Kva er greia med klar vørter?

Eg ser at mange som mesker blir veldig glad og fornøgde viss dei får klar vørter. Eg bryggar i bag, så vørteren min er langt frå klar. Men ølet mitt blir jo klart likevel.

Er det egentlig noken fordel med å ha klar vørter får en setter til gjøring? Blir det bedre øl? Går eg glipp av noke?
 
Ølet trenger absolutt ikke bli bedre, men klar vørter er et tegn på at det er lite kornmateriale i kokekjelen, som f.eks. kan bidra med tanniner, og betyr dessuten mindre bunnfall. Klar vørter er kjekt, men ikke nødvendig, og heller ikke noen garanti for godt øl.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
 
sist øl hjemme en algrain.
klar og nydelig vørter.
av en eller annen tåpelig grunn ble den uklar på flaska.
smaker godt, men begynner litt å tenke på om jeg skulle kjøpt og brukt noe klarnings middel.
 
Kjetil S skrev:
Ølet trenger absolutt ikke bli bedre, men klar vørter er et tegn på at det er lite kornmateriale i kokekjelen, som f.eks. kan bidra med tanniner, og betyr dessuten mindre bunnfall. Klar vørter er kjekt, men ikke nødvendig, og heller ikke noen garanti for godt øl.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

Ja, det med å koke kornrester har eg ikkje tenkt så mykje på, det er kanskje et poeng. Eg har allid opplevd problem med tanniner trur eg, men det er vel greitt å unngå.

Bunnfallet legger seg vanligvis i gjæringskaret likevel, så eg dumper alt frå gryta oppi.
 
Tilbake
Topp