Ville brukt ett frø per 20 liter, maks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og trikset er å ikke bruke hele kapselen, bare frøene inni. Skallet gir en besk taninsk smak.
 
Varmet i mikro, la dem i rosevann over natten, og brukte det. Fungerte bra da jeg laget denne desserten: http://www.cookingdebauchery.com/cooking_debauchery/2006/04/cardamom_pana_c.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg på, den oppskriften så bra ut. Men beskheten og det taninske kommer når man koker, steker eller rister hele frøkapsler. Fikk ikke ordentlig skikk på mine indiske retter før jeg innså at det smaker mye bedre å ta ut frøene, riste dem på tørr panne og så la de koke med i retten. Samme metode kan brukes i øl.
 
Apropos skall og beskhet/astringens (teposesmak), jeg er rimelig sikker på at frø i bær og frukt kan gi det samme. Jeg har et bringebærøl som ble ganske astringent, og hver gang jeg går gjennom bryggeprosessen så sitter jeg alltid igjen med at det nok er frøene som er de skyldige...

Men ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd med responsen. Jeg er fryktelig glad i krydder og har tenkt å bruke det mye i brygginga, men et lite heads up om forskjellige typer er gull verdt!
 
Tilbake
Topp