Kuleventiler

Har ett titals med kuleventiler som tilsvarer denne: https://www.bryggselv.no/bryggeutst...eventil-1-2-Rustfritt-stål-400095-p0000000429

Har tilfeldigvis oppdaget ved rengjøring av en av kuleventilene at det luktet surt. Selv med flere gjennomspylinger kunne det dukke opp små dråper med mørk gammel vørter som lukter rett og slett jævlig.
Skrudde opp kuleventilen og oppdaget at det har ligget væske inni ventilen, altså i dødrommet rundt kula hvor det har samlet seg vørterrester og som ikke har kommet ut ved gjennomspyling. Må man demontere disse kuleventilene? Trodde egentlig det skulle være nok å spyle igjennom etter hver brygging
 
Min erfaring er at gammel vørter legger seg der gammel vørter kan. Så jeg gjør dette før alle brygg.
 
Min rutine har vært å pumpe pbw-løsning gjennom alle ventiler og slanger etter bruk. (må ikke være pbw!) Skru ventilene litt frem og tilbake underveis, for så å gjenta med rent vann. Har alltid lagret ventilene i 45° stilling/halvåpne for å unngå at væske stenges inne.

Har ikke skrudd dem opp og kikket inni, men det har ihvertfall ikke luktet surt. :)
 
Et titalls slike ventiler?? Jeg sjekker og vasker den ene ventilen jeg har på kokekjelen mellom hvert brygg. Grei huskeregel at du skal ha stålkontroll på at alt som er nær vørter etter kok/nedkjøling skal være rent. Ikke bare de stedene du ser, alt.
 
Tilbake
Topp