Kunstig Co2

Hei.

Jeg har trykksatt et fat med Co2 som nå har stått en uke. Har tappet et par glass i løpet av uka for å få en formening om hvordan dette fungerer ( ny i bruken). Når har det gått en uke og ølet er flatt. Tappet meg en istad og hadde noen bobler som gikk i glasset. På den neste nesten flatt. Skum fikk jeg ved alle, uansett karbonering.
Det jeg lurer på er om jeg har noen lekkasjer. Har et brukt fat,m men var trykktestet.
Hva tror dere ?

Hvis du har corneliusfat, er det størst sjanse for at det er lokket som er utett, hvis noe er utett. Det er lett å sette de på litt forkjært. Hvis du heller litt såpevann (evt. star san) på lokket ser du om det bobler opp i overgangen mellom lokket og fatet. Bobler = lekkasje. Forutsetter at trykket i fatet er høyere en i omgivelsene.

Ps. Har du co2-flasken tilkoblet fatet under tapping? Hvis ikke vil ølet bli flatere og flatere etterhvert som du tapper. Ellers har det noe å si hvilket trykk du har brukt, og hvilken temperatur ølet har holdt når det har vært utsatt for trykk.

Du sier at du har tryksatt et fat og latt det stå i en uke.   Vil det si at du satte trykk på fatet og så koblet av CO₂ og så satte bort fatet ?

Hvis du hadde fatet koblet til co2 hele tiden. Hvilken trykk hadde du mens du karbonerte ?

Har du fylt fatet veldig fullt? Om du har fylt det så fullt at CO2-røret kommer nedi ølet vil du ha veldig, veldig liten overflate med trykk på og du vil "aldri" bli ferdig med å karbonere. Prøv i såfall å la fatet stå litt på skrå så CO2-røret kommer ut i luften, da burde du få grei karbonering på et par dager, gitt at du har et passe trykk.

Fant ut at temraturkontrollen til kjøleskapet ikke fungerte som den skulle. Så det ble mye varmere en hva jeg hadde stilt tepraturen inn på.. Nå har jeg fått satt ned tempen og alt skal nok gå som det skal.
Takk for masse gode mulighter for feilsøk på problemet.

Tilbake
Topp