Kryddertips til juleøl

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg har satt en batch med amber ale (skal bli drøye 5%) på 50l, fordelt på to gjæringskar. Skal tørrhumle i morgen, og lurer på om noen har tips til hva slags krydder og hvor mye man evt. kan tilsette sammen med humlen? Dette skulle kanskje vært tilsatt under koking? Men det er i så fall for sent for denne batchen;-) Har diverse ting liggende i krydderskuffen. Hel nellik, stjerneanis, hel kardemomme, hel kanel etc. Samt alt det samme også som malt, men jeg tenkte at helt krydder var best? Takknemlig for alle tips.
 
Alt det du nevner burde funke
kok en te og tilsett 1 g/L av hver
men jeg er skeptisk til krydder + tørrhumle
 
Enig med loebrygg. krydder + tørrhumle kan bli for mye av det hver for seg gode, med mindre du vet akkurat hvordan du skal balansere dette.
 
Tørrhumling har han nok gjort før og er sikkert kjent med resultatet? Selv ville jeg gjort krydder i dene, og krydder + veldig lite tørrhumling i den andre. Vet ikke hvilken dag ifht tapping det tørrhumles på, men jeg ville tørrhumlet for smak og svak aroma.
 
7 dager før tapping. God idé, humle i den ene og litt humle pluss krydderte i den andre. Ja har også ekte lakris.
 
Mener dere 1g/l av hver type krydder? Har 21l i gjæringskaret, så skal det da være 21g nellik, 21g anis etc.? Det så ut som veldig mye da jeg begynte å måle opp, så jeg startet med 10g kanel, 10g anis, 5g nellik, en dasj kardemomme og en dasj lakris. Vil dette bli altfor lite?
 
Mange er enig med deg i det. Anis er vel også svært dominerende.
Hadde redusert til kun en sort krydder, f eks kanel.
Men nå kommer nok loe og rister litt i meg:)
 
kanel er vel krydderet du kan være mest spandabel med
for å være ærlig ville jeg brukt dobbelt så mye kanel som de andre, de er mer dominante
 
Tilbake
Topp