1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kuleventil til Speidel - pakninger?

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av lachris, 9 Jan 2019.

1. lachris

lachris
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Speidel Braumeister 50l kranen vår har begynt å lekke og vi har kjøpt oss en 1/2" kuleventil som vi skal montere på med en overgang fra 1/2" til 3/4" inn mot Speidelen og en slangetilkobling i den andre enden. Dette her:
    20190109_202701.jpg
    Alt passer greit, men det lekker om jeg bare skrur det sammen, så jeg trenger vel noen pakninger. Både mellom de tre delene og mellom overgangen og Speidelen.

Spørsmålet mitt er: Hva slags pakninger skal jeg bruke? De to inn mot Speidelen må vel tåle ganske høy temperatur? Og hvordan skal jeg plassere dem? Inni hullene slik at delene som skrus inn presser mot pakningene, eller tredd utenpå gjengene?

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vanlig gjengetape, også kalt teflontape. Eller gjengetråd.

Rørlegger/Clas Ohlson/Biltema/Jula etc.

3. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal du lure ham opp i stry, nå? :p

4. lachris

lachris
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OK, gjengetape har jeg liggende, men: Vi tenker å skru dette fra hverandre hver gang vi har brygget for å rengjøre. Da er det vel litt pes å måtte drive med sånt hver gang?

5. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jo, litt pes er det. Og dere trenger ikke å gjøre det HVER gang, men etter X antall brygg er det smart.
    Gjengetape er egentlig ganske kjapt å surre på...

Kan bli veldig utrivelig inne slike kraner: Kulekraner og rengjøring

6. lachris

lachris
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har sett det så derfor kjøpte jeg en tredelt og tenkte å rengjøre hver gang.

Har nå satt sammen sakene med gjengetape og det er tett og fint. Får se hvordan det blir ved rengjøring.

Takk for god hjelp:)

LarsUlv liker dette.
  7. Kaffewit

Kaffewit
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan var den originale kranen tettet mot Speidel?

Hvor lakk den?

lachris liker dette.
  8. lachris

lachris
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den orginale var tettet med pakning. Det virket som den ikke stengte helt. Det lakk fra utgangen av kranen.

9. Dag

Dag
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men denne står jo på kjelen og utsettes for 100 grader hver gang det kokes. Blir ikke mye bakterier igjen da.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg hadde vedvarende infeksjon frem til jeg byttet slanger og renset kuleventiler i et resirkulerende med kokende vørter oppsett.

Del denne siden